Xcr/xlt 600???

J

jagaren

Hej!

Jag funderar på att köpa en XCR 600 -96. Ca 500mil.

Har varit och tittat och det ser bra ut. Dock så blev jag lite brydd då jag såg att det stod XLT på topplocket. Han som äger den nu vet inte om något motorbyte eller dyligt.

Är detta något man gör som standard eller är den modifierad.

Tacksam för snabba svar!
 

Ski_dooer

Välkänd medlem
1 jan 2000
114
0
6
jagaren skrev:
Hej!

Jag funderar på att köpa en XCR 600 -96. Ca 500mil.

Har varit och tittat och det ser bra ut. Dock så blev jag lite brydd då jag såg att det stod XLT på topplocket. Han som äger den nu vet inte om något motorbyte eller dyligt.

Är detta något man gör som standard eller är den modifierad.

Tacksam för snabba svar!
XLT betyder väl Xtra light tripple , så det kanske bara menas att motorn är lätt och har inget med modellen xlt att göra , ??
 

spacecow

Välkänd medlem
6 nov 2005
238
0
16
Falun, Sweden, Sweden
har köpt en xcr 96 nu innan vintern. kan säga att det är ett väldigt mysigt ljud i den och den är väldigt varvvillig. jag hasr bara hunnit me att åka 17 mil me den änn så länge(förra veckan) men jag tycker den faktiskt går riktigt bra och har ett mysigt sug i sig för att va en 600 ( har orginal singelpipan ). som andra sagt här på forumet kommer den mesta kraften först vid ca 60-80kmh antingen är det för att det är just runt där som mattan börjar få fäste lr nått annat.

har testat den i 0.7-1m lössnö och den går faktiskt helt ok sålänge man inte stannar, körde även lite i halvtät orörd skog med bra lut och det gick faktiskt mycket bättre änn va jag hadde trott. i och med att motorn orkar driva runt mattan i alla lägen så var det bara att gasa när det kom lite större stenar/stubbar (va en 50-60cm lössnö i skogen).

det är ju igentligen en ledskoter (iallafall vad jag har fått för känsla av den) och den är väldigt stabil men funkar faktiskt ok att köra lite skrå med( bara det är över 50 cm lössnö). inte helt kassa lössnöegenskaper altså fast, det kan bättras på betydligt med bättre skidor och en hk-matta(25mm 307cm fullblock på min).

själv ska jag nog bygga om den till sommarn till nått mer lössnöaktigt, (högkamm, nya skidor, styre+styrhöjjare, omdrevning) eller
(förlängning 345cm, inte lika hög kam på mattan, skidor, styrhöjjare+styre, omdrevning)
skidorna ,nya drev, styret + att styrhöjjare ska på är jag iallafal säker på att jag ska sätta dit, för att få en mer tippvänlig skoter. fast skaru köra mest efter led eller på sjö så behövs det inte


nackdelarna med skotern är väll att den är lite tung att lyfta fram samt att det inte är nån back (fast back är väll även beroende på körstil så)

dricker väll normalt me soppa fast har inte riktigt koll på hur mycket änn

fördelarna har jag väll skivigt men kan även tillägga att det är billiga reservdelar (iaf på plast och framvagn mm) buk+huv kostar ca 1500kr på blocket, tex trailingarmar kostar 750kr nya orginal och pipor får du i hyffsat skick för ca 1500kr

fick min för 18k fast då var det halvdålig huv och annan dyna + tank (dynan och tanken tycker jag visseligen va bättre änn orginal men ändå)
samt 450mil på mätaren
 
J

jagaren

Tack

Hej
de var mycke intressant fakta.
Jag ska nu köpa skotern :)

MvH: Andreas
 

KimAlexander

Välkänd medlem
14 jan 2005
894
0
16
Gällivare
Obs!

Det är inte exakt samma motor på xcr o xlt, xlt har inte delade cylindrar o ja har för mig att xcr ska ha 3 st synliga lock upptill, medans xlt bara har 1 oftast lila, o xcr rosa
 

Slednecker

Välkänd medlem
1 jan 2000
226
0
16
Norra Dalarna
spacecow skrev:
har testat den i 0.7-1m lössnö och den går faktiskt helt ok sålänge man inte stannar, körde även lite i halvtät orörd skog med bra lut och det gick faktiskt mycket bättre änn va jag hadde trott. i och med att motorn orkar driva runt mattan i alla lägen så var det bara att gasa när det kom lite större stenar/stubbar (va en 50-60cm lössnö i skogen).
Var är du någonstans och åker om man får fråga?
 

spacecow

Välkänd medlem
6 nov 2005
238
0
16
Falun, Sweden, Sweden
Slednecker skrev:
Var är du någonstans och åker om man får fråga?
faktiskt runt falun i dalarna. fick lagomt me snö när det snöade 3dm i stan. fast det finns fina ställen att åka på runt omkring. bjursås(sörskog) = ca50cm, ryggen 50-60cm där vi hittade mest snö var en 3-5km från ryggen på en gammal skogsväg vid kalhygge som låg på en höjd 7 - 10dm vare där :) . alla dessa ställena liugger på runt 500möh
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
KimAlexander har rätt. XCR har inte siamescylindrar, dvs dom sitter i samma block, men det har däremot XLT'n.

XCR har 3 skilda rosa toppar och XLT har 1 stor lila topp. Så det är har nog varit ett motorbyte men vad gör det. XLT motorn är ju hållbarare än XCR så..
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Ja xlt'n har ju separata "domar". Men jag har för mig att xcr har egen motor? Som är helt olik xlt motorn
 

pa

Aktiv medlem
1 jan 2000
58
0
1
Vagnhärad Sverige
Hej!

XCR 600 SP (-96) och SE (-97) har separata cylindrar och topplock. Dom har även original trippelpipor. Om det är fler XCR 600 som har det vet jag inte. Men dom går bra.

http://www.partsland.com/index.cgi?N=1136812273-7443&P=SM-1996-INDY-600-XCR-SP-CYLINDER

Om det är en fördel eller nackdel med separata cylindrar vet jag inte. Har haft härdsmälta så jag vet hur det ser ut numera :( Vattenpumpen gav upp i påsk - inget kul slut på den vintern...

Men nu så går det som tusan igen! :)
 

senseless

Medlem
18 jan 2006
44
0
1
Noraström
ehhh.. vänta nu.. Xtra Lite Triple, det är det som XLT står för. bara jag som har tänkt på det ? nått verkar lurt :O och dom har väl inte samma topplock som föregående talare säger.. XLT har ett stort lila. och XCR ett rosa.. har en XLT 95-a SP och det är ett stort lila där det står ingraverat "Xtra Lite Triple" därav namnet XLT. punkt och slut ; )