xf 800

Majki

Aktiv medlem
9 feb 2013
90
1
6
piteå
är sugen på nå godis till skotern och undrar om nån kan rekomendera något? tex variatorkit, slutburk etc.. eller typ störtbågar, handkåpor, nåt roligt
 

Zemren

Aktiv medlem
6 apr 2012
76
0
6
Luleå
Smalare framvagn om du åker mycke utanför leden!

///Zemrén


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Stefan_a

Välkänd medlem
20 nov 2011
379
0
16
Bergsjö
Det beror ju på hur mycket du vill lägga ut, och vad som är intressant.
Bättre båge fram är ju att föredra om man åker där det är lite trångt å trixigt.
Bygga om boggiedämparna så den inte bottnar för minsta lilla gupp.
Variatorkitt.
Smalare framvagn som Zemren sa.

Som sagt, allt handlar om hur mycket det får kosta och vad du vill lägga pengarna på.

Mvh Stefan
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Steg ett fjädring
Steg två vkit
Steg tre bättre fotsteg
Steg fyra trimma/lätta

Sen om du åker mkt bredvid, sätt dit 38" framvagn direkt då man behöver riva isär dämparna. Jag har även flyttat ner boggien till 13 m800 position och monterat antistab hjul i boggien. Sen kan man ju alltid dekala, pulverlacka osv för att få en personlig maskin och hips vips har man plöjt ner en 30 kalla.... Så blev det för mig iaf! ;)
 

Majki

Aktiv medlem
9 feb 2013
90
1
6
piteå
är sugen på en smalare framvagn, vilka skulle ni rekomendera? vilka fördelar får man om man sätter boggie fästerna i det nedre hålet bak? kör ju mest utanför leden och ganska mycket där det är lite tajtare så en lite större båge hade ju å varit nå!
 

Stefan_a

Välkänd medlem
20 nov 2011
379
0
16
Bergsjö
Jag kör med zbroz 38 framvagn och evoldämpare till den å är helnöjd. A armarna känns bättre tilltagna än orginal. Men kör med orginalskidorna än och den kan va lite lurig om man inte är på hugget.
Flyttar du ner bak så blir den mer framtung.
Jag har bytt till skinz frontbåge å tycker den är riktigt bra. Har kört med den i en säsong och brottats mycket med både attackgranar och springbjörkar och den bara håller.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Flytta ner fram och bak och sätt på antistab!
Upplever maskinen lite "lugnare" med skidres även om den reser mkt samt att den vill kliva upp lättare och inte hänger sig lika snabbt på fotstegen. Sen monterade jag rsi dumpers men en bekant köpte burant fotsteg och det blev oxå bra.
 

Majki

Aktiv medlem
9 feb 2013
90
1
6
piteå
jag tror nog mest att jag är sugen på en framvagn, visst måste man göra om org dämpare då? såg på merafritid att man bara behöver byta distanser, känns ganska dyrt att köpa nya dämpare också :/ nån som vet hur mycket lättare den blir att lägga omkull om man tar bort krängningshämmarna?
 

Stefan_a

Välkänd medlem
20 nov 2011
379
0
16
Bergsjö
Japp, man sätter i en hylsa i dämparen så den inte kan slå ut helt.
Men tänk på att de bara går att korta dämparna från 42-40 tum och 40-38 tum. tar du från 42-38 får du väldigt kort slaglängd.
Ja börja med att ta bort krängningshämmaren, gör en väldig skillnad, men du bör köra på lite högre psi i dämparna efter det.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Jag har då std dämpare som jag la i hylsa och ytterligare en 6mm distans, har just precis frigång på alla stag i framvagnen och tycker det funkar bra. Vet många som bara satt i distansen och kört utan problem oxå. Nackdelen igentligen är det något högre skidtrycket, men med nerflyttade boggien blir det ungefär som std.
Tog bort krängaren direkt jag köpte maskinen och till 38" finns det inga fästen för den. Har en gnutta högre tryck med smala framvagnen så det funkar efter led men nått stryjärn är den inte direkt i kurvorna....
 

Majki

Aktiv medlem
9 feb 2013
90
1
6
piteå
Japp, man sätter i en hylsa i dämparen så den inte kan slå ut helt.
Men tänk på att de bara går att korta dämparna från 42-40 tum och 40-38 tum. tar du från 42-38 får du väldigt kort slaglängd.
Ja börja med att ta bort krängningshämmaren, gör en väldig skillnad, men du bör köra på lite högre psi i dämparna efter det.
måste jag höja psi i dämparna? isåfall hur mycket?
 

Frahl

Välkänd medlem
31 dec 2009
471
4
18
Piteå
Känn dig för, jag har släppt på psi sen jag tog bort kränghämmaren. Kör 55 psi fram nu. Går ju rätt fort att justera.