Xf 8000 -14 Råd

Linkaaan

Medlem
26 jan 2019
10
0
1
40
Piteå
Är detta en bra skoter för mig? Kör ungefär 80% led, 20% lössnö. Har även ofta passagerare och drar pulka. Har tittat på en -14 Xf 8000 som har gått 580 mil. Skicket är fint. Ej bytt kolvar. Dom skulle ha 69000kr med dubbeldyna. Har alltid kört BRP annars.

Lite frågor:

Driftsäker?
Tar mycket soppa?
Några fel på denna årsmodell?
Har den gått för långt?


Ge även tips på andra skotrar som kan passa mig. Tack på förhand.
 

Nitrox

Aktiv medlem
9 jan 2012
71
7
8
Alltså en arctic cat 800 är ju den driftsäkraste 2 taktaren. Min M8000 har gått ungefär 650mil utan kolvbyte. Kolla upp så variatorerna lirar som dom ska. Bussningar i sekundären verkar ta slut kring dom milen som den har gått!
 
Reactions: Linkaaan

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Det enda negativa med en Xf som ledskoter är att det sitter en vertikal styrstång ( på High Country vilket jag antar att skotern du tittat på är) . Ska skotern mestadels gå fram och tillbaka till pimpelhålet spelar det knappast så stor roll men vid snabb ledåkning så är det en stor nackdel.
 

Linkaaan

Medlem
26 jan 2019
10
0
1
40
Piteå
Det enda negativa med en Xf som ledskoter är att det sitter en vertikal styrstång ( på High Country vilket jag antar att skotern du tittat på är) . Ska skotern mestadels gå fram och tillbaka till pimpelhålet spelar det knappast så stor roll men vid snabb ledåkning så är det en stor nackdel.
Det är en hc Limited. Okej, vad rekommendera du för skoter isåfall?
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Är det en "åka fort på led hybrid" du menar? Beror ju såklart vilken prisklass du kollar på men för samma peng som en 14 xf hc så skulle jag isåfall rekommendera en switchback assault 600. 800 är ju samma men där har du en mindre hållbar motor. Kört en hel del tillsammans med en switchback och dom går riktigt fint på leden.
 

Axelpersson

Prospect sledder
28 feb 2018
32
2
8
38
Bollnäs
Är detta en bra skoter för mig? Kör ungefär 80% led, 20% lössnö. Har även ofta passagerare och drar pulka. Har tittat på en -14 Xf 8000 som har gått 580 mil. Skicket är fint. Ej bytt kolvar. Dom skulle ha 69000kr med dubbeldyna. Har alltid kört BRP annars.

Lite frågor:

Driftsäker?
Tar mycket soppa?
Några fel på denna årsmodell?
Har den gått för långt?


Ge även tips på andra skotrar som kan passa mig. Tack på förhand.

Angående bränsleåtgång så har våran snittat 2,3L/mil när vi kollade förra veckan.

Kan nog få ner det lite om vi släpper en del på mattan.
 
Reactions: Linkaaan

jymy83

Aktiv medlem
18 feb 2016
61
13
8
Är detta en bra skoter för mig? Kör ungefär 80% led, 20% lössnö. Har även ofta passagerare och drar pulka. Har tittat på en -14 Xf 8000 som har gått 580 mil. Skicket är fint. Ej bytt kolvar. Dom skulle ha 69000kr med dubbeldyna. Har alltid kört BRP annars.

Lite frågor:

Driftsäker?
Tar mycket soppa?
Några fel på denna årsmodell?
Har den gått för långt?

Vid dem milen är nog inte motorn något att oroa sig för. Men de "vanliga" arctic cat felen fram till -15 årsmodellerna som jag fått uppleva:

*variatorerna som någon skrev, om den klonkar hårt från stilla stående när man ska iväg så är bussningen slut i primären, enklast att köpa en ny primär då, kan även vara vikterna, om de är original, som diffar någon gram mot varandra, men mer sällsynt problem.
* TCL armen kan ha sprickor i sig, bra att kolla så den är hel,
*Om styrningen glappar mycket vid styrning från ända till ända så kan själva plåten längst ner på styrstången vara brusten, Inte dyr att byta till förstärkt.
*Vid de milen är de också värt att kolla så drivlager uppe och nere är bra.
*Kolla så övredrivaxeln är i bra skick, uppdaterades -15 till en starkare modell.
*Vändhjulen i boggien, kommer inte ihåg vilken årsmodell som fick den uppdaterade, men de ser man genom att kolla så vändhjulet har utbytbara lager. Är de pressade så är det nog den gamla och värt att byta.

Annars tycker jag den är en vettig skoter. Bra klipp i motorn och om variatorerna är linjerade så har de iallafall för mig aldrig tagit någon rem, kört ca 220mil med nuvarande rem, och förra remmen bytte jag bara för att jag tyckte att det var dags. Har en M800 2013 162".
 
Reactions: Linkaaan

Linkaaan

Medlem
26 jan 2019
10
0
1
40
Piteå
Är det en "åka fort på led hybrid" du menar? Beror ju såklart vilken prisklass du kollar på men för samma peng som en 14 xf hc så skulle jag isåfall rekommendera en switchback assault 600. 800 är ju samma men där har du en mindre hållbar motor. Kört en hel del tillsammans med en switchback och dom går riktigt fint på leden.

Jag åker mest med nån av mina barn och pulka. Men ibland är man själv och då vill man självklart ut i det fria. Så en crossover är väl det jag är ute efter. Motormässigt har jag aldrig kört mer än en 600cc. Är ganska ny i skoter världen också. Man kanske skulle satsa på 4-takt då jag har tummen mitt i handen då det gäller motorer. Men då blir väl den för tung istället?
 

jymy83

Aktiv medlem
18 feb 2016
61
13
8
Vid den typ av körning kanske en x trim 900 ace, eller renegade med samma motor är att föredra. Xf8000 får man nog skruva en del på.
 
Reactions: Linkaaan

Linkaaan

Medlem
26 jan 2019
10
0
1
40
Piteå
Vid den typ av körning kanske en x trim 900 ace, eller renegade med samma motor är att föredra. Xf8000 får man nog skruva en del på.
Hur går dom i snön då? Funkar yamaha viper xtx från -14 för mitt bruk?. Var även sugen på en lynx ranger från -15. Men dom i mitt prisspann har gått 10000mil
 

Nitrox

Aktiv medlem
9 jan 2012
71
7
8
Hur går dom i snön då? Funkar yamaha viper xtx från -14 för mitt bruk?. Var även sugen på en lynx ranger från -15. Men dom i mitt prisspann har gått 10000mil
Jag hade absolut tittat närmare på en viper xtx dom går såklart inte lika bra i snön som en xf men jag tycker viperns motor är en sån stor fördel att det överväger nackdelarn. Speciellt om man inte kan/vill skruva.

Jag kommer själv byta min m800 mot en viper eftersom jag insett att jag inte har behov av en ren lössnömaskin för att åka 150mil led per år. Haha
 
Reactions: Linkaaan