xcr700 orkeslös

_night rider_

Medlem
23 okt 2007
38
0
1
LULEÅ
Vad kan vara felet? precis när man drar iväg "stillastående" så går den hyffsat men sen blir den riktigt slö segar upp i toppfart. toppvarvet är sisådär tror nog den ska varva mer. Den är alltså slöare en än et250 1cyl.. jag gjorde ett komp prov och det gav 8,5 bar på båda cylindrarna.. provade även rycka tändhatten på ena cylindern men nog verkar den gå på 2 nog..

tändstiften är typ ljusbruna.. ngn som vet var jag ska börja leta?
motorn är en xc700-99 med hemma gjord slutburk..
 

_night rider_

Medlem
23 okt 2007
38
0
1
LULEÅ
har den gått bra med slutburken förut?.. annars skall du kolla variatorna så att de växlar som de ska kolla åxå remmen;)
Jag köpte skotern då det inte fanns nå snö den skall tydligen vara
renoverad men nya kolvar lager osv kvitton fanns.. så jag har inte provat den förens nu? kan tilläga att tomgången är väldigt hög nästan så den vill iväg.. kan den tjuvsuga luft vid packboxarna? blir dom slö då?
på nått vis så känns det som om det inte är variatorerna utom nått som gör motorn orkeslös? typ som att det är stock i pipan el nått??
 

formulla78

Medlem
23 okt 2007
20
0
1
finland/vasa
jhhaaa det var på det viset! vist kan det vara så att packboxarna son e kaputt du kan skall ha i gång motorn å spruta startgas runt insugsgummin/runt axeln vid variatorn. Men på svänghjulssidan e det lite svårare men man kan se om det e rent å snyggt under svänhjulet så då skall det nog vara ok! Du kan jhu åxå prov köra utan slutburk en sväng men jag skulle nog inte tro på det men prova så får du se! men remen e JÄTTE viktig att den är bra i skick
 

_night rider_

Medlem
23 okt 2007
38
0
1
LULEÅ
jhhaaa det var på det viset! vist kan det vara så att packboxarna son e kaputt du kan skall ha i gång motorn å spruta startgas runt insugsgummin/runt axeln vid variatorn. Men på svänghjulssidan e det lite svårare men man kan se om det e rent å snyggt under svänhjulet så då skall det nog vara ok! Du kan jhu åxå prov köra utan slutburk en sväng men jag skulle nog inte tro på det men prova så får du se! men remen e JÄTTE viktig att den är bra i skick
okej jag skall kika.. fick precis höra att 8,5bar i komp är för lågt på en sådan.. kan det verkligen vara så att dem inte mätt cylindrarna och bara kastat i nya kolvar som säkert var fel/för små?
 

formulla78

Medlem
23 okt 2007
20
0
1
finland/vasa
jag tycker att 8,5 skall inte vara för lågt:confused: det e viktigt att det e samma komp i båda cylindrarna men det hade jhu du.När tomgången e hög å skotern går ojämt på tomgång så tyder det på att tjuvluft som e boven
 

_night rider_

Medlem
23 okt 2007
38
0
1
LULEÅ
jag tycker att 8,5 skall inte vara för lågt:confused: det e viktigt att det e samma komp i båda cylindrarna men det hade jhu du.När tomgången e hög å skotern går ojämt på tomgång så tyder det på att tjuvluft som e boven
Okej här är en liten update den höga tomgången var bara att gasvajrarna som var för spända.. Själva problemet att den är orkeslös kvarstår..
Jag provade att lossa lite på den hemma gjorda slutburken
men det gav ingen skillnad förutom att den förde ett ***** liv..

Jag kollade även upp choken men den verkar vara i botten..
Provade spreja startgas kring variatorn och insugsgummina men tomgången blev inte förändrad så det verkar vara tätt..
Gjorde komp prov igen för säkerhetens skull men de är samma som tidigare 8,5bar på båda cylindrarna..

