XCR-600 ( 1995 ) Motor som inte vill gå ordentligt... ?

R

Robin

Ja som sagt, nu går av någon anledning men xcr 600 på 2 av 3 cyllindrar.

Behöver förslag på vad det kan var, Rent ut sagt !!!BOMBA!!! mig mer förslag, allt välkommnas!!!

Så här gick det till:
Jag var ute och körde, lekte i den nyfallna pudersnön hela dagen :D Förvisso har jag ett riktigt kasst snöfilter ovanpå luftboxen och jag kunde se att det kom snö igenom, men det var så kul att jag inte kunde hejda mig men jag var noga med att borsta bort snön så mycket som möjligt.

När det var dags för hemfärd går skotern fortfarande bra, det är ca 1 mil hem. skotern går bra halva vägen sen stannar jag på en myr för att leka av mig lite, när jag kommer upp på spåret igen vill skotern som dö 3 gånger efter varandra i någon sekunds mellan rum (en gång för varje cylinder) för att sedan dö helt. jag öppnar huven borstar av snöfiltret och testar starta igen, vist den går men jag får hålla lite gas så den inte skall dö för säkerhets skull.

Nu efter det går skotern typ halvbra, men fortfarande på alla 3 cylindrar och jag får hålla lite gas för att hålla den levande. måste stanna vid en väg för att vänta in passerande bilar.

När jag sedan kommer över vägen, börjar skoter böa och spotta, gasar på lite mer sen stannar jag vid sidan av leden där skoter dör.

Öppnar huven för att se att tändhattarna sitter löst?!
visar sig att "muttrararna" som sitter på tändstiften är lösa och sitter fast inne i tändhattarna.
Turligt vis kommer en vänlig person på rev förbi och hjälper mig med att få ut "muttrarna" då jag inte har några verktyg med mig (jävligt dumt gjort av mig att inte ha med verktyg:mad: )

Vi lägger i 2 nya stift (hade bara 2) och börjar slita i dragstarten men den brummar bara till för att sedan dö, surar ner sig säkerligen tror jag och drar den rent X antal gånger men samma sak hela tiden.

Får den att gå igång 1 gång men jag råkar fibla till med chocken och den dör igen.

Sådär håller jag på i ca 1timme innan min morsas kille kommer för att hjälpa mig.

Vi får tillsammans igång skotern och den går, jag kör iväg mot garaget men märker att skotern bara böar och spottar och har ingen ork alls men jag är ju tvungen att ta mig sista biten till garaget.

Nu står skotern i garaget, jag har inte orkat börja skuva i den.

NU behöver jag all hjälp jag kan få med vad felet kan vara att den går på 2 cyllindrar!! ALLA förslag är mycket väl välkommna!

Jag tror(hoppas:rolleyes: ) nästan att det kan vara en gasare som bara frysit pga snön som kan ha kommit in.

Men som sagt alla förslag på vad det kan vara är välkommna!!

Passar även på att tacka min Kusin (snow_freak på forumet) och den hjälpsamma killen på reven för era försök med att få igång min gris ;)

mvh/Robin
 

PhzII-Mtn

Välkänd medlem
18 feb 2007
130
0
6
Tierp
Sv: XCRen går på 2 cylindrar!

Kan troligen vara att en förgasare frysit ihop, blir som ett ånglås ungefär. Ställ den varmt och prova åter imorgon.

/ Mvh Jesper och lycka till :)
 
R

Robin

Sv: XCRen går på 2 cylindrar!

tänkte plocka ur gasarna och luftboxen imorgon rengöra allt, t-sprit funkar väl bra att rengöra gasarna med?
 

PhzII-Mtn

Välkänd medlem
18 feb 2007
130
0
6
Tierp
Sv: XCRen går på 2 cylindrar!

T-sprit fungerar utmärkt. Känner igen det där fenomenet, när man varit till fjälls och dragit över nån sjö med mycket snö på och sedan upp på fjället så brukar det bildas ett "ånglås" i dom. Är svårt att förklara, men ta itur allt och rengör så blir det troligen bättre. Mvh J
 
R

Robin

Sv: XCRen går på 2 cylindrar!

Får ju hoppas på att det är felet. skall till riksgränsen om 2 veckor!!

Återkommer med hur det gick efter imorgon.
 

PhzII-Mtn

Välkänd medlem
18 feb 2007
130
0
6
Tierp
Sv: XCRen går på 2 cylindrar!

Tyckte jag såg din skoter på blocket igår, kände igen bilderna du hade i din pixbox.. Hur har det gått? :)
 
R

Robin

Sv: XCRen går på 2 cylindrar!

Jo den ligger ute på blocket, skoterleden och snowrider, ska försöka få iväg den innan sportlovet (v.10) och byta upp mig till en nyare skoter.

Idag så plockade jag bort förgasare och luftburk, Mycket riktigt så var burken mycket isig på insidan osv.

Rengjort förgasarna med t-röd och nu ligger dom inne i värmen, ska släng på dem imorgon och se om jag får den att gå som den skall.

Kollade även igenom andra saker så som:
Bränsle systemet rann på bra.
Inte bränt hål i någon kolv.
Slangar osv.

Ska även försöka få tag på en Kompmätare och kolla kompet på den.

mvh/Robin
 
R

Robin

Sv: XCRen går på 2 cylindrar!

