XC 600 -00, VES och vilken Olja?

axelvonlinnet

Aktiv medlem
10 jul 2007
66
0
6
Hejsan, nu får ni inte klaga på mina dumma frågor direkt. Är ingen expert :p Har precis köpt en xc 600 00. Är det en speciell olja jag ska köra på för att det är VES? Sen hur ofta ska man rensa VES portarna/Avgas portarna? Och krävs det någon inställning efter man rengjort dom eller är det bara att slänga på dom igen?

Tackar för svar!
 
R

Robin

Sv: VES och Olja

Vanlig Helsyntet räcker gott och väl.

Slutet av varje sesong.

mvh/Robin
 

axelvonlinnet

Aktiv medlem
10 jul 2007
66
0
6
Sv: VES och Olja

Så 2-t helsyntet går bra? Är ganska ny inom detta inom skoter. Så det är går inte bra med vanlig Skoter-TT som man kan köpa på vilken mack som helst? Sen hur ofta måste man rensa portarna och är det något speciellt och tänka på när man ska göra det?
 

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
Sv: VES och Olja

Har provat köra på polaris ves olja och jag tycker att den luktar dåligt och kladdar ves portarna ganska fort, kör nu på torco olja och den är billigare, luktar mindre, och så är portarna renare längre tid. Det är lämpligt att kolla om portarna är kladdiga efter ca 50 mil, lite beroende på oljan du använder.
Det är inga inställningar du ska göra efter normal rengörning, kolla bara att dom kommer tillbaka samma väg som dom var tidigare.
 
R

Robin

Sv: VES och Olja

Så 2-t helsyntet går bra? Är ganska ny inom detta inom skoter. Så det är går inte bra med vanlig Skoter-TT som man kan köpa på vilken mack som helst? Sen hur ofta måste man rensa portarna och är det något speciellt och tänka på när man ska göra det?
Vanlig Skoter 2-T helsyntet från tex OKQ8 funkar fint.
OKQ8 har ju faktist fått mkt bra betyg för sin olja Skoter TT.

Annars är Torco även mycket bra, även så Wolverine oljan och båda håller samma prisklass som bla OKQ8as olja.

mvh/Robin
 

black_sirpa

Välkänd medlem
13 jul 2006
380
0
16
33
Kiruna
Sv: VES och Olja

portarna ska helst rengöras var 50:nde mil.! för bäst prestanda, men de är ju lite överkurs så kanske de dubbla duger gott å väl.
 

pea

Välkänd medlem
1 jan 2000
238
0
16
Sv: VES och Olja

Har provat köra på polaris ves olja och jag tycker att den luktar dåligt och kladdar ves portarna ganska fort, kör nu på torco olja och den är billigare, luktar mindre, och så är portarna renare längre tid. Det är lämpligt att kolla om portarna är kladdiga efter ca 50 mil, lite beroende på oljan du använder.
Det är inga inställningar du ska göra efter normal rengörning, kolla bara att dom kommer tillbaka samma väg som dom var tidigare.
Jag har rakt motsatt åsikt om Polaris original ves olja (god lukt, inte haft nåt kladdproblem ). Brukar dessutom tänka att det för min egen del är värt att lägga ner några extra kronor på att ha originalolja, eftersom det rekommenderas från fabrik. Självklart är det ett trick av Polaris för att tjäna mer pengar på mig som kund och i mitt fall har de ju lyckats. Det tänker jag inte förneka. ;) Men jag tänker samtidigt att US of A är ju stämningarnas förlovade land så om originaloljan inte håller måttet så skulle fabriken bli stämd på stora belopp av jänkarna som kör Polaris och använder originalolja. Därför bör den ju kvalitetsmässigt vara väl anpassad för Polarismotorerna. För mig ett sätt att hålla mig på den säkra sidan. ;)

Men huvudsaken är att använda helsyntetolja för de rörliga avgasportarnas skull. Vilken som man sen väljer spelar mindre roll, eftersom det finns många som håller hög kvalitet (och många icke-Polaris-originaloljor är ju billigare vilket kanske inte är att förakta när bensinpriserna är som de är). Har skotervänner som kör Polaris med VES-motorer i skilda kubikklasser. Några kör på originalolja, andra kör på andra varianter. De olika märkena på helsyntetolja har fungerat bra för oss allihopa. Det finns säkert någon som kan länka till tester av olika helsyntetoljor för att få lite bakgrundsfakta innan du bestämmer dig för vilken variant du vill köpa. Vet att jag själv läst sådana, men har inte sparat länkarna, tyvärr.
 
