XC 600 VS SNO PRO 600

Ga1337

Välkänd medlem
23 dec 2008
570
0
16
Norrbotten
Vad är dom största skillnaderna och hur stor skillnad är det?

* soppa
*dämpare
*acceleration
*toppfart
*HK

Hur ofta bör det bytas kolvar?
Hur mycket skruvande är det med dessa maskiner?
Nå mera som skilljer på modellerna?
:hmmmm: :hello:
 

RonnyK

Välkänd medlem
14 dec 2008
456
1
16
Malå
Det som skiljer XC från SX är;
- Något mjukare stötdämparkalibrering
- FOX skidstötdämpare med 5/8" kolv
- Främre arm: FOX piggyback med kompressionsjustering
- Bakre arm: FOX piggyback med kompression/returjustering
- Arctic cat 6" saddle-less skidor
- 45 liters bränsletank
- Instrument
- 20/39 utväxling
- Ingen PTL (Peak Torque Limiter) på drivaxeln
- Annan stänklapp

Saxat direkt från en tidning som man förmodligen inte får nämna namnet på här, men så stod det iaf. Hoppas det hjälper dig lite, har ingen info om SXen.
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
sx
ingen mätare
liten tank
stenhård dämpning
låg ruta
"slirdrivaxel" PTL
Ca pro skidor
lite vassare tändkurva på WOT har jag för mig
låg drevning
vassare varitorbestyckning

Var det nå specifikt du undrade över?
 

Ga1337

Välkänd medlem
23 dec 2008
570
0
16
Norrbotten
tack,
äter dom nå rem?
Hur är soppa förbrukningen på dom?
Och kolvfrågan, hur ofta bör det bytas kolvar?
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
soppaförbrukningen har jag ingen som helst aning om, snålt går den väl inte men då har jag 200cc mer. Har kört på min 070 rem hela tävlingssäsongen plus mycke misshandel i djupsnö och friåkning, ser som ny ut fortfarande.
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
tack,
äter dom nå rem?
Hur är soppa förbrukningen på dom?
Och kolvfrågan, hur ofta bör det bytas kolvar?
XC tar rem om du kör bana och maskinen inte är neddrevad. Med neddrevning tar den som alla andra (SX). Man pratar inte så ofta om soppaförbrukning på en tävlingsmaskin men, den tar väl 2-2,5 liter/milen om du kör lite inspirerat. Jag körde min stenhårt och då låg den på 2,5 liter med 410 huvudmunstycken och 1,5 varv på skruvarna. Som du kanske förstår så är det förgasare på den och man skall således kalibrera lite efter höjd och temperatur. Därav så kan det vara svårt att säga vad en maskin tar. SX har en liten tank, kanske 20liter och XC har en 40 liters. Motorn är troligtvis den mest hållbara på marknaden och fungerar klanderfritt på tävlingarna. Eftersom du frågar om kolvar så behöver du inte byta mer än varje säsong. Hibbert byter varje helg. Man bör nog byta minst varannan säsong om du inte vill tappa för mycket effekt. Prova att byta ringar 1:a gången. Då kan du mäta kolven och se om det behövs bytas nästa gång.
 

Ga1337

Välkänd medlem
23 dec 2008
570
0
16
Norrbotten
Tack för bra svar! fårse om jag får sålt min nästa säsong, då lutar det lite mot en xc eller sx :)
XC tar rem om du kör bana och maskinen inte är neddrevad. Med neddrevning tar den som alla andra (SX). Man pratar inte så ofta om soppaförbrukning på en tävlingsmaskin men, den tar väl 2-2,5 liter/milen om du kör lite inspirerat. Jag körde min stenhårt och då låg den på 2,5 liter med 410 huvudmunstycken och 1,5 varv på skruvarna. Som du kanske förstår så är det förgasare på den och man skall således kalibrera lite efter höjd och temperatur. Därav så kan det vara svårt att säga vad en maskin tar. SX har en liten tank, kanske 20liter och XC har en 40 liters. Motorn är troligtvis den mest hållbara på marknaden och fungerar klanderfritt på tävlingarna. Eftersom du frågar om kolvar så behöver du inte byta mer än varje säsong. Hibbert byter varje helg. Man bör nog byta minst varannan säsong om du inte vill tappa för mycket effekt. Prova att byta ringar 1:a gången. Då kan du mäta kolven och se om det behövs bytas nästa gång.