xc 500 mattan kuggar över

Immy

Aktiv medlem
7 jan 2006
72
0
6
järvsö
hej jag har en xc 500 -99 som det har blivit lite fel på.
när jag bromsar hårt så klonkar det lr smäller från mattan lika så när jag gasar på, kan det vara så att jag bara måsste sträcka mattan lr är det något annat fel kanske?
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
kolla kedjespänningen också. Ett mycket vanligt fenomen. Det problemet hade iallafall jag. spännde o spännde mattan men det kuggade över ändå.
 

Immy

Aktiv medlem
7 jan 2006
72
0
6
järvsö
har nu skruvat lite och det visade sig att kedjehuset brakat ihop :( men jag får vell skylla mej själv som är så ***** klantig att jag inte kollar oljan innan säsongen börja..
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Trist för dig men också ett klassiskt exempel på att lite kärlek och omvårdnad nu och då spar både pengar och gråa hår.
 

Immy

Aktiv medlem
7 jan 2006
72
0
6
järvsö
verkar ju vara ett standardfel på dom hära maskinerna. har pratat med 2 st komisar som har haft exat samma fel på sina xc. bulten till nedre drevet går av och pajjar i kedjehuset så att oljan rinner ut. men har fått tag på ett kedjehus för 600kr så att det blev inte så dyrt... men i fortsätningen blir det att hålla koll lite bättre så att man inte får flera oönskade överaskningar.
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
hmm standard fel ok... Kul att du fick tag i ett kedje hus till rätt kurs.... Hoppas du lärde dig nåt utav detta som hänt dig då :p