XL 500 som går illa, gasproblem.

850-t5

Välkänd medlem
24 nov 2009
516
1
18
Umeå
Har slagit i ny fräsch bensin idag med lite tripak booster, har dock inte någon snö att pröva på..

Tänkte på det, när jag bytte bränslepumpen så rann det soppa ur den tunnare genomskinliga slangen..
Jag vill minnas att det är den som går ner till veven och där skapar vakum, alltså borde det väl inte vara soppa i den?

Eller tänker jag helt galet nu?
du har helt rätt..
där ska det bara komma vakum till pumpen.
har haft problem med just det felet på en skidoo.
just det att det kom bensin ist för vakum.
ju mer vakum du har ju mer kraftigare pump liksom.

men nu när du har tankat ny bensin och har tankat med
booster så låt den gå på tomgång ett par minuter så
det kommer runt i alla slangar och munstycken.
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Har du kollat komp på de två olika cylindrarna? Jag har haft en 500XL där jag hade liknade problem med, den gick lättare på ena cylindern(den närmast fläkten) när man tog bort tändhatten från den när motorn va igång och den gick på cylindern lngst ifrån fläkten dog den nästan. Skruvade bort toppen och hittade att topplockspackningen var sönder där. Bytte den och skotern gick kanon. Jag hade även problem med T.O.R.S. som jag kopplade bort tillslut.
 

M_persson

Välkänd medlem
15 dec 2004
182
0
6
39
K-holm
Har ingen komptestare, men satte tummen för hålet o då märlte jag ingen skillnad iaf.
Har kollat vakumslangen så det e ok med.

Går som ett riktigt arsel, ska åka iväg med tändspolen imorgon o sen ska jag plocka ner gasarna igen.
 

M_persson

Välkänd medlem
15 dec 2004
182
0
6
39
K-holm
Har provat lite mer nu.
Den går bara på förgasaren närmast fläkten när den går på tomgång.
Drar man i choken i första läget och håller lite gas så går den på båda.

Har blåst ur gasarna 2 gånger och har inte hittat ett spår av smuts.

Vad kan göra att den bara går på ena när man ligger på tomgång men går bra med choke i samt i högre varv utan choke?
 

850-t5

Välkänd medlem
24 nov 2009
516
1
18
Umeå
det räcker inte med att bara blåsa ur. kanske om det är bara smuts men är det gamla avlagringar så har dom fastna i det mesta.
i hål och väggar. va noga med att peta upp alla hål osv med en säkerhetsnål/knappnål.
går den bra på choken så får den för lite soppa det är ett vanligt fel.
 

M_persson

Välkänd medlem
15 dec 2004
182
0
6
39
K-holm
Har plockat ur alla munstycken båda gångerna. Och inte heller i dem finns det någon tendens till skit.
Har provat byta plats på tändkablarna och det e samma cylle som inte vill gå.

Har även lyft på locken och det var inget som såg tokigt ut där heller.

Men jag får väl riva gasarn igen o igen o igen tills den skärper sig, eller att jag hamnar på hem.


Vart specifikt ska man sikta på? För det lär ju ha o göra med lågfarten.. Inbillar jag mig iaf.
 
Last edited:

850-t5

Välkänd medlem
24 nov 2009
516
1
18
Umeå
Skärmklipp.JPG

ta och kolla noga genom nummer: 15, 27, 36 det är munstycken, dom viktigaste.
och kolla även i självaste förgasaren där munstykena är inskruvade i att det är rent.

sen har du 38 och 39 men dom är inte lika viktig som dom andra
 

M_persson

Välkänd medlem
15 dec 2004
182
0
6
39
K-holm
Tack för den bilden. Skulle ha tag på något liknande igår men de glömde jag bort. Har hällt soppa igenom alla hål jag hittat och det rinner så fint.. Men ska gå över allt igen, kan ju ha missat något. Hoppas jag!
 

