XF 9000 / M 9000

piirkah

Aktiv medlem
4 feb 2014
69
1
8
Tjena folket!

Säsongen börjar lida mot sitt slut och det betyder att det är dags att boka ny maskin :) Har riktat in mig på att prova en 1100 turbo kommande säsong men ska man välja en xf/m? Låt mig höra för och nackdelar angående dom,samt hur beter dom sig med trimgrejerna? :)
 

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Den enda jag testat är en M9000 med 260hk kitt och den var hemsk att köra. Alldeles för framtung med min körstil iallafall. Gick väldigt bra rakt uppför på öppen yta men hemsk på allt annat. Om du vill ha fyrtakt satsa på en M7000 med ett turbo kitt istället.
 

piirkah

Aktiv medlem
4 feb 2014
69
1
8
Den enda jag testat är en M9000 med 260hk kitt och den var hemsk att köra. Alldeles för framtung med min körstil iallafall. Gick väldigt bra rakt uppför på öppen yta men hemsk på allt annat. Om du vill ha fyrtakt satsa på en M7000 med ett turbo kitt istället.
Stor skillnad på vikten mellan M9000 och M7000? Känns som alla fyrtakt är framtung när man kört tvåtakt :)
 

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Nästan 20kilo enligt Yamaha nördar. Men tror nog det är bättre viktfördelning på 7000 mot 9000 då dom känns väldigt framtung.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Var å kikade på -15 arctic här i stan när de var provkörning. Var dock stenhårt så man kände inte mycket när man provkörde. Testade dock bara m8000 som inte alls kändes lika bra som min -12a, tomvarvande och mycket vibrationer i fotstegen.

Nåja ställde mig på en xf9000 och provade gunga runt den litegrann, den kändes TUNG! Har själv funderat på en 4t turbo, men om de är sån skillnad i fronten så vettefan om effekten kompenserar upp.

Tänkte när man ska vara och bryta runt den bland fjällbjörkar och i skogen. Då vill man ha en smidig maskin!

Kände dock inte på 7000ingen, den kanske är bättre som de sägs
 

I See the Line

Välkänd medlem
19 dec 2013
186
0
6
Norrbotten
Beror helt vilken körning du föredrar..
Är det backcountry kan du glömma 1100an. Den är alldeles för tung och klumpig.
Håller du till i gränsen eller andra kalfjäll med kilometerlånga stigningar så är 1100an trevlig. Har testat både med och utan trimbox. Mellan XF/ M så röstar jag på M. Men som sagt, vet ju inte vilken körning du gillar! :)
 

piirkah

Aktiv medlem
4 feb 2014
69
1
8
Var å kikade på -15 arctic här i stan när de var provkörning. Var dock stenhårt så man kände inte mycket när man provkörde. Testade dock bara m8000 som inte alls kändes lika bra som min -12a, tomvarvande och mycket vibrationer i fotstegen.

Nåja ställde mig på en xf9000 och provade gunga runt den litegrann, den kändes TUNG! Har själv funderat på en 4t turbo, men om de är sån skillnad i fronten så vettefan om effekten kompenserar upp.

Tänkte när man ska vara och bryta runt den bland fjällbjörkar och i skogen. Då vill man ha en smidig maskin!

Kände dock inte på 7000ingen, den kanske är bättre som de sägs
Beror helt vilken körning du föredrar..
Är det backcountry kan du glömma 1100an. Den är alldeles för tung och klumpig.
Håller du till i gränsen eller andra kalfjäll med kilometerlånga stigningar så är 1100an trevlig. Har testat både med och utan trimbox. Mellan XF/ M så röstar jag på M. Men som sagt, vet ju inte vilken körning du gillar! :)
Låter som man har kvar min M8000 och harvar på med den! :)
 

katt13

Medlem
9 feb 2013
44
0
1
Angående xf 1100 turbo och vikt . Den är betydligt bredare i mellan skidorna , de är oxå
lite annan teknik att köra 4T . Jag har kört bägge äger en 1100t . kan säga att när man kommer
in i körstilen , så nog hänger man med 2t ganska fint . plussar man på lite hp så blir de ännu lättare att köra. Har test kört m800 oxå en hel dag , inte tycker jag de är så lätta heller att hantera , trots den smalare spårvidden.
 

piirkah

Aktiv medlem
4 feb 2014
69
1
8
Angående xf 1100 turbo och vikt . Den är betydligt bredare i mellan skidorna , de är oxå
lite annan teknik att köra 4T . Jag har kört bägge äger en 1100t . kan säga att när man kommer
in i körstilen , så nog hänger man med 2t ganska fint . plussar man på lite hp så blir de ännu lättare att köra. Har test kört m800 oxå en hel dag , inte tycker jag de är så lätta heller att hantera , trots den smalare spårvidden.
Är ganska kluven om man ska byta eller inte,enligt vissa är 1100 turbon en dröm och andra bara skit.. men aldrig fått prova en "M" version eller någon med trimprylar så...