X-trim 800R -08 Bra/dålig?

Th3ss

Ny medlem
27 okt 2014
4
0
1
Hjälp!
Jag har nu tänkt köpa en X-trim 800R 2008 men jag tycker mig se både bra och dåligt när det kommer till denna 800R motor. Jag undrar om någon har något att säga om denna maskin, både på gott och ont såklart. All "vettig" information är av intresse, så har du erfarenhet av denna, skriv då gärna och berätta mer :)
You will make my day! :D
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jag körde en sådan förra vintern, fast kort modell. Motorn gick fint, inga allvarliga problem. Den gick riktigt snålt, på långturer när mina kompisar med E-Tech fick i 16l fick jag i 20l. Däremot drog den horribelt med olja (ca 8%) innan jag justerade om pumpen. Även förgasarna kan ombestyckas ganska ordentligt från fabriksinställningen. Min hade större #22.5 lågfart, en annan lite fetare nål och betydligt mindre #420 huvudmunstycken än original.
 

Th3ss

Ny medlem
27 okt 2014
4
0
1
Okay, kan jag på något sätt se om pumpen är justerad och isf hur?
Men #22.5 lågfart är väl helt okay, eller är jag helt ute och cyklar nu? är rätt ny på detta, so bare with me XP
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Ett vanligt problem är att wiren till förgasarna har blivit lite töjd med åren så att du får röra gashandtaget en bit innan trottlarna börjar reagera. På min så rörde sig oljepumpens arm nästan 10mm innan förgasarens trottlar började öppna, det var det som orsakade den horribla oljeförbrukningen. När jag spände gaswiren så fick oljeförbrukningen från 8 till 4%.

Lågfart #22.5 är ofta lämpligt på dessa motorer, men jag tror det sitter #17.5 original.