Jo det hoppas jag också verkligen.

Återkommer imorgon med hur det går med skruvandet.

mvh/robin
 
R

Robin

Sv: XCRen går på 2 cylindrar!

Jaha, någon ispropp är det inte :( förbannat också!

Då är det bara fortsätta leta fel på den.
Kom gärna med förslag på vad jag borde kolla upp?!?

Börjar nästan tro på att jag har brännt hål i någon kolv eller liknande, Skall ta och komp mäta så fort jag får tag på en mätare.
Borde man kunna se om det är hål i kolven med ett endoskåp?

mvh/Robin
 
R

Robin

Sv: XCRen går på 2 cylindrar!

Kompressions test utfört!

Resultaten är både bra och dåliga.

ca 90-100 psi på 2 cylindrar, dvs 6,5-7kg
Och ca 90 psi på cylinder närmast pipan (längst bort från variatorn), dvs 6,3kg.

Så kompet är jämt men relativit lågt men det har det i å för sig altid varit.

Så hitills kan jag räkna bort Förgasarna, Kolvarna (även om det inte hade skadat att byta dem:rolleyes: ) samt tändningen dvs cdi.

Det jag nu tror att de kan vara är då att bensinpumpen tjorvar, trasig membran eller likanden. Skall ta lös den imorgon och kolla.

Samt att det kan vara tjuvluft någonstans.

mvh/robin
 

kochkramer

Aktiv medlem
2 nov 2006
86
0
6
Sorsele
Sv: XCRen går på 2 cylindrar!

Det kan inte våra så att den bara får för lite soppa, kanske har slangen i tanken multnat upp?

MVH
 
R

Robin

Sv: XCRen går på 2 cylindrar!

Låter som att den får för lite soppa.
Måste ha gas för att den skall starta samt ha gas för att den skall gå, men efter ett tag slockar den ändå (1-15sec) och blir sur.

Jag skall plocka bort pumen idag och kolla om det är något med den samt köra startgas metoden för att söka efter tjuvluft.

mvh/Robin
 

xcr600

Medlem
20 dec 2006
44
0
1
Sv: XCRen går på 2 cylindrar!

Har du kollat insugsgummina om den tar tjuvluft där? De brukar ju spricka sönder
 
R

Robin

Sv: XCRen går på 2 cylindrar!

jo dom är ganska spuckna men det har ju funkat förut å den dog ju som mitt på leden, men kan ju vara det också, ska försöka laga dom ihelg med nåt silikon lim.

Men mest tror jag att det är tjuvluft som tas från cylinderfoten, för den packningen har gått sönder förr och jag använder priat packningar så hållbarheten kan ju i vissa fall svikta.

mvh/Robin
 

PärHagman

Välkänd medlem
11 maj 2005
544
0
16
35
Drängsmark
Sv: XCRen går på 2 cylindrar!

men du kan ju ta i insugs gummina o bryta lite i dem. de sprack upp ett hål rakt igen om gummit då mina var trasiga.
alltså då min hade skurit. men köp 3 stycken nya insugsgummin pirat o de går på ca 450kr. annars så kan du ju ta o skruva upp toppen o kolla närmare på HUR kolvarna ser ut.
 
R

Robin

Sv: XCRen går på 2 cylindrar!

Har lagat insuggummina nu så dom skall inte läcka om det var felet från början.
Så ska testa idag och om det inte hjälper så blir det startgas metoden.

mvh/Robin
 
R

Robin

Sv: XCRen går på 2 cylindrar!

Letat efter tjuvluft med startgas och jag hittar inget.

Men nu har jag sett en väldigt intressant grej med mina tändstift.

Skotern Råmar och går piss dåligt forfarande.
Jag behöver inte hålla gas för att hålla den levande men när varvtalet sjunker för mycket måste jag gasa till och ofta är det då den råmar och böar som tusan och jag får mata fullt för att komma upp i ca 4000rpm innan den börjar gå lite jämnt iaf.

Även då var jag tvungen att stänga av soppa kranen så gick den igång, sen slog jag självklart på den igen så fort den startat.

Fick som sagt igång skotern och körde några varv runt parkeringen, den var slö, råmade, böade men gick lite bättre på högre varven, på låga vill den nästan dö.

Körde in i garaget och kollade tändstiften.

från höger till vänster sett från förarposition:
stift nr 1 (längst åt höger) såg ganska bra ut, hade börjat färgas litegrann i vit/brun nyans (svårt att se då stiften är helt nya) och var torrt.

Stift nr 2 (i mitten) Svart och blöt som tusan.

Stift nr 3 (längst till vänster) samma som nr2.

Vad jag kan läsa ut från detta är att 2 cylindrar får på tok för mycket soppa, därför går skotern skit och råmar hela tiden.

Vad kan det bero på?
Mistänker något fel i förgasarna, vad kan det vara och hur kontrollerar jag om det är felet/felen?

mvh/robin
 
R

Robin

Sv: XCRen går på 2 cylindrar!

ska ju även tillägga att skotern går på alla 3 cylindrar så mod kan väl ta och ändra inläggs titeln till typ "XCR 600 -95 går extremt dåligt" eller likanande.

mvh/Robin