Tändstiften är blöta när jag skruvar upp dem och det är blött med bensin
i luftfilter burken.. kan tilläga att skotern drog i sej 10liter bensin på 4 korta 5 min repor.. så fort man kör ner från vägen i lite plums snö så börjar den blöddra.. några fler förslag?:)
 
R

Robin

Låter som den får för mycket bensin som stiften är blöta helt enkelt, och halsar i sig sådär mycket sås.
 

Robban650

Välkänd medlem
22 nov 2007
578
0
16
Luleå
riv isär gasarna och kolla vad du har för munstycken och nålar i den.....
Det är inget med flottör huset kanske, att flotörerna ligger fel eller nå? tänkte när den tagit sååå extremt mycket...
 

_night rider_

Medlem
23 okt 2007
38
0
1
LULEÅ
riv isär gasarna och kolla vad du har för munstycken och nålar i den.....
Det är inget med flottör huset kanske, att flotörerna ligger fel eller nå? tänkte när den tagit sååå extremt mycket...
jo jag ska prova riva isär dem så får jag se
kan ngn org bestyckningen till en xc700sp-99 lågfart,högfarts munstycke
samt nålen?
 

_night rider_

Medlem
23 okt 2007
38
0
1
LULEÅ
Kom på en till grej det är ju utsågat i buken på skotern
så har jag tur så kanske det har suttit trimpipor på den
och därmed andra munstycken som kanske fortfarande sitter kvar
som i sin tur gör att den går för fett?

men som sagt vet ngn org bestycking till en xc700sp-99
tror lågfart var 38 men main jet då?
 

Robban650

Välkänd medlem
22 nov 2007
578
0
16
Luleå
Ja jag vet inte org bestyckningen men ett tips är ju att ringa till din närmaste polaris åf och be dem va snäll och kolla upp det åt dig... kolla även nålarna så att dem har rätt nr.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
lågfarten kan du ju skita i iom att den går bra på låga varv.

kolla flotörerna och nålventilerna.

8,5 i kompression är helt godkänt.

du kan ju prova att flytta ner nålen ett snäpp eller två så den får mindre sås.

samt byt stiften
 

_night rider_

Medlem
23 okt 2007
38
0
1
LULEÅ
Nu har jag rivit isär förgasarna: keihin

Höger förgasare (närmast magnapullen):
Huvudmunstycke:185
Lågfartsmunstycke:35
Munstycke ovanför flottören:1,8
Nål:R1370G (clipset i mitten)
Luft skruven 1varv ut
Sedan ett munstycke jag inte vet vad et är men det stod 140

Vänstra förgasaren (närmast variator):
precis samma som ovan..

Som sagt vad har en xc700sp-99 för förgasar bestycking och nålar org?
ingen som vet?
 

_night rider_

Medlem
23 okt 2007
38
0
1
LULEÅ
När jag tittar på polaris sprängskisser så står det:

Main jet PTO?(Huvudmunstycke): 185
Main jet MAG?: 190
Pilot jet (lågfartsmunstycke) 38
Nål: R1368G
Men nå mer munstycken står det inget om
vad tror ni om de?:)
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Hmm.. RYCK ALDRIG UR hattarna när motorn är igång kan gå illa!!
 

formulla78

Medlem
23 okt 2007
20
0
1
finland/vasa
jag misstänker att du bör kolla nålventilerna ta bort gasaren och flöttörlocket sätt i en slang,vänd opp ock ner på gasaren å sug i slangen kommer det då luft genom så då har du läckage.
 

_night rider_

Medlem
23 okt 2007
38
0
1
LULEÅ
jag misstänker att du bör kolla nålventilerna ta bort gasaren och flöttörlocket sätt i en slang,vänd opp ock ner på gasaren å sug i slangen kommer det då luft genom så då har du läckage.
jag skalll prova det. jag har beställt massa olika munstycken så jag ska laborera lite
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Har för mig att nivån i kehin gasarna var fel i alla fall på 600 kommer inte ihåg men det var i slutet på -90 man kan justera igenom att bryta till den lilla "flärpen" till ventilen.
yttrade sig om man hoppade mycket med dom.
Hmm..blås i stället för sug när den är upp och ner.

Mvh/
Bola...