XLT SP -95 vägrar starta.

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Hej.
Jag har lite problem som håller på att göra mig tokig.

Min skoter totalvägrar att starta hur jag än bär mig åt.
Jag hade igång den för drygt en vecka sen, och det var inga problem.

Men sedan dess... när jag drar i snöret så tänder den till 1 gång, och sen är den död.
Byter jag stift så tänder den till 1 gång, sen är den död.
Rengör jag stiften så tänder den till 1 gång, sen är den död.

När jag höll på för en vecka sen så upptäckte jag att den inte fick bensin så jag bytte ut alla bensinslangar och drog dom lite bättre, så nu fungerar det som det ska.
Jag har testat stiften och dom ger en blå/vit gnista.. men det är lite svårt att hålla stiften mot blocket och dra själv så helst säker är jag inte på hur bra den egentligen är.. men jag har dubbla uppsättningar stift som jag växlar mellan.

Förgasarna är nyrenoverade med nya packningar och nya nålventiler.

Tändningslåset är nytt.

Det märkliga är att när man har dragit ett stort antal gånger så är avgassystemet fullt med någon oljeblandad vätska som man kan hälla ut??
Men det smakar inte som bensin eller glykol och det brinner inte heller.. ;-)
och det försvinner inte kylarvätska från expansionskärlet heller.

Vart ska jag börja leta fel?

Jag vet att snön är långt borta, men vill ha detta fixat innan den behagar dyka upp.
 
E

eMe181

Tror inte att det i röret är nån fara, att konstatera att det är ett bränslefel är lätt. Ta antingen bort luftburken och tanka in soppa direkt i förgasarna, om du inte orkar det. Häll ner lite bensin i cylindrar, om den börjar tända som fan då kan du ju säga att det är något bränsleproblem t.ex.
 

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Tror inte att det i röret är nån fara, att konstatera att det är ett bränslefel är lätt. Ta antingen bort luftburken och tanka in soppa direkt i förgasarna, om du inte orkar det. Häll ner lite bensin i cylindrar, om den börjar tända som fan då kan du ju säga att det är något bränsleproblem t.ex.
Tackar..Ska testa det imorgon... någon annan idé jag kan testa samtidigt?
 
E

eMe181

Hmm, testa och se så att gnistan är len och fin och inte fladdrar huller om buller :)
 

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Testa gnistan är lite svårt när man är ensam och den inte har el-start... men den var blå/vit när grabbarna var hemma och jag testade senast.. men kommer att testa det också när dom kommer hem igen om inget annat fungerar.
 
E

eMe181

Joo, men tror det är ett bränslefel när den tänder till. Men som sagt, testa he ner lite sås i cylindrarna så ska du se :)
 

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Var ute en vända i garaget idag, trots att det inte är någon bra dag för mig idag.

Soppakranen, och soppa-pumpen fungerar som dom ska.
Att ha i lite bensin i cylindrarna och dra, gjorde ingen skillnad.
Jag plockade bort förgasarna och kunde bara konstatera att dom var fulla med bensin, och allt satt där det skulle.
Så jag tror inte att detta är bränslerelaterat.

Började sen titta närmare på tändningen och alla kablar till den, men då tappade jag ner lite småprylar som hamnade under motorn och jag kommer inte åt dom.... då gav jag upp och gick hem.

I em/kväll kommer grabbarna hem så jag ska skicka ut lill-vilden och se om han får ner händerna under motorn och kan plocka upp delarna.... för själv tänker jag inte göra något mer idag.
 

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Jag har 2 uppsättningar med stift , 3 st ngk och 3 st brp, det spelar ingen roll vilka som sitter i.
Ska se om jag vågar mig ut och mäta upp tändspolarna senare i dag.

Sitter nu och studerar olika el-scheman men ingen verkar stämma helt med min..
El-schemat för 95 har fel motorbenämning men rätt färger på kablarna, däremot saknar det uppgifter om tändspolarna.
El-schemat för 96 har rätt motorbenämning, men fel färger på ett par kablar. men till den finns i alla fall uppgifterna jag behöver.

Tittar även på nya tändspolar från usa.. kan inte skada på något annat sätt än i plånboken, som inte tål mycket just nu.
 

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Var ute i garaget idag och rev ner en hel del.
Bränsletillförseln kontrollerade jag tidigare och bytte ut slangar, så det fungerar som det ska.

Idag kontrollmätte jag tändspolar, stator, ja, allt jag kunde hitta uppgifter om.. till och med tändstiften.
Hittade inget fel någonstans,

Så jag skruvar ihop allt igen och testar.. andra draget så går den igång och går hur bra som helst??

Temperaturen ute har varit ungefär densamma.
Förgasarna är nyrenoverade med nya nålventiler.
Nya insugsgummin.
Nya bensinslangar.
Nytt bränslefilter.
Ny bensin.
Nytt tändningslås.
Nytt "dödmansgrepp"
Nästan nya tändstift i dubbla uppsättningar.
Tändspolar kontrollmätta med rätt värden.
Statorn kontrollmätt med korrekta värden.

Är det någon som har någon som helst vettig idé om vad det är som gör att den, den ena dagen är totalt stendöd för att nästa dag vara hur lättstartad som helst?

Tacksam för tips från en lätt förvirrad Honda600e
 

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Ingen som har någon idé eller erfarenhet av detta?
Jag kan bara jobba med skotern på helger och jag hoppas verkligen att det inte är många helger kvar utan snö.
 

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Den har bara gått 100 mil sedan motorn renoverades av förra ägaren hos ett känt företag i Mora just på grund av veven, så den ska vara ok.
Jag har alla papper på det, men inte här just nu, Så den borde vara ok.

Men då borde det vara lika svår eller lättstartat varje gång, och inte som nu när det varierar från dag till dag.