X-Trim ( xxxx ) Styrståls frågor... ?

MrT

Välkänd medlem
14 dec 2005
138
0
6
Uppsala
De få mil jag hunnit köra med min X-trim har varit bra. Men Styrstålen hugger i ALLT! Iof. så var det inte jättemycket snö men stålen är ju helt utanpåliggande och bygger 10-15mm nedåt. Jag kan tänka mig att det fungerar bra på en hård led, men i skogen var det jobbigt när det slog i överallt. Det kan inte vara bra för skotern?

Någon som har bättre erfarenheter av dessa styrstål?
 

RSV

Medlem
11 feb 2005
28
0
1
Norge
Samma skiten med min '06 Adventure 600 SDI! Känns som att hela framvagnen skall brytas sönder när det hakar i om man ska över en väg t.eks.! SKIT!!!
RAVE RC och RE-stålen är bättre, sedan dom har bara ett stål, och skal inte sticka ut så mycket som dubbel-stålen gör. Tjata på din handlare, så får du kanske bytt dom gratis??? Dubbel-stålen gör den även mycket tungstyrd (min iaf.)...
 

MrT

Välkänd medlem
14 dec 2005
138
0
6
Uppsala
Ja min är även den tungstyrd.
Finns det några fördelar med dessa överhuvudtaget.
 

Lynxdåre

Välkänd medlem
3 jan 2006
390
0
16
Lule - Hpda
Kört ca120mil med dom där styrstålen ifs i terräng med snö.
Prova slipa lite i framkanten på dom så dom har bättre attack vinkel mot underlaget, det har jag gjort. och så måste man köra in dom några mil "så är det alltid med nya styrstål"
annars kanske du har fel inställningar på dämpare eller styrning ?
spännde lite fram på boggyt så får du lägre skidtryck.

tycker personligen om dom :D
 

Engman

Välkänd medlem
11 okt 2005
278
0
16
Luleå
Kört ca120mil med dom där styrstålen ifs i terräng med snö.
Prova slipa lite i framkanten på dom så dom har bättre attack vinkel mot underlaget, det har jag gjort. och så måste man köra in dom några mil "så är det alltid med nya styrstål"
annars kanske du har fel inställningar på dämpare eller styrning ?
spännde lite fram på boggyt så får du lägre skidtryck.

tycker personligen om dom :D



SLIPA!!!!
Det gjorde verkstan på service bulletin på min maskin, och jo RC har dubbelstål iaf 600SDI och 800 -06..

Skillnaden är som dag och natt.. studsar inte alls upp lika mycket om man skulle pricka en sten eller liknande...
 

Lynxdåre

Välkänd medlem
3 jan 2006
390
0
16
Lule - Hpda
SLIPA!!!!
Det gjorde verkstan på service bulletin på min maskin, och jo RC har dubbelstål iaf 600SDI och 800 -06..

Skillnaden är som dag och natt.. studsar inte alls upp lika mycket om man skulle pricka en sten eller liknande...
ja slipa, men endast i framkanten, inte på coromonten så att det inte tex hugger fast när man kör över garage tröskel mm.

efter inkörning ger det också en lite snällare köregenskaper.