Xlt-95

Sam

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
Jag har gnist på alla stift när jag har dem ur,
men när jag sätter i dem så går den inte på
vänstra cylindern sett bakifrån stiftet blir surt.
Komp har jag i alla cylindrarna, kan det vara tändhattarna? den vänstra glappar lite mer än dom andra.
Tacksam för idéer vad det kan vara.
 

Joel

Aktiv medlem
1 jan 2000
78
0
6
ide

Ta och låna en komptestare av nått företag så kollar du om den har lika bra kompression på alla cyllindrar. Det kan givetvis vara tändhatarna också, kolla så att de sitter riktigt ordentligt. Prova kapa kabeln en bit och byta plats på tändhatarna också. Jagvet ju inte om skotern gått klanderfritt innan och det tväblivit ett fel lr om det alltid varit såhär. Prova även att byta tändstift om ingenting hjälper, testa genom att bara byta plats på de olika stiften. Börja med det och säg hur det gått för dig...
 

Sam

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
kompen har ja kollat det var lite lägre komp i den cylindern men det ska inte göra så mycket och skotern gick hur bra som helst före och helt plötsligt blev det så där.
nya stift satte ja också i.
Men har inte provat med ny tändhatt än, töttnade liksom efter ett tag.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Innan du byter tändhattar på måfå...

Kolla att det inte är avbrott i tändspolen / tändspolarna! Om det är enkelspolar (varje spole matar ett tändstift) så ohmmät mellan tändhatten och jord, det bör vara nånstans mellan 2 och 15 kohm. Om det är dubbelspole så mät mellan de bägge tändhattarna, då är det normalt med lite högre värden (säg 5 - 20 kohm). Resistansen får inte ändras om man rör på tändkabeln eller knackar på spolen eller tändhatten. Tänk på att en del tändhattar (bl a de flesta "bakelittändhattar" som det står NGK på) har ett inbyggt motstånd på 1, 2 eller 5 kohm.

Det är mycket vanligt att det blir avbrott i högspänningslindningen på tändspolar som sitter fast på motorn, de skakar sönder helt enkelt! På många moderna skotrar sitter tändspolen någon annanstans av den anledningen. Även om det är avbrott så kan tändspolen fungera någorlunda ett tag, spänningen räcker till för att man ska få överslag över avbrottet. Men med tiden bränns ju isolering mm sönder i närheten av avbrottet och spolen fungerar sämre och sämre.
 

krille_86__

Ny medlem
1 jan 2000
2
0
1
felet.

va du ute och körde eller va de när du startade den? efter att du varit ute?? får du någon avgasknall?? få du de så kan de vara vevpakningen eller att du har bensin i vev´huset. (öppna pluggarna som sitter under förgasarna och kolla om de rinner ur bensin.)
mvh krille