850-t5

Välkänd medlem
24 nov 2009
516
1
18
Umeå
pröva att byta tändstift till BR9EYA och tändhattar. det kan vara så att du har nu testa så mkt att dom har blivit utbrända.
jag själv håller på att försöka få igång min MM så den ska gå på alla 3 cylindrar med.
 

O.bach

Välkänd medlem
14 jan 2007
274
0
16
Norge
Hei.

Har visst samme symptomer på vmax 700 sx. Er nok noe dritt i forgasserene her og. Kveles når jeg gir brått gass, men fint om jeg gasser forsiktig. Dette ved varm motor.
Har nettopp også renset forgasserene her og.
Bare å ta det på nytt igjen.

Mvh

Ole Bach
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Jag skulle säga att den har varm nypt, förgasaren längst ifrån fläkten går trögare. Hur ser toplockspakningen ut? Den va inte skadad eller så? Hade samma strul med min som uppstod efter att jag gasat järnet i djupsnön med 3 pers på.....Inte bra.
 

M_persson

Välkänd medlem
15 dec 2004
182
0
6
39
K-holm
Har redan BR9EYA i som e nya för året.
Blir ingen skillnad om jag byter mellan dem heller så de lär vara ok.
Lika med tändhattarna, skiftar jag plats på kablarna så går den lika iaf.
 

M_persson

Välkänd medlem
15 dec 2004
182
0
6
39
K-holm
Lindhaga: Det var pappa som körde hem skotern från sjön när det hände. Och han kör väldigt lugnt.
Så jag tror inte den nypt. Packningarna var fina så den läker inget där, samt var det inga skador i topp eller cyl väggar heller.
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Ok, du har bara samma fel som jag hade så vara bara ett förslag=) Hoppas det ordnar sig!
 

850-t5

Välkänd medlem
24 nov 2009
516
1
18
Umeå
Har redan BR9EYA i som e nya för året.
Blir ingen skillnad om jag byter mellan dem heller så de lär vara ok.
Lika med tändhattarna, skiftar jag plats på kablarna så går den lika iaf.
jag käpte nya till min i år oxå.. men med gångerna jag testa skotern så visade det sig att jag
brände upp dom stiften oxå..
men idag så köpte jag nya och nu går den klockrent..
 

M_persson

Välkänd medlem
15 dec 2004
182
0
6
39
K-holm
Ska ju inte svära på det. Men jag e rätt säker på att jag blandat om dem ett par gånger.. Sen borde den väl inte gå på högre varv då?
Den går iaf precis lika illa fast jag plockat ned gasaren för tredje gången o hällt soppa igenom den på alla sätt i vis. Plockat ur munstycken, petat o blåst.
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Jag tror hona cylindern längst ifrån fläkten och nya kolvringar...Jag är helt inne på den biten=) Känns som du kört igenom den mest redan...
 

M_persson

Välkänd medlem
15 dec 2004
182
0
6
39
K-holm
Men om det skulle vara så. Skulle det komma så plötsligt?
Skulle den även gå bra på högre varv då samt när man rör vid choken?

Kan felaktigt elektrodavstånd ställa till med detta problemet?
 

850-t5

Välkänd medlem
24 nov 2009
516
1
18
Umeå
det du förklarar är exakt samma fel som jag hade på min i helgen och tidigare fram. varje vinter säsong är det samma visa.
kan få byta några stift innan den går till sig..
hur ser gnistan ut på stiften då?
för min del var det bara en lyckträff att jag skruva bort alla stift och kollade gnista. märktes stor skillnad.
och jag har även märkt det att man inte ska byta tändstift mellan olika cylindrar heller, då har man liksom bränt bägge i ditt fall.

hur var det, hade du vänt tanken upp å ner och montera soppafilter innan bränslepumpen?
 

M_persson

Välkänd medlem
15 dec 2004
182
0
6
39
K-holm
Tycker gnistan är väldigt svag på bägge.. Det som gör att de e skumt e ju att de e på samma burk den går kasst hela vägen.

Nej, har bara fiskat upp grovfiltret o konstaterat att det inte är det som stryker soppaflödet.