Last edited:

Srv_540

Välkänd medlem
1 jan 2000
432
0
16
34
Sv: VES och Olja

Alla surrar om att avgas portarna kladdar fast om man inte kör på den å den oljan o.s.v.... Jag kör då på statoils billigaste olja å det är delsyntetisk å den funkar jävligt bra har kört över 250 mil i år å avgas portarna har då inte kladdat fast!!!!! Jag tog upp dom nu i våras för att rengöra dom å dom var rena!

Så de där med att dom kladdar fast om man inte kör på viss olja tycker jag är skit snack!! Eller så äre bara jag som har ett suveränt exemplar.....

Testa själv ska ni få se!
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Sv: VES och Olja

Helsyntetoljor är i vissa fall sämre än delsyntetoljor, kommer inte ihåg exakt varför men läste en bra sammanfattning på sporthoj.com om just detta ämne. Har alltid kört med OKQ8 delsyntet för 40:-/L och har då funkat prima ballerina. Körde inte så många mil med polarisen jag hade ifjol, men ventilerna kladdade aldrig fast iaf. Det enda jag gjorde när jag rengjorde dom var att torka av dom, mer behövdes inte.

VES portarna ska hursomhelst rengöras varje 50 mil, oavsett vilken olja man använder.
 
R

Robin

Sv: VES och Olja

Det är många som säger olika, själv kommer jag aldrig mer att köra på delsynetet efter att ha läst bla det här:

"Vilken olja är bäst?
Mineral
Semi/del
Hel

Enligt mitt tycke: undvik mineral och del/semi syntet.
Semi är ett lurendrejeri.

Oljan är även en hel vetenskap.

Rent allmänt är vi alla lättlurade och mer eller mindre frivilliga offer för bondfångeri med granna etiketter och flashiga flaskor!
Det som är DYRT är också BRA. Punkt slut! För visst betalar vi väl ett proportionellt pris mot produktutvecklingen?

Tyvärr boyz'n girls. Kvalite'n står oftast i omvänd proportion till priset!
Sämsta oljan har störst påslag i förhållande till vad man får! Och det beror på vår ovilja att lära nytt.
Big business för oljebolagen däremot!

Syntetolja "designas".


Det hela går till så att man tar fram en exakt oljemolekyl med de önskade egenskaperna på syntetisk raffinerings väg.
Men det lustiga är att man utgår från en mineralolja som bas!
Så att tala om att oljan är syntetisk i den bemärkelsen att man skulle blanda ihop massa mysko kemikalier är EGENTLIGEN fel. Den är syntetiserad!
Jaja, hårklyveri.

Nu är det ju inte vilken mineralolja som helst man får fram efter denna process och använder, utan den har gått igenom många, långa, och väldigt noggranna raffineringsprocesser. Detta innebär också att den oljan är RENARE och innehåller mindre mängd koksande och tjärbildande ämnen, vilket får till följd att syntetoljan (som ju i sin grund är en mineralolja!) tål högre temperaturer, vilket är bra.

ALLA molekyler i en syntetolja, är exakt likadana, vilket de INTE är i en mineraldito.
Syntetoljan är en homogen produkt alltså.

Oljemolekyler är långa kolvätekedjor, och det är så, att det är LÄNGDEN på de här strukturerna som avgör bärigheten på filmen.

Molekylkedjorna "hakar tag" i varandra, och flätas samman till en hållbar matta = oljefilmen.

Tittar vi på en mineralolja, så är det väldigt stor spridning i hur långa dessa molekyler är.

En syntetolja är för det första homogen = alla molekyler exakt lika långa i en given olja.
100% av molekylerna är mellan 2 och 3,5 CENTIMETER. (Beroende på vem som tillverkat basoljan). Men alla är som sagt lika i en given olja. Alltså har en syntet 6-10 ggr längre molekyler än medelmineraloljan.

Börjar bilden klarna varför syntetolja är så mycket bättre?

Översätter man det
Delsyntet då? (eller eller Linje2 i mellanmjölkens land) !

Delsynteter då? Vad är det? Och varför finns dom? (Delsyntet kan ibland jämföras med Lärkpastej!)


