Xf 800 -12 varvar 7200

ake1

Rookie sledder
3 mar 2012
6
0
0
Hej, har en xf800 -12.
Jag får upp den till 8000varv men de orkar inte hålla och går diretk tillbaka till 7200varv.
har någon haft liknade problem? Eller veta vad de kan beropå?
 

samuelbergin

Välkänd medlem
14 dec 2013
252
1
16
rättvik
Brusten fjäder i nån utav variatiorerna. Eller nåt knas med avgasportarna men de borde bli felkod så kolla wirena.

Skickat från min LG-E975 via Tapatalk
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Skruva in en dalton grön/guld i sekundären och kolla så oljepumpen inte kärvar vid pump gas sen kommer du ha 8100 varv som nålat
 

ake1

Rookie sledder
3 mar 2012
6
0
0
Har sökt på dalton fjäder men hittar inte. Var hittar jag dom? Eller linknade?
 

samuelbergin

Välkänd medlem
14 dec 2013
252
1
16
rättvik
Har den varit såhär hela tiden? Är den orörd i variatorerna? Man chiptrimmar ju inte en bil som man tror det är fel på om ni förstår. Om den inte håller varvet med org grejer så är något galet.

Skickat från min LG-E975 via Tapatalk
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Förstår precis vad du menar men väldigt många arctic från -12 och uppåt har det tungt hålla varven vid tungt före och då sekundär fjädern är känd för att fort mattas av så löste jag det på min med en dalton fjäder och tyckte även att den rök till mycke ibland efter smygkörning så jag kollade min pump och den hade lätt att fastna i öppet läge så löste det med en oring. Men jag antar att man redan kollat upp så att inget uppenbart är slitet innan man lägger in ett inlägg här:) och fjädern är ingen dyr åtgärd och behövs om man inte åker v-kit
 

Kekken

Välkänd medlem
9 mar 2007
421
0
16
Lycksele
Låter som avgasportarna tycker jag. Dom ska öppna vid 7200 när det lirar som det är tänkt. Öppnar dom inte så .... tja den orkar inte mer. Skulle inte köra mer innan jag löst problemet. Kan bli tråkiga haverier om man har otur när man kör fel på apvn. Om det nu är det förstås.
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Apv kommer varna om portarna inte öppnar och är skotern servad som den ska är det knappast nått problem med portarna, dessutom orkar den upp i varv (8000) sen växlar ut för fort eller så kärvar någon av variatorerna, rengör dom kolla att dom är fin och kolla efter sprickor i momentstag, byt till dalton grön/guld och sätt en oring på pinnarna från oljepumpen och ut å provgasa.
 

samuelbergin

Välkänd medlem
14 dec 2013
252
1
16
rättvik
Lite skeptisk till att få en felkod på apv,n om en wire gått av helt men är ju snabbt kollat. Bara att leta på.

Skickat från min LG-E975 via Tapatalk
 

ake1

Rookie sledder
3 mar 2012
6
0
0
Portarna är ok.
känner igen de som jro beskriver. Bara att vänta på fjädern nu.
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
tänk på att värma bultarna till helixen ordentlig så att loctiten släpper, sen gjorde jag ett enkelt verktyg att komprimera den i pressen, polaren gjorde ett ännu enklare verktyg av en gängstång, det funkade prima