XC SP 800 Gick varmt och nu går den dåligt!!

Drugge_boy

Aktiv medlem
6 nov 2010
53
0
6
Norrbotten
Hejsan!

Jag har en XC SP 800 04as motor i en iqr och den gick upp till 100c på kylarvattnet när jag körde efter en väg, körde nog några hundra meter med tempmätaren på 100c, Dumt jag vet!!

Men skotern dog inte eller lät illa eller något utan den gick hur bra som helst tills jag stängde av den och lät den stå i några dagar, tills jag igår skulle ut och köra med en polare...
Den Startar utan problem, går på tomgång som vanligt men det är när jag ska ge full gas den tvekar, det låter som att den stryper tändningen eller bluddrar när jag ger full gas, men ger jag full gas i några sekunder så går den till sig och går rent på fulla spjäll igen, sen släpper jag och ska gasa då tvekar den igen, fast det är också lite random ibland går det ej till sig...

När jag var och körde en hel dag före den gick upp i 100c så gick den hur bra som helst, tvekade ingenting på något gasläge så bestyckningen är inte problemet.
Bytte till ny tempgivaren i toppen i höstas, bytte till ny tändspole samtidigt och har testar byta till nya stift nu när jag körde med vart ingen skillnad.

Vad kan vara problemet och vars ska jag börja felsöka?

Motorn är portad, sitter slp trimmtopp, slp helsystem, ny renoverade cylindrar i höstas med Wiseco kolvar!

Tacksam för all hjälp!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
100c är ingen fara de kokar ju inte förens vid a 120c med trycksatt system. Börja med kompprov för en kolv kan ha smetat ut sig i cylindern och de ger i sin tur hög temp.
 

Drugge_boy

Aktiv medlem
6 nov 2010
53
0
6
Norrbotten
Ska kolla kompen måste bara få tag i en komptestare :/

Jag tog nyss bort förgasarna och såg att det var mycket bränsle inne i luftburken och under förgasarna, det var även blött av bränsle vars choken går in i förgasarna på båda sidor. Jag rengjorde och blåste alla kanaler och alla munstycken, gick även ner i storlek på huvudmunstycke.

Kollade in i reedkorgarna och i ena korgen legade det en träbit runt 1-1.5 cm stor... suck.... men korgen klarade sig som tur va.

Skruvade ihop allting och startade han, hög tomgång direkt men fick ner han med choken. Luftläckage tänkte jag då direkt så jag hämtade startgas och sprutade på packboxen bakom primären och även insugsgummina men ingen reaktion alls, tätt är det!

For iväg och testkörde men han går lika dåligt ännu, stryper/blöddrar på fullgas...

Är det något annan jag kan kolla medans jag väntar på en komptestare?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
. Hög tomg är de något som kommit plötsligt i samband med att den börjat gå sämre? Om de kommit plötsligt brukar de bero på endera skit i lågfartsmunstycken eller luftläckage som du letat. Frågan är om du ståltrådat igenom lågfartsmunstyckena eller dragit igenom annan tråd typ koppartråd. Bara urblåsning duger inte. Om den rusat på tomg under lång tid så kan de va snålställda bränsleskruvar eller för små lågfartsmunstycken.
I väntan på kompmätare kan du be någ dra och du stoppar tummen för tändstiftshålet man känner ganska väl om de fattas komptryck i ena cyllen vs den andra. Fler orsaker till fullgasbludder brukar vara trasiga reedblad men dem hade du kollat? Sprucken kolvkjol på utblåssida ger också bludder men då ska den gå lika dåligt hela tiden och du har dessutom smidda kolvar och de spricker sällan.
Om fullgasbluddret är lite random kan de va statorn också.
 
Last edited:

Drugge_boy

Aktiv medlem
6 nov 2010
53
0
6
Norrbotten
Tomgången har alltid varit lite konstig, oftast är det hög tomgång när jag stannar efter att ha kört en fullgasrepa men gasar man till snabbt nån gång så går den ner alternativt rör i choken lite.

Jag sprutade igenom munstyckena med bromsrengörning och blåste med kompressor, man ser iallafall igenom alla munstycken och det var inte nå skräp eller smuts annars i förgasaren.
Reedbladen är hela, det enda är väl att något blad är ytterst lite öppen och då menar jag kanske bara 1mm.

Skotern har bara gått högst några timmar sedan jag renoverade motorn så skador borde det inte bli tycker man ju?

Statorn har jag faktiskt inte kollat på, tänkte göra det när jag hade ur motorn ur skotern men glömdes bort...

En sak som jag såg idag efter jag skruvat ihop skotern efter att ha rengjort förgasarna, är att när jag starta han och gick på tomgång så vibrerade vänster sida av motorn ganska mycket medans högra sidan var stilla... Det tyckte jag var lite märkligt. inget satt då löst iaf, varken motorfästena eller cylindrarna eller toppen. Kan det vara något som spökar med vevaxeln/stakarna? För den var det enda jag inte kollade på när jag renoverade motorn då jag aldrig klyvde den. Det var då inget glapp i vevstakarna ialafall...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Ok de är inte säkert du fått ur ev beläggning i lågfartsmunstyckena för rengöring utan mekanisk nötning duger inte. Vid nästa regöring vecka en koppartråd och såga igenom lågfartarna. Men har du provat justera bränsleblandskruvarna så den går fetare för de låter som ett solklart fall av snål lågfart då den alltid rusat på tomg.
Ang vibrationer så kan variatorn va lite slut i bussningar för då kan den kasta en hel del. Även motorkuddar på drivsidan kan va slut därav att den vibrerar mer där.
 

Drugge_boy

Aktiv medlem
6 nov 2010
53
0
6
Norrbotten
Okej ska testa det där med en koppartråd sen.
Jag har inte rört bränsleskruvarna, skruvar jag in dom för fetare blandning eller ut?
Ska jag skruva medans skotern är igång eller starta han efter varje justering?
Har aldrig pillat med dom tidigare så 😅
 

Drugge_boy

Aktiv medlem
6 nov 2010
53
0
6
Norrbotten
tjenare igen!

Nu har jag kollat kompen, 120psi på vänstra och 110 psi på högra. skruvade lös båda tändstiften och höll fullgas när jag drog.

Är detta bra på en nyrenoverad motor??
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
De är för lågt om nu mätaren visar rätt de borde liggar runt 10-11 bar om cylindrarna är i fint skick och även kolvringar såklart. Jag antar att du drog tills mätaren stannade på högsta möjliga tryck? Drar man bara en till två drag kan de bli så lågt. Va motorn kall eller varm vid komptestet? Den visar mes om motorn är kall.
Du måste riva av cylindrarna o kolla skicket.
 

Drugge_boy

Aktiv medlem
6 nov 2010
53
0
6
Norrbotten
Jag drog flera gånger ända tills mätaren stannade, Jag hade låtit skotern stå på tomgång ett tag så den var varm.
Så det är bara att riva cylindrarna då antar jag.... Hur har det kunnat bli såhär? är det pga av att den gick varm tror du?