Det var en marknadsskojare en gång i världen som tänjde lite på samvetet, men ljög väl aldrig rent ut. Så när någon frågade honom om hur han kunde få tag i så mycket lärkor så det räckte till hans berömda lärkpastej drog han lite på orden...men sa att: Tjaa...man får allt dryga ut den lite.
Folk var ju nyfikna, för om man blandar ut FÖR mycket så vet man ju snart inte vad det är för produkt, och det börjar lukta bedrägeri.
Och det höll ju gubben med om, och sa svävande att: "Jo...det går nog någon slags moralisk gräns vid 50-50 när man blandar.

F-n tänkte folk, BARA 50% Lärklever i pastejen! Resten var Hästlever.

Så gubben drog öronen åt sig, och avslöjade först på sin dödsbädd hemligheten bakom sin rikedom på riktigt:
"Kom ihåg min son...ljug aldrig, men berätta för f-n inte sanningen!
- När du blandar till Lärkpastejen tar du 50-50:
En Lärka, och en häst!

Det var gubbens definition på fifty-fifty...


Vad har detta med delsyntetolja att göra då?

JO! Samma gycklare finns ute på den öppna oljemarknaden numera.
De har visserligen inte tjocka hästhandlarplånböcker, stor prilla under läppen, eller ens rutig häst/bilhandlarkavaj!

Nej, de gömmer sig i flashiga teamjackor (som ger sken av att de vet vad de talar om) och de gömmer sig också bakom flashiga förpackningar med häftig formgivning och coola etiketter.

Numera är fifty-fifty blandningsförhållande enligt gubbens något vidlyftiga syn vardagsmat.
Hur då säger du? Tack för att du frågade säger jag!

Jo! Det jag ska berätta om är DELSYNTETOLJOR.

Vad är det?

Ja, det kan man fråga sig, för vi kan ta pudelns kärna först:

Ingen vet!


Eller rättare: Ingen norm finns för hur MYCKET helsyntetolja den skall innehålla.
Varken minst, eller rekommenderat. Naturligt nog ej heller max.

Så var på din vakt när oljegubben säger: "Det är fifty-fifty" i den här!


Delsynteter är ett gränsland där tillverkarna inte BEHÖVER speca hur stor ANDEL av det totala som utgörs av helsyntet.
I teorin kan det vara så lite som 10%, men i praktiken brukar det vara mellan 30 och uppåt. Men sällan över 70.

Svepande formuleringar som "Synthetically reinforced" som man ofta ser på delsynteter, är inget annat än gubben på marknaden. I klartext: snömos. Det säger INGENTING..
Redan en kapsyl helsyntet i ett fat av OK's lågprisolja ger den som gör så rättigheten att kalla oljan för "Syntetförstärkt".

Lurendrejeri?

You bet!

Precis som på Lördagsdansen, så och i oljebutiken: Hellre ett ärligt NEJ än ett falskt ja!
D.v.s. hellre en ärlig mineral, än en falsk syntet!
(jmf. kejsarens nya kläder)
här till bytesintervall så betyder det i klartext att syntetoljan "håller" 6-10 ggr längre (teoretiskt) innan den är söndermald och behöver bytas. För det är just det som är gränssättande för din olja, och som talar om när den skall bytas. Molekylkedjorna mals sönder, blir kortare och kortare för att tillslut inte längre kunna haka tag i varann. I det läget brister oljefilmen och skärning är ett faktum.
Att olja är SVART är alltså inget incitament till byte.
Det är bara en indikation på att oljan gör sitt jobb genom att rena, tvätta och sen hålla skiten flytande i oljan. "

Saxat från bilforum


Mycket text men helt klart fin läsning :)

Men som sagt är det svår att förlita sig på det man läser då det finns många sk. Olje experter som blandar ihop fakta med tyckande osv.

Jag säger bara kör på den olja du vill, nästan alla oljor nu förtiden håller bra kvallite och är oftast inte ens kopplat till haveri av motorn då det oftast är något helt annat som är orsaken än vilken olja du kör på.

mvh/Robin
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
"Vilken olja är bäst?
Mineral
Semi/del
Hel

Enligt mitt tycke: undvik mineral och del/semi syntet.
Semi är ett lurendrejeri.

Oljan är även en hel vetenskap.

