Xlt -94 boggie dämpare köpråd

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.291
86
48
Övik
NEJ, det sitter INTE fox dämpare i din boggie. Det är enbart SP modellen som har det -94 om nu sprängskisserna stämmer, men har för mig att det inte var förrns -95 de kom fast jag kan förstås missta mig.

Foxarna som sitter i dessa modeller (om det nu sitter några) brukar i regel vara vita, om det inte är foxare så är dom svart. Förutsatt att ingen har kommit på att dom ska lackera om dämparna av någon anledning. Enkelt sätt att kolla på

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
dom är svarta, alltså är de inte foxare :( jaja då får de blir att köpa nya.
Har kimpex bra dämpare? håller dom länge? är dom renoversingsbara? Någon som har erfarenheter av dem?
Eller är sno pro bättre? Eller ska ja köpa foxare? vars kan man köpa sånna? finns de någon återförsäljare som säljer dom?

PärHagman

Välkänd medlem
11 maj 2005
544
0
16
36
Drängsmark
Hej.

Jag skulle inte rekomendera dig att köpa Kimpex/Snopro.
Det är iprincip samma dämpare, dålig livs längd och inte renoverings bara.

mvh / Pär.

Senast redigerad av en moderator:

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.291
86
48
Övik
Om du ska köpa nya får du punga ut med ett antal tkr.. Bästa är att försöka hitta begagnade, än om det kan vara svårt att få tag i. Eller om du har tur så finns det hos någon skrothandlare

R

Robin

NEJ, det sitter INTE fox dämpare i din boggie. Det är enbart SP modellen som har det -94 om nu sprängskisserna stämmer, men har för mig att det inte var förrns -95 de kom fast jag kan förstås missta mig.

Foxarna som sitter i dessa modeller (om det nu sitter några) brukar i regel vara vita, om det inte är foxare så är dom svart. Förutsatt att ingen har kommit på att dom ska lackera om dämparna av någon anledning. Enkelt sätt att kolla på
I boggin är FOX dämparna "guldiga" och JA det sitter FOX på vanliga XLT 580 -94. Kolla sprängskiss!

//robin

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
Bara för att en skoter har haft fox i std utförande när den lämnade fabriken 1993-1994 så betyder inte det att dom sitter kvar på skotern nu över 10 år senare, dom kan ju ha blivit utbytta flera gånger, han skriver att dom är svarta, äldre fox brukar vara vita eller guldaktiga, så jag tror inte det sitter fox på hans skoter trots att den kanske hade det tidigare.

R

Robin

Är du säker på att det är svarta? eller bara skitiga som satan. då du tidigare skrev att du hade orginal i boggin?

//Robin

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Blir lite osäker nu. När jag kollade lite hastigt förra helgen så var dom svarta, vet inte om de var skit eller om dom verkligen var svarta men ska kolla upp de senare idag. så jag återkommer senare ikväll med ett 100% svar. kan ta lite bilder också

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Kan nu meddela att det inte är fox dämpare i den. var bara ett par svarta dämpare, vet inte vilket märke men det var då inte fox kan ja säga så nu blir de nog att köpa nya :(
Hur länge kan ett par gas dämpare hålla? typ kimpex? Kört rätt så lungt, blir inte precis någon cross körning.
Vilka andra märken är bra?
Eller är det bättre å köpa tex. beggade fox dämpare ?
Skulle vilja ha så mycket info om olika dämpare som möjligt då ja inte vet om ja ska köpa ny eller beggade :confused:

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
Mitt råd är: köp beggade öhlins, fox eller engans dämpare, om dom inte är nyrenoverade så lämna in dom på renovering, det är STOR skillnad att köra med bra dämpare vs slitna / orenoverade saker. Vill du få bra fjädring (eller så bra det går att få på en xlt -94) på skotern så byter du alla 4 dämpare. Ring runt till skoterskrotar, jag köpte en beggad fox från luleå skroten för några år sen.

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.291
86
48
Övik
I boggin är FOX dämparna "guldiga" och JA det sitter FOX på vanliga XLT 580 -94. Kolla sprängskiss!

[BILD]

//robin

Nej nej nej, och åter NEJ! Om du tittar på bilden du själv bifogade så står det "SP" bakom namnet, vilket mest troligt betyder att det är SP'n som det sitter foxare på. Om du senare kollar på "Front torque arm" samt "Rear torque arm" så ser du att det är två olika sorters dämpare på sprängskissen, en sort till XLT samt SKS och en annan (gas) till SP.

Räcker det här som förklaring, efter alla dessa inlägg? :)

R

Robin

Kan nu meddela att det inte är fox dämpare i den. var bara ett par svarta dämpare, vet inte vilket märke men det var då inte fox kan ja säga så nu blir de nog att köpa nya :(
Hur länge kan ett par gas dämpare hålla? typ kimpex? Kört rätt så lungt, blir inte precis någon cross körning. Vilka andra märken är bra? Eller är det bättre å köpa beggade fox dämpare av Pärhagman? Skulle vilja ha så mycket info om olika dämpare som möjligt då ja inte vet om ja ska köpa ny eller beggade :confused:
Då är det bästa att köpa ett par renoverade foxare eller öhlins till den istället. Kimpex är bara skit och du kommer knappast bli possitivt överaskad när du bytt till dem, speciellt här i Kiruna med våra tvättbräde leder.

//Robin

R

Robin

StarTrak, jag har en hel XC101 boggi ,med FOX dämpare i fint skick, bra lager osv, som du kan få köpa av mig BILLIGT! hör av dig via pm

mvh/robin