Xenon, halvljuset blir helljus när man bromsar..

Alex_x

Välkänd medlem
22 jan 2009
206
0
16
Skärvången
hej, jo jag har monterat xenon nu. Funkar fin fint med helljuset på, men när man slår om till halvljuset och skotern går på tomgången så startar först halvljuset men sen så drar relät den till helljuset igen, gasar man så går den tillbaka till halvljuset. om man kör när halvljuset är på och bromsar så går den till helljuset igen. misstänker då att den får för lite ström för att dra reläet.

Då den går på tomgången och man trycker på halvljuset så surrar det lite i relät. blir tyst om man gasar lite.

Va tror ni?

Edit: kan de va så att strömmen går bakvägen i min likriktning? har likriktat med 2 likriktare i en sockerbits rad, eftersom det bara finns 3 kablar på h4 kontakterna så går den svarta kabeln från skotern till växelströms kontakter på båda likriktarna, så strömmen går då när man har halvljuset på in i likriktaren från ena hållet men inte den andra.

men när jag mätte i den likriktade kontakten så hade jag 12 volt på helljuskabeln då helljuset var på och nån enstaka volt i den andra kontakten och tvärtom när man hade halvljuset på. spelar det någon roll?
 
Last edited:

jaktviggen

Välkänd medlem
22 dec 2006
232
2
18
timrå
På helkabeln ( oftast blå kabel ) som går från h4 kontakten till relät så sitter det en diod som hindrar strömen att gå bakvägen
när man kör på halv ljus.
Se till att likriktaren sitter först och sedan att dioden sitter alldeles vid reläet.
 

Alex_x

Välkänd medlem
22 jan 2009
206
0
16
Skärvången
vilket relä menar du? jag har inte riktigt hittat nått relä som sitter orginal på skotern. och hur ser dioden ut för ja har inte sett nån sån heller..
 

Alex_x

Välkänd medlem
22 jan 2009
206
0
16
Skärvången
jo det relät ja, det sitter krymp slang så ja vet inte riktigt vart dioden sitter. menar du att de ska vara kopplat så här. först relä sen diod sen likriktning? de e ju så att i min likriktning så går den svarta kabeln från orginal h4sockeln till växelströms anslutningarna på båda likriktarna. så de blir ju ström från ett håll i den likriktare som inte används och tvärtom när man växlar mellan hel halv lyse. kan detta ha nån betydelse? funderar på att montera en diod på kabeln som går mellan likriktarna så att endast den likriktare som används får ström och den andra inte får nått. kan det hjälpa?
 

jaktviggen

Välkänd medlem
22 dec 2006
232
2
18
timrå
Det låter som du kopplat riktigt ändå tycker jag.
i den där krympslangen sitter förmodligen dioden
som hindrar ström i backriktning till helljuskabeln när man kör på halvhjus.
är du säker på att svarta kabeln är rätt gemensamma kabel ?
men kopplingen ska vara som jag förstår du kopplat först likriktare ,diod, relä
 

Alex_x

Välkänd medlem
22 jan 2009
206
0
16
Skärvången
Ne ja e ju inte helt 100 på de men jag antog att de va den svarta, finns det nån som som vet vilken kabel det ska va?