Rent allmänt är vi alla lättlurade och mer eller mindre frivilliga offer för bondfångeri med granna etiketter och flashiga flaskor!
Det som är DYRT är också BRA. Punkt slut! För visst betalar vi väl ett proportionellt pris mot produktutvecklingen?

Tyvärr boyz'n girls. Kvalite'n står oftast i omvänd proportion till priset!
Sämsta oljan har störst påslag i förhållande till vad man får! Och det beror på vår ovilja att lära nytt.
Big business för oljebolagen däremot!

Syntetolja "designas".


Det hela går till så att man tar fram en exakt oljemolekyl med de önskade egenskaperna på syntetisk raffinerings väg.
Men det lustiga är att man utgår från en mineralolja som bas!
Så att tala om att oljan är syntetisk i den bemärkelsen att man skulle blanda ihop massa mysko kemikalier är EGENTLIGEN fel. Den är syntetiserad!
Jaja, hårklyveri.

Nu är det ju inte vilken mineralolja som helst man får fram efter denna process och använder, utan den har gått igenom många, långa, och väldigt noggranna raffineringsprocesser. Detta innebär också att den oljan är RENARE och innehåller mindre mängd koksande och tjärbildande ämnen, vilket får till följd att syntetoljan (som ju i sin grund är en mineralolja!) tål högre temperaturer, vilket är bra.

ALLA molekyler i en syntetolja, är exakt likadana, vilket de INTE är i en mineraldito.
Syntetoljan är en homogen produkt alltså.

Oljemolekyler är långa kolvätekedjor, och det är så, att det är LÄNGDEN på de här strukturerna som avgör bärigheten på filmen.

Molekylkedjorna "hakar tag" i varandra, och flätas samman till en hållbar matta = oljefilmen.

Tittar vi på en mineralolja, så är det väldigt stor spridning i hur långa dessa molekyler är.

En syntetolja är för det första homogen = alla molekyler exakt lika långa i en given olja.
100% av molekylerna är mellan 2 och 3,5 CENTIMETER. (Beroende på vem som tillverkat basoljan). Men alla är som sagt lika i en given olja. Alltså har en syntet 6-10 ggr längre molekyler än medelmineraloljan.

Börjar bilden klarna varför syntetolja är så mycket bättre?

Översätter man det
Delsyntet då? (eller eller Linje2 i mellanmjölkens land) !

Delsynteter då? Vad är det? Och varför finns dom? (Delsyntet kan ibland jämföras med Lärkpastej!)


Det var en marknadsskojare en gång i världen som tänjde lite på samvetet, men ljög väl aldrig rent ut. Så när någon frågade honom om hur han kunde få tag i så mycket lärkor så det räckte till hans berömda lärkpastej drog han lite på orden...men sa att: Tjaa...man får allt dryga ut den lite.
Folk var ju nyfikna, för om man blandar ut FÖR mycket så vet man ju snart inte vad det är för produkt, och det börjar lukta bedrägeri.
Och det höll ju gubben med om, och sa svävande att: "Jo...det går nog någon slags moralisk gräns vid 50-50 när man blandar.

F-n tänkte folk, BARA 50% Lärklever i pastejen! Resten var Hästlever.

Så gubben drog öronen åt sig, och avslöjade först på sin dödsbädd hemligheten bakom sin rikedom på riktigt:
"Kom ihåg min son...ljug aldrig, men berätta för f-n inte sanningen!
- När du blandar till Lärkpastejen tar du 50-50:
En Lärka, och en häst!

Det var gubbens definition på fifty-fifty...


Vad har detta med delsyntetolja att göra då?

JO! Samma gycklare finns ute på den öppna oljemarknaden numera.
De har visserligen inte tjocka hästhandlarplånböcker, stor prilla under läppen, eller ens rutig häst/bilhandlarkavaj!

Nej, de gömmer sig i flashiga teamjackor (som ger sken av att de vet vad de talar om) och de gömmer sig också bakom flashiga förpackningar med häftig formgivning och coola etiketter.

Numera är fifty-fifty blandningsförhållande enligt gubbens något vidlyftiga syn vardagsmat.
Hur då säger du? Tack för att du frågade säger jag!

Jo! Det jag ska berätta om är DELSYNTETOLJOR.

Vad är det?

Ja, det kan man fråga sig, för vi kan ta pudelns kärna först:

Ingen vet!


