XC 600 går dåligt på halvgas.

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt
Tjena!
Jag har ett problem med min xc 600 -09!
På tomgång och på fullgas går den alldeles utmärkt, inga symtom på tvekningar alls. Men på halvgas bluddrar den och går allmänt dåligt. Vi har provat att ställa om tändningen, ställa om nålarna utan större förändringar alls.
När jag köpte skotern gick den bra, symtomen började uppstå efter att jag slitit av dragsnöret under en dagstur i Åkersjön.
Då gick skotern allmänt dåligt överlag och varvade inte ur. Efter att jag upptäckte att tändningen stod på +3 så ställde jag ner den på 0 och efter det har den fungerat bra på låg och fullgas.
Vid magnapull raset så trasslade fjädern från magnapullen in sig bakom svänghjulet/vattenpumpen (det är det som sitter bakom magnapullen eller är jag ute och cyklar?) Är det då möjligt att fjädern skadat statorn?
Blir inte klok på varför skotern gör såhär, mycket tacksam för hjälp och tips! ☺
 

MickeF7

Välkänd medlem
30 mar 2013
172
0
16
Bispgården
mest troligt statorn som fått sig nå överslag/kortis på en spole om fjädern gick in i den .
Nu vet jag inte hur pass hård tändning de blir på plus 3? men kika kompet så de inte spikat en längre tid
med värme repor som följd oxå