xlt problem, startar inte

jojje_76

Välkänd medlem
27 okt 2007
110
0
6
luleå
kompisen har köpt en xlt och nu till problmet.

den startar inte nu, bytt stift coh mycket fin gnista, gett den en "sup" med bensin i cylindrarna men inte en tillstymmelse till att vilja tända till? fattar nada den borde ju tända på den soppa som då är i cylindrarna men vad är felet
 

haxxninjan

Aktiv medlem
9 dec 2007
62
0
6
Sv: xlt problem

kompisen har köpt en xlt och nu till problmet.

den startar inte nu, bytt stift coh mycket fin gnista, gett den en "sup" med bensin i cylindrarna men inte en tillstymmelse till att vilja tända till? fattar nada den borde ju tända på den soppa som då är i cylindrarna men vad är felet
Tändkablarna sitter rätt?
 

jojje_76

Välkänd medlem
27 okt 2007
110
0
6
luleå
Sv: xlt problem

jo den gick då han hämntade den sen har den stått i ett par dagar men nu är den stendöd?
 
R

Robin

Sv: xlt problem

Kolla kompet!

Om den tänder på stiften och dessutom får bensin så är det inget någt ang bränsletillförsel eller tändning som spökar.

Eller så är den bara sur, har fått erfara att dessa motorer är känsliga mot att sura ner sigom den tex får stå i lite lutning med kranen öppen eller liknande.
Så stäng kranen, ta bort stiften å dra tills du inte orkar mer.
Slå sedan på kranen, i med stiften, choka INTE och dra tills den går igång.
 

Habbeli

Välkänd medlem
1 jan 2000
352
0
16
Sverige
Sv: xlt problem

Har ni dragit hem den på släpvagn med bensinkranen öppen så är den garanterat hur sur som helst. Bort med stiften och dra 15-20 gånger, tillbaka med stiften och fortsätt dra tills ni spyr UTAN choke naturligtvis men med halv gas.
 

rotax4ever

Välkänd medlem
6 mar 2008
148
0
16
Boden
Har liknande problem med min Lynx Cobra GT (rotax 580). Hur gick det med kompisens XLT, fick ni igång den, vad var det för fel??
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Min Xcr 600 -96 med Xlt motorn var lika, den vart sur som bara den. Ta upp tändstiften stäng av tändningen och dra till det är torrt.

Dock så hittade jag felet på min, bränsle pumpen som var lös satt fast den och skotern krångla inte mer... helt otroligt, men sen sålde jag den 4 dagar senare.
 

Quethec

Välkänd medlem
21 apr 2005
824
2
16
Gävle
Han svarar inte och de är en månad senare.. tror faktiskt han löst problemet :) Men som alla andra.. XLT har jäääävligt lätt att bli sur. (iallafall min)..
 

Grisen

Välkänd medlem
28 aug 2007
148
0
6
Dalarna
Min Xcr 600 -96 med Xlt motorn var lika, den vart sur som bara den. Ta upp tändstiften stäng av tändningen och dra till det är torrt.

Dock så hittade jag felet på min, bränsle pumpen som var lös satt fast den och skotern krångla inte mer... helt otroligt, men sen sålde jag den 4 dagar senare.

Kan en lös bränslepump sura ner skotern? Mion pump hänger i slangen, kanske ska skruva fast den, eller spelar det ingen roll?
 
R

Robin

Kan en lös bränslepump sura ner skotern? Mion pump hänger i slangen, kanske ska skruva fast den, eller spelar det ingen roll?
Men skruva fast den i vilket fall så du inte förstör något membran i pumpen om den slår mot något hårt under färd.
 

Grisen

Välkänd medlem
28 aug 2007
148
0
6
Dalarna
Men skruva fast den i vilket fall så du inte förstör något membran i pumpen om den slår mot något hårt under färd.
mmm får ta tag i det till hösten... vet du vad det sitter för lågfartsmunstycken orginal på en XCR 600-95:a, du hade väll en sån som du skruvade en del på?
 
R

Robin

mmm får ta tag i det till hösten... vet du vad det sitter för lågfartsmunstycken orginal på en XCR 600-95:a, du hade väll en sån som du skruvade en del på?
Hörrudu det kommer jag inte ihåg alls på rak hand såhär, var över 1år sedan jag la händerna kring en xlt motor.:hmmmm:
Men kika i sprängskiss för förgasaren så ser du.
 

Sweeie

Välkänd medlem
29 dec 2006
178
1
18
Sv: xlt problem

Eller så är den bara sur, har fått erfara att dessa motorer är känsliga mot att sura ner sigom den tex får stå i lite lutning med kranen öppen eller liknande.
Så stäng kranen, ta bort stiften å dra tills du inte orkar mer.
Slå sedan på kranen, i med stiften, choka INTE och dra tills den går igång.
Bra tips, min skoter blev så sur att det sprutade ut soppa ur cylindrarna när man drog till lite hårdare för att tömma ur cylindrarna från soppa...efter vis av daxfärsk erfarenhet så ska man ta och kolla kröken med, min va nämligen full med bensin efter 2 dagars startförsök, såg att de började droppa soppa från grenröret, tog lös krök å ljuddämpare, döm om min förvåning när vi tömde ut minst en halvliter bensin, då hade vi tagit bort soppapumpen och tömt alla bränsleledningar innan, efter dessa åtgärder så gick skotern igång på första rycket.
Har nu ställt skotern i motlut med avstängd bensinkran för att försöka undvika detta problem, hoppas bara att den smäller igång lika fint som vanligt imorrnbitti.