Eller rättare: Ingen norm finns för hur MYCKET helsyntetolja den skall innehålla.
Varken minst, eller rekommenderat. Naturligt nog ej heller max.

Så var på din vakt när oljegubben säger: "Det är fifty-fifty" i den här!


Delsynteter är ett gränsland där tillverkarna inte BEHÖVER speca hur stor ANDEL av det totala som utgörs av helsyntet.
I teorin kan det vara så lite som 10%, men i praktiken brukar det vara mellan 30 och uppåt. Men sällan över 70.

Svepande formuleringar som "Synthetically reinforced" som man ofta ser på delsynteter, är inget annat än gubben på marknaden. I klartext: snömos. Det säger INGENTING..
Redan en kapsyl helsyntet i ett fat av OK's lågprisolja ger den som gör så rättigheten att kalla oljan för "Syntetförstärkt".

Lurendrejeri?

You bet!

Precis som på Lördagsdansen, så och i oljebutiken: Hellre ett ärligt NEJ än ett falskt ja!
D.v.s. hellre en ärlig mineral, än en falsk syntet!
(jmf. kejsarens nya kläder)
här till bytesintervall så betyder det i klartext att syntetoljan "håller" 6-10 ggr längre (teoretiskt) innan den är söndermald och behöver bytas. För det är just det som är gränssättande för din olja, och som talar om när den skall bytas. Molekylkedjorna mals sönder, blir kortare och kortare för att tillslut inte längre kunna haka tag i varann. I det läget brister oljefilmen och skärning är ett faktum.
Att olja är SVART är alltså inget incitament till byte.
Det är bara en indikation på att oljan gör sitt jobb genom att rena, tvätta och sen hålla skiten flytande i oljan. "

Saxat från bilforum

bla bla bla bla bla bla bla bla bla..........

Mycket snack och liten verkstad ! :eek: :( :eek: :(




.
 
R

Robin

Sv: VES och Olja

Kan mycket väl vara, men varför chansa?
Finns som även tidigare skrivat många sk. experter inom ämnet och alla bevisar motsatsen till varandra.

Något måste man ju tro på stämmer så det är bara att välja å braka mellan alla olika teorier som finns

Precis som religon. En person tror på en sak å en annan person tror på något helt annat, båda påstår att dom har rätt/tror på den rätta religonen men ingen kan igenligen bevisa fakta.
Tycker att tyvärr är det exakt samma sak inom "oljevärlden" :(
 

Srv_540

Välkänd medlem
1 jan 2000
432
0
16
34
Sv: VES och Olja

Helsyntetoljor är i vissa fall sämre än delsyntetoljor, kommer inte ihåg exakt varför men läste en bra sammanfattning på sporthoj.com om just detta ämne. Har alltid kört med OKQ8 delsyntet för 40:-/L och har då funkat prima ballerina. Körde inte så många mil med polarisen jag hade ifjol, men ventilerna kladdade aldrig fast iaf. Det enda jag gjorde när jag rengjorde dom var att torka av dom, mer behövdes inte.

VES portarna ska hursomhelst rengöras varje 50 mil, oavsett vilken olja man använder.


Jaså? varför funkar då mina avgas portar kanon i 250 mil?:confused:
 
R

Robin

Sv: VES och Olja

Jaså? varför funkar då mina avgas portar kanon i 250 mil?:confused:
Du behöver inte rengöra var 50ionde mil men för att hålla högsta prestanda ska man göra det!
Det är ju inte som så att dom rasar ihop efter 250 mil:rolleyes: men är nog rätt grisiga vid det här laget.
Sen är det ju väldig stor skillnad på "funkar" och "funkar fint/rätt"
 

jimler

Välkänd medlem
19 sept 2006
778
0
16
Sundsvall
Sv: VES och Olja

hmm vilket år kom polaris med sina ves motorer??jag bara undrar då jag inte vet...!
 

pea

Välkänd medlem
1 jan 2000
238
0
16
Sv: VES och Olja

-00 på 600-motorerna, -02 på 700-motorerna
 

black_sirpa

Välkänd medlem
13 jul 2006
380
0
16
33
Kiruna
Sv: VES och Olja

själv kör jag endast på hydroscands olja., den är dyr men du funkar den förträffligt.! å inte luktar den skit heller.,