xc 600 sp elfel??

svampen

Välkänd medlem
14 nov 2007
132
0
6
östersund/lit
har en xc 600 sp -99 som det troligtvis är elfel i... den gick fint på tomgången tills jag skulle ut och köra, hade kört 10 min och då lägger den av.. startade och lyckades ta mej hem genom att använda primern. trodde att de var soppa pumpen så jag rengjorde den OCH förgasarna. men de hjälpte inte så då bytte jag tändstift och då fungerar det men när jag for ut igen för att köra händer samma sak!!! nu när jag kollar gnistan är den svag.! vad är felet?

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.291
86
48
Övik
Började den gå sämre och sämre och till slut knappt gå alls? Kan isåfall vara tändplattan som är lös.

Om den går bra när den är kall men dåligt/inte alls när den är varm är det troligtvis nån lindning på statorn som har gett upp

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
41
Skellefteå
och hur ser man att de e nå fel på statorn?
Kallas även tändplattan ibland och sitter innanför svänghjulet, väldigt svårt att upptäcka fel med blotta ögat, vanligtvis mäter du resistansen (antalet Ohm) och ser om det ligger inom gränsvärdena (som du får av din Polarisverkstad).
Ny stator brukar kosta från några tusenlappar till en massa tusenlappar, den gamla går oftast laga/få omlindad för en betydligt nättare summa, gissningsvis 1500-2000:- för din maskin.