XC700 matta

Yaskarpo

Aktiv medlem
9 nov 2007
73
7
8
Norrbotten
Har just tagit bort matta och drivaxel från en -98 XC700 för att sätta i en 38 eller 44mm matta men har upptäckt ett problem. Tunnelkylarna, de smala som sitter i linje med bandskoningarna sticker ju ut så mycket så man måste i så fall skära bort en bit av varje kam. Är det någon som har gjort en sån här operation och är det ens möjligt att få tillbaka drivaxeln med en 44:a eller är 38 max?
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Du borde ha likadant kedjehus som jag har på min RMK 700 -98 och då borde det gå runt med en 44a.
Tunnelkylarna kan däremot vara ett problem..
 

Yaskarpo

Aktiv medlem
9 nov 2007
73
7
8
Norrbotten
Om du har originalmattan på RMK:n så har den väl färdigskurna uttag för kylaren. Sen så undrar jag om inte SKS och RMK fr.o.m -97 har ett längre kedjehus med bakåt/nedåt-flyttad drivaxel. Det är väl bara till å ta fram kniven...
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Om du har originalmattan på RMK:n så har den väl färdigskurna uttag för kylaren. Sen så undrar jag om inte SKS och RMK fr.o.m -97 har ett längre kedjehus med bakåt/nedåt-flyttad drivaxel. Det är väl bara till å ta fram kniven...
Har en eftermonterad backcountry 44mm matta, men jag har inte dom långa tunnelkylarna som dom korta maskinerna har så jag har inget som bygger nedåt i min tunnel, min kylare sitter nämligen nästan längst bak, är kvadratisk och bygger uppåt istället.
Enligt sprängskisserna så ska det vara samma artikelnummer på XC700 och RMK700 kedjehus, så du borde ju ha det längre, du skulle ju kunna kolla om du har en bula i buken under kedjehuset då dom längre kedjehusen har en liten bula under buken medans dom med korta kedjehusen inte har någon bula.
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
40
Boden
Japp de går bra att skära ut. Har en 44mm på t kissen som mest troligt suttit på nåt liknande som du har då dom skurit ner på kammarna vid skoningrna dock inte skurit bort dem helt utan bara skurit ner så de kan vika sig om de tar i.

Fanns att köpa färdiga mattor förut till bla. pro xr och pro x2 som passade rakt på utan att de tog i.