xlt sks -96

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Hej! Kollar nu på en xlt sks -96. Är det en bra skoter? Kan man lite på den? Går det att små hoppa lite med den och dra res och leka? hur många hästar har den? enligt skoterbanken har den 90, räcker det eller känns den slö? Annars kan man ju alltid skaffa v-kit och dreva ner. Vad är det för orginal matta på den? är det möjligt att slänga in en 38mm? hur långa är mattan, 345? vill ha en pigg och rapp skoter som man kan leka med. hur går den efter led/utanför? allmänt? Vad väger den?

tacksam för svar!
 

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Är det bättre och kolla på en rmk? har hittat en xlt rmk -97, känns nästan som att den uppfyller alla min krav. hur stor motor är det i en sån? hur ,många hästar?
 

chres

Medlem
17 nov 2006
38
0
1
Norge
Er en 600 ccm trippel med 92 hk. mattan e 345.. Går godt ann å slenge på 38 mm matta.. xlt rmk er helt lik sks heter egentlig xlt rmk sks.. ;) og tror den oppfyller dine krav mer enn godt..
 

Polle_man

Välkänd medlem
21 okt 2006
156
0
6
SOLLE
en xlt är inte alltför mycket att köra med,men det är en bra beprövad skoter som ofta går lång o billigt
 

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
måste bara fråga, har ju tänkt ha den mesta dels som lek skoter så tror ni xlt rmk:n reser? är motorn för svag och den för tung?
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Sök !

Hmmmm.....

StarTrak

Du har gjort mängder av liknande frågor runt om på Forumet.
Gå in på "SÖK" och gör en sökning på det du undrar över.
Du lär nog finna svar på det mesta du undrar över.





.
 

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Okej har du användt sök funktionen å kollat runt lite, va ja förstår så ska xlt rmk -97 och sks -96 har x10 boggie, stämmer det? Och då till frågan, har den boggien "klossarna" som ska funka som stegrings skydd? om ja då tar bort dom så borde den väll resa sig lite iallfall vad ja har läst, kanske inte på platt underlag men i lite lutning ;)
 

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Okej, var och kollade på xlt rmk:n idag såg fin ut, men det visade sig att det är en 700 motor i den. det ja då undrar är om de här maskinerna är törstiga? Skulle gärna vilja få svar på om de är en x10 boggie i den också, har den boggie klossarna som ska funka som stegrings skydd? jag kollade å de fanns 2st svara gummi klossar men vet inte om de är dom? dom satt som ett bit från slutat av boggien.
 

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
Okej, var och kollade på xlt rmk:n idag såg fin ut, men det visade sig att det är en 700 motor i den.
fel motor? det lär bli problem den dagen du behöver blanda in försäkringsbolaget.
är det den maskinen som står på lundström?
 

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
jo det är den, är det inte orginal 700cc? annars måste dom ha bytt motor :(.
problem me försäkringsbolaget? för att den är försäkrad som en 600 eller?
 

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
enl mitt minne så har äldre xlt 580cc trippel motor och nyare 600cc trippel, ej 700.
Den är mest troligt ej reggad och försäkrad med 700 motor.
Fråga om den är reggad med den motorn som sitter i, om den inte är reggad med den motorn så säljer dom en skoter du inte får köra med, bra prut argument och den maskinen har stått ganska länge där.
 

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Jippppi får ja väll säga :p visade sig just att det inte är en 700 i xlt rmk ja kollat på :) visade att tobbe på lunström sa fel :p :D nu blir den ännu mer aktuell, speciellt när ja anmälde mig till förarbeviskurs igår, vill ha mer fakta! är de xtra10 boggie i den med "klossar"? fanns 2st svarta klossar på motsatta sida en bit från slutet på boggien men är inte säker på att de är rätt. mer info om xlt rmk:n!! :) vad kan maskinen tänkas ta i bensin väg?

mvh oskar
 

Thor

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
0
16
Tror att det sitter klossar på den, det är saxstopparna du menar "antar det". Och ja det blir skillnad om man ändrar på dom, flyttade på min förra till det bakre hålet för dom bakre klossarna och den blev som en artic skidorna rätt upp vid gaspådrag.


Edit: hittade lite läsning om Frss Och Rrss http://www.hardcoresledder.com/scissor_stops.htm
 

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
har nu hittat lite info om vikten, enligt den sidan ja har kollat på så ska den väga 490 ibs det motsvarar väll 245kg, kan detta stämma?

edit: fått tag på info om problemet
 
Last edited:

PärHagman

Välkänd medlem
11 maj 2005
544
0
16
34
Drängsmark
varför oroar du dig vad skotern väger ?
Jag tycker att du ska köpa den dära skotern. den lär dra kring 3 liter milen och lär väga vid 250kg o det är lite tungt men om du ska ha en rmk så köper du ju den för att inte köra fast så köp den o håll skeden mot styret o njut av vind draget.
 

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Okej, var och tittade på xlt rmk:n igen idag men en kunnig bekant. visade sig vara skit i kylarvätskan, små sprickor på ytan på sekundär variatorn och något annat ja inte kommer ihåg. :p så ja vet inte hur det blir nu, var och kollade på hos en annan återförsäljare och hittade en summit 583 -96 med back,dubbeldyna och packbox för samma pris. Var riktigt fräsch, tyckte också min kunniga vän, som kollade igenom den. Men vet inte vad ja ska satsa på :confused: summiten väger ju ändå 30kg mer än rmk:n sen så skulle ja hellre vilja ha rmk:n men inte om den är i sämre skick. Min kunniga vän tyckte det var bättre å satsa på summiten då den var i så pass fint skick. Ska och provköra summiten imorron så vi får se hur det går.
Hur mycket kan det gå på att fixa polarisen? vet att de kan vara svårt å säga men ca, mer än 5000 eller 2000? säg vad du tror

tacksam för snabba svar
 

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
Pruta på xlt, prata med Tobbe, han brukar inte vara omöjlig. Har för mig att den har varit på "röd avgång" i våras, kommer ej ihåg vad det var för pris då.
Beggad variator är inte så dyrt, smuts i kylarvätskan behöver inte betyda något. Ta ett komp prov före om du ska köpa xlt.