Xf avsmalning

Larse

Välkänd medlem
15 feb 2009
112
1
18
Boden
Är det värt att montera 40" a-armar på en xf med orginal bredd på 42-43"? Eller måste det till 38" och ny dämpare för att den ska bli lite mer skrå vänlig?
 

Larse

Välkänd medlem
15 feb 2009
112
1
18
Boden
Jo egentligen är det väl mest lämpligt att byta hela maskinen men när körningen inte enbart är i fjällen utan större delen i låglandet och mindre berg så vart det en kortare maskin. Men jag har ju bara haft den en säsong så man får väl ta en funderare på att byta till mountain maskin istället
 

Crusty077

Välkänd medlem
25 feb 2013
246
4
18
Gävle
Du tänker precis som jag. Håller till mycket i skogslandet och då behöver jag inte ha längre och högre än 141/57. Lite kort i fjällvärlden men jag tar mig fram.
 

Larse

Välkänd medlem
15 feb 2009
112
1
18
Boden
Det går ju att skråa men när den är kort och bred så vill ju gärna baken glida neråt
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Korta dämparna du har! Satte i 19mm distansen och ytterligare 6 mm, funkar ok och set blir frigång för stagen. Dick blir maskinen något högre fram. Kan kompenseras med att flytta ned boggien till -13 spec ( nytt hål 19mm ner fram och nedre hål bak, gjorde så på min tolva HC och den blev mkt trevligare i skogen... Du måste även montera ett antistab kit i boggien!
 

Larse

Välkänd medlem
15 feb 2009
112
1
18
Boden
Det är en 13 så det finns förborrade hål men om man kortar dämparna så mycket så tappar man en hel del fjädringsväg och får ett ökat skidtryck.
Hur upplevde du skidtrycket?
 

RobbanSWE

Välkänd medlem
14 jun 2009
563
9
18
Umeå
Jag körde 40" på min xf -13 utan att korta dämparna och tycker att det funkade bara fint.
Men monterade bort allt i veckan och monterade nya framvagnen så nu måste jag ha nya dämpare.
Så om någon behöver så har jag en 40" framvagn med spindlar styrstag liggandes till proclimb.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Blir ingen större skillnad i tryck, dock håller jag med om att dämparna blir lite skumma, max 70-75psi annars början den retur kicka lite, har dock åkt två år utan problem. Monterade en 36" evil framvagn innan säsongen och har samma dämpare än, har dock köpt evol kammare som jag ska montera i helgen, tfof det blir fint med lite mer volym luft! Ska ha den på ca 50/150-170 o tryck med kammarna där, få blir det nog mjukt och fint i början och styvt på slutet....
 

Larse

Välkänd medlem
15 feb 2009
112
1
18
Boden
Den måste ju bli tippvänlig jamennanting med 36" Vill gärna höra vad du tycker när det blir brant och mycket snö. Vet att det är fel tid på säsongen men ändå.
 
Last edited:

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Funkar kanon! Låste lite i övre kulleden vid full utfjädring men det löstes lätt med lite slipning... Har dock väldigt högt skidtryck då jag fick montera en m800 dämpare i boggien pga haveri, funkar klockrent nu i brant terräng men är helt omöjligt att göra coola rulle åkningar på platten, fördelen är att den inte vill resa över i branterna. Är mkt nöjd med evil 36" framvagnen, blev väldigt mkt trevligare på skrå men så klart även vingligare på led.