X-trim eller summit?

Gashäng

Medlem
27 dec 2011
8
0
1
Kiruna
Jag tänkte byta maskin och står i valet och kvalet om jag ska byta till en x-trim sc 600 e-tec. Har nu en 11- summit x 800 och anledningen varför jag byter till 600 är dels varmgången och lite andra småsaker. Men frågan är hur är x-trim i lössnö jämfört med summit, kommer jag bli missnöjd? Nån som har nå idéer? Ska man åtminstone dreva ner x-trimen?
 

Bergmann

Välkänd medlem
18 aug 2008
566
0
16
Ånge, Sweden
Har åkt rätt mycket med en kompis som har en 10as xtrim 800 med 51s matta och den går inte att jämföra med min. den sitter överallt. om det är förar fel eller boggin som är boven vet ja inte.
 

MrSup

Välkänd medlem
Tjejen kör en xtrim 600 e-tec och som jag upplever den med original mattan 38mm så skottar den på dåligt. men neddrevning och 51mm så borde de bli bra stor skillnad. Men tror inte den kan mäta sig mot en summit faktiskt. Lynx ligger steget efter med deep snow maskinerna..
 

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Tjejen kör en xtrim 600 e-tec och som jag upplever den med original mattan 38mm så skottar den på dåligt. men neddrevning och 51mm så borde de bli bra stor skillnad. Men tror inte den kan mäta sig mot en summit faktiskt. Lynx ligger steget efter med deep snow maskinerna..
Inte tänkt tanken att de är pga att x-trimen är en crossover och inte nån "deepsnow" maskin?
 

MrSup

Välkänd medlem
Ja Ja man kan ju märka ord visst va väl lite klumpigt skrivet av mig. men en skoter som är 365/370 lång borde väl räknas mer åt djupsnö än ledräser i dagens samhälle?... och en xtrim går "dåligt" jämfört med liknade av andra märken i djupare snö men är absolut ingen dålig maskin.
 

lynxboondocker800

Välkänd medlem
25 jan 2012
212
0
16
Sollefteå
Visst, du har en liten poäng i att en så pass lång skoter inte är nån riktig ledräser, men dom går inte heller att jämföra med en riktig mountain, för inte heller där har en cross over en chans om snön blir djup å backarna stora... En x-trim är nånstans mittimellan en ledräser å en mountain, och skall jämföras mot crossfire, switchback, renegade å yamahas xtx maskiner, inget annat!
En x-trim kör skiten ur en kort maskin i djupsnön å piskar en mountain rejält efter leden, men i djupsnön är den lika långt efter istället... Byta ner sej från en summit 800 till en x-trim 600 om man kör mycket i lössnö är alltså inget jag skulle gjort, tror du kommer bli mycket besviken, oavsett om du byter matta eller inte...
För övrigt, varför går din 800 varmt? Är de motorn eller variatorerna?
 

Gashäng

Medlem
27 dec 2011
8
0
1
Kiruna
Det är motorn som går varm, otroligt ofta. Vet inte om det är för små kylare i den men min är ju inte den enda som går varm. Vet du förresten om det är no-slip drivhjul på x-trim 600an?
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
då kör du nog mest led om den går varm så länge inget är fel på just din maskin. och kör du ganska mycket led skulle jag lätt ta x-trimen
 

lynxboondocker800

Välkänd medlem
25 jan 2012
212
0
16
Sollefteå
Är inte säker, men skulle bli mycket förvånad om de inte är non-slip hjul på x-trim 600...
Blir lite nyfiken när du säjjer att den går varm så lätt, kör ju också 800e-tec, å har inte märkt några som helst tendenser till att den skulle bli varm lätt, så länge ja inte lämnar den på tomgång i en halvtimme... Hur kör du då när den går varm, å hur varm blir den? Pratat med ÅF om problemet & vad säjjer dom? Vilka fler problem har du med maskinen? Du har ju garanti kvar, så de ska ju din ÅF stå för tycker ja... // MVH Tobbe