XCR 440 -97

hotseat

Aktiv medlem
1 jan 2000
96
0
6
Det jag undrar är, vad det är för skillnad på motorn i en 97a och en 98a.Hört att det skiljer 13 hk dom emellan kan det stämma? Har själv haft en 98a
 

ralf

Medlem
1 jan 2000
46
0
1
nej

Det var samma motor i 97an som i 98an.
Men 97an fanns knappt i Sverige så de flesta tror att xcr 440 sp som kom 96 är den 97an. 96modellen såldes nog som en 97a paralellt med räser-97:an.
Den egentliga 97an hade en USA byggd motor, samma som satt i din 98. 96 års modell hade en 13hkr svagare fuji-snurra.
Kör för närvarande en XCR 440 -98 och är riktigt nöjd faktiskt.
/ Ralf

 

TG

Aktiv medlem
1 jan 2000
76
0
6
Nja,

inte riktigt samma motor i 97:an som 98:an. Loxkel fixade ett kit till sina 97:eek:r som bl.a. innehöll nya cylindrar med något annorlunda vinkel på avgasportarna. En sidoimporterad 97:a kan vara utan uppgraderingen.
 

Fastman

Välkänd medlem
1 jan 2000
116
0
6
Sverige
medlem.spray.se
RE: Nja,

Läste ett gammalt test av snowmobile, de testade årsmodell 96. Det stod inget om hk antal där. Däremot stod det att just vid tidningens pressläggning så fick de uppgiften om att en kraftigt uppdaterad XCR 440 SP -96 hade kommit ut. Den hade ett nytt bättre och lättare avgassystem plus plastskidor av SLP. Det stod också att denna modell skulle främst säljas till "kontrakterade tävlingsförare"

Hur mycket effekt skulle det skilja på den första 96:an jämfört med den som kom efter? Jag har plastskidor på min, har alla det eller? Keihin har du plastskidor på din?
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
RE: Nja,

[Uppdaterat: Senast editerat den 12-Nov-03 kl 08:47 AM (CET)]Jupp jag har röda SLP-skidor på min...även Cobra-ruta med "checkers" längst ner satt på (orginal enl. säljaren) fast sånt krafs använder ja inte :) (rutan alltså)
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
[Uppdaterat: Senast editerat den 18-Nov-03 kl 08:40 AM (CET)]>ehh va det inte så att dom
>fick reed ventiler till
>98...??? kan ha fel o...

Jo det kan nog stämma, för minns jag rätt så fick dom ju Polaris egentillverkade motor till -98 (kan ju ha varit den -97 oxå?).
-96:an har iaf maskineri från Fuji...
 

indy400

Välkänd medlem
1 jan 2000
534
0
16
36
Östersund/Vigge
>[Uppdaterat: Senast editerat
>den 18-Nov-03 kl
>08:40 AM (CET)]>ehh va
>det inte så att dom
>>fick reed ventiler till
>>98...??? kan ha fel o...
>
>Jo det kan nog stämma, för
>minns jag rätt så fick dom
>ju Polaris egentillverkade
>motor till -98 (kan ju ha
>varit den -97 oxå?).
>-96:an har iaf maskineri
>från Fuji...


ja det va nog det jag tänkte.. för -98 är mkt piggare än -97..det va 98 dom fick egentillverkad motor e nästan 100 på det...

 

egon

Välkänd medlem
1 jan 2000
232
0
16
[Uppdaterat: Senast editerat den 06-Feb-04 kl 07:08 PM (CET)]För att räkna om kW till hkr så gäller kW*1,36=hkr
Alltså är 64 kW ca 87 hkr...
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det stämmer bra så länge det är en "metriskt" definierad hk.
1 hk = 735,5 W.

Men i USA (och förr även i England) är
1 hk = 746 W. Där får man alltså räkna med 1,34 i stället för 1,36.

Obs. att detta INTE har något att göra med DIN eller SAE mätmetoder att göra. Man kan mycket väl t ex mäta enligt den tyska DIN-standarden men räkna hästkrafter enligt amerikansk definition. Och vice versa...