Xenon H4 sats till skoter.

Jan-E

Medlem
31 jan 2010
12
0
1
Sävast
Är det några av er skotervänner som är intresserade av Xenon sats till skotern.
Har monterat på min egen, Lynx Adventure 600 -06.
Ski-doo mxz renegade 600 sdi -08.
Ski-doo mxz renegade 600 e-tec -09.
Lynx Xtrim 550 -08.
Blir fantastiskt bra ljus.

Hör av er isf.
jan-erik.frilen@spray.se:laser:

Medlem i Sävast skoterklubb.:first:
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Tjenna! Går de att montera på en Enduro 494 -98? ja har inget batteri bara bara en lampa... hur blir de med reflektorn då om man har "starkare" lampa, eller är den "starkare"?
Har nämligen dåligt lyse:(

Mvh //CaccezE. Tacksam för svar...
 

Jan-E

Medlem
31 jan 2010
12
0
1
Sävast
Beretta,
Det kan vi lösa när jag hämtat hem skotern, blir väll mitten - slutet av februari.

Vad gäller värmen så är det inga problem, eftersom du byter ut dina gamla 55/65W H4 mot 35W xenon lampor, bara halva effekten.

Xenon ger dubbelt så mycket ljus som halogen och har 5ggr längre livslängd.
OK, det är prisskillnad, men är man pryltokig så är man.

Tror det blir problem iom att den saknar batteri, är problem med vissa maskiner som har växelström system också.
JE
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Najs Jan-E.

Tyvärr saknar min batteri också :('

Men det måste ju finnas ström som går till min nuvarande lampa, handtagsvärmare osv..
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
jå ja blev lite misstänksam när ja inte hade nått batteri men ja visste inte så ja fråga...
men på Xenonkungen finns de ju Halogen lamper me Xenon look och dom har ju en keramisk modul som tar upp värmen från kabeln och de var en extra grov kabelanslutning...
så ist för 55/65w så kunde man ha 75/100w
Men dom är alltid slut... http://www.xenonkungen.com/se/art/evo-power-halogenlampor.php

Mvh //CaccezE
 

Marre

Välkänd medlem
14 okt 2007
286
1
16
Boden
Jag har provmonterat på rmk;n funkar prima skall bara lösa hel/halv signalen från knappen på styret. Har sedan tidigare monterat likriktare och ett litet gele batteri för att driva gps;en


På en ny skoter går det nog att köra batterilöst för då är det troligtvis likström på skotern. På en äldre så är det bara laddningen till batteriet som är likriktad. Dvs det kan bli problem att få relät för hel/halv att växla läge.
 

Jan-E

Medlem
31 jan 2010
12
0
1
Sävast
Marre,

Du har väll 2 lampor.??
För att få hel/halv ljus funktionen att funka så monterar du ett effektmotstånd som belastning i den andra lampsockeln.
I ena lampsockeln sitter xenon satsen och i den andra monteras effekt motståndet.

Vad tycker du om ljuset, vilken färgtemp valde du.??
JE
 

Marre

Välkänd medlem
14 okt 2007
286
1
16
Boden
Marre,

Du har väll 2 lampor.??
För att få hel/halv ljus funktionen att funka så monterar du ett effektmotstånd som belastning i den andra lampsockeln.
I ena lampsockeln sitter xenon satsen och i den andra monteras effekt motståndet.

Vad tycker du om ljuset, vilken färgtemp valde du.??
JE

Jepp 2 lampor, har provat alla varianter tidigare med hjälp av min elguru. Men då upptäckte vi tillslut att det var 24v lampor som jag fått, tro fan att det inte orkade växla. Så får jag bara tummen ur och kopplar in nu så ska det nog lira. Det blev 6000k och det blir en grym skillnad :nuts:
 

Jan-E

Medlem
31 jan 2010
12
0
1
Sävast
Jepp 2 lampor, har provat alla varianter tidigare med hjälp av min elguru. Men då upptäckte vi tillslut att det var 24v lampor som jag fått, tro fan att det inte orkade växla. Så får jag bara tummen ur och kopplar in nu så ska det nog lira. Det blev 6000k och det blir en grym skillnad :nuts:

OK, jag har också 6000K, ruskigt bra ljus.
Hur löste ni Hel/Halv växlingen.?
 

Marre

Välkänd medlem
14 okt 2007
286
1
16
Boden
OK, jag har också 6000K, ruskigt bra ljus.
Hur löste ni Hel/Halv växlingen.?
Ehh minns inte vilken av alla som funkade allt blev ju så konstigt med 24v lampor :hmmmm2:, men jag tror att vi körde med likriktardioder. Ska kanske ta och prova med motstånd oxå då vore ju simpelt om det funkade. Har inte hunnit testa nåt sen jag fick rätt lampor så jag får återkomma med resultatet.
 

Jan-E

Medlem
31 jan 2010
12
0
1
Sävast
Ehh minns inte vilken av alla som funkade allt blev ju så konstigt med 24v lampor :hmmmm2:, men jag tror att vi körde med likriktardioder. Ska kanske ta och prova med motstånd oxå då vore ju simpelt om det funkade. Har inte hunnit testa nåt sen jag fick rätt lampor så jag får återkomma med resultatet.
Hör av dig om du behöver motstånd, måste vara effekt motstånd.
Jag har liggande.
JE
 

ojlind

Välkänd medlem
29 jan 2010
632
0
16
52
Sa Svartbyn
Jag tror att jag kollar med Marre när han e klar, borde inte skilja mycket på några årsmodeller?!
Vad hamnar man ungefär i för pris med materialet?
Någon som har någon bra lösning för att konvertera baklampan? Jag får byta glödis stup i kvarten... Bromsljusen håller men inte konstantljuset...
Dock har jag allt monterat i dynan...
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
40
Boden
Är bara vissa maskiner som behöver ett motsånd på andra kontakten. Beror på hur lyset är kopplat från fabrik. På lynx/ski-doo är det nog ett måste på yamaha brukar de funka utan. Nyare polaris har jag inte testa montera på än.

Monterade 50w xenon på gammel yamahan å de fungerar klockrent då dom är förberedd för batteri redan med en laddkontakt som man tar strömmen ifrån.

På första lynxen jag monterade på så uppstod de bekymret med växlingen mellan hel och halvljus löstes dock med ett fint litet motsånd som ja hittade på jobbet.

Rmk 800 -05 då fick en egen reläsats göras för att kunna ta direktmatning från batteriet (brukar medfölja färdig reläsats på nyare xenonkit numera)
 
Last edited: