Xenon-tråden!

proskoter

Välkänd medlem
25 jan 2011
118
0
6
Alla vill ju köra med xenon men vad ska man tänka på och vad ska man välja?
När man använder xenon så måste elsystemet vara likriktat och eller batterier användas.

Många skotrar har h4lampor och ett problem som uppstår när man använder bi-xenonlampor med olika justeringar för att kunna växla mellan hel/halvljus och detta i form av magnetjustering eller t.o.m en liten motor som justerar lampan i rätt läge är att på skotrar så skakar detta sönder och i många fall så blir det ganska dålig ljusbild:mad2:

Ett nytt och relativt bra sätt att lösa detta är en lampa eller rättare sagt en sockel med 2st xenonlampor som både ger en hygglig ljusbild och dessutom håller länge se länk: http://www.oljebaren.se/xenon/kit-35w/bi-xenonkit-h4-double-bulb-12-24v


När man funderar över vilken styrka man ska använda så finns ju allt mellan 35-100watt att välja på i dag. Vad är då skillnaden? Jo största skillnaden är faktiskt värmeutvecklingen där 55watts xenon och starkare lampor faktiskt kan skada reflektorer anpassade för vanliga h4halogenlampor speciellt om dessa är tillverkade i plast med sprutkrom. Är reflektorn löstagbar från linsen så kan man köra dessa i diskmaskin i låg temperatur med diskmaskinspulver och spolglans och få en glans som överträffar originalet...peta aldrig eller putsa för hand eller vaxa då detta får reflektorn att mattas. Min personliga favorit är 35watt(japan/tysklandtillverkat) med bara en nackdel att e.v vid kraftigt snöfall så smälter ej snön på lampan utan kladdar igen. Fördelen är att man inte behöver oroa sig att elsystemet räcker till. I extraljus bör 55watt användas för att smälta is och e.v snö.Observera att en xenonsats drar även i regel 20% mer ström än märkning när satsen kommer från kina och ca25% mer när tillverkningslandet är tyskland och japan.


Färgtemperaturen är mycket viktig och med min personliga erfarenhet inom enduro och skoter så är 5000kelvin att föredra 6000kelvin är ett billigare alternativ då 5000kelvin brukar kosta extra.
4300lyser mer när man testar med lumenmätare men för blotta ögat och i praktiken speciellt vid snö och regn så har 5-6000kelvin en behagligare färgtemperatur som ger ett mjukt ljusflöde och faktiskt botar den åksjuka som kan framkallas hos en del förare vid färgtemperaturer på 4300kelvin och lägre speciellt vid körning i mörker. 8000kelvin och uppåt är mest blingbling och får en obehaglig lila ton

Har du likströmsmodifierat elsystem och batteri så behövs batteriet vara friskt och på en styrka av minst3-4ah för att ej xenonljuset ska blinka när du kör skotern på tomgång.
Vid montering av lampor så ska en relä-sats användas då en xenonsats drar många ampere när den tänds upp och detta kan skada kabelhärvan på skotern med tråkiga elfel som dyker upp när dom minst behövs.
http://www.xenonkungen.com/se/art/mc-relakablage.php


Detta är bara egna tankar,ideer och funderingar kring xenon men med många års experimenterande i bakfickan.

Förresten är det någon som liksom jag kör med hjälmljus....sjukt bra och ljuset hamnar ju precis där man tittar:eyebrows:
 

proskoter

Välkänd medlem
25 jan 2011
118
0
6
Kom ihåg att ej montera ballast nära någon styrelektronik eller i närhet av deras givare och välj gärna ballast av slim-modell som är betydligt lättare att placera och inte lika tung som dom vanliga.
Ett tips är att montera med självhäftande kardborreband som t.e.x säljs på kjell.com och är då är lätta att flytta, fungerar inte med klumpiga originalballastrar med inbyggda tändenheter pga tyngden.
 

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Enda problemet med xenon är att jag inte lyckats få en fullvågsladdning till batteriet ännu så mitt 14 amp batteri på Polarisen sugs ur av 2*55W Xenon på cirkus 1,5 timme.

Sen kan jag i och för sig hålla med om att lösningen med magnet som drar tillbaka lampan vid helljus inte är opptimalt på vibrerande skotrar. Men det har i alla fall fungerat drygt en månad för mig och inte pajjat ännu.

Att man skall välja Slimballast håller jag med om till 100%

Tidigare tyckte jag 6000k var opptimalt, jag har på sista tiden svängt och anser 4300k är trevligast. Har 6000k på skotern och jag tycker det lyser ganska blått medan 4300k på Passaten lyser med vitt och ser heller inte så nördigt ut. Men i teorin vad man läser skall ju 4300 vara gult men det är absolut inte min upplevelse. Har ett par lösliggande 4300k lampor som jag skall testa på Polarisen nån dag framöver