X-Trim 550 växlar dåligt?

jonsson_78

Medlem
7 feb 2010
36
0
1
Boden
Har en 08:as 550 som verkar ha problem med toppfarten. Jag har inte haft den så länge, så jag vet inte riktigt hur den gått tidigare... Kan ligga efter led i 70-80 på kvarts gas men om jag sen trycker för fullt händer det inte så mycket.

Ja - det är en klen motor, men den går jättebra i lägre farter, känns riktigt pigg, men när man kommer man upp mot 100 så verkar det som om den inte har så mycket kvar att ge. Har i och för sig inte pressat den så hårt, men den känns riktigt slö efter 80.

Är det något galet, eller går dom så dåligt i högre farter? :hmmmm2:
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Den är hyfsat pigg upp till 80km/h, men sen händer de inte mycke som du sa...

Jag känner en som har köpt en X-Trim 550 -07 och den är inte alls lika pigg/rapp som våran GTX 550 -06 som har gått ca 650 mil mer utan ha gjort nå...

Och sen en annan sak, GTX'en går bättre/flyter på i lössnön än X-Trim'en, nog för att den är ca 30 kg tyngre men samtidigt är den den längre, men de kanske jämnar ut sig så vidare GTX'en har 40,6cm bred matta, blev lite "off topic" :D'

Men sen så varvar bara X-Trim'en ca 6500rpm i lössnön...?
 

jonsson_78

Medlem
7 feb 2010
36
0
1
Boden
Min 550 går då ledig hundra platt väg... vad har du för varv på maskinen ?
Den varvar runt 7500, något över, har inte kikat så noga...

Men då verkar det inte vara något fel på den i alla fall och att dreva ner den är väl inte att tänka på om man vill behålla den toppfarten...?
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Den är så. Har haft min sen ny å den är väldigt pigg upp till 80 sen segar den sig uppåt . Har kört ca115 i idealiska föhållanden. Kanske man kan få upp den i 120 om man har en lång rak plogad skogsväg eller nåt.
 

jonsson_78

Medlem
7 feb 2010
36
0
1
Boden
Tackar för alla svar, bara att gilla läget då... Är ju toppennöjd med den för övrigt, men lite mer krut hade man kunnat önska :push:
 

hingstin

Aktiv medlem
10 jan 2010
52
1
6
Hejsan
Du kan ju alltid kolla remmen, om den e sliten (för smal) så slirar d lite o då stjäl d ganska mycke effekt.
Samt att "utväxlingen" blir lite konstig!
Remmen Har ganska stor betydelse i hur man upplever effekten/utväxlingen på en motor med lite power!
 

jonsson_78

Medlem
7 feb 2010
36
0
1
Boden
Hejsan
Du kan ju alltid kolla remmen, om den e sliten (för smal) så slirar d lite o då stjäl d ganska mycke effekt.
Samt att "utväxlingen" blir lite konstig!
Remmen Har ganska stor betydelse i hur man upplever effekten/utväxlingen på en motor med lite power!
Remmen är bytt rätt nyligen, men brukar dra lite pulka med familjen så den kan ju ha nötts en del, ska kika...
 

peter02

Välkänd medlem
30 jan 2010
174
1
6
Umeå (stöcke)
Ha hört folk som drevat ner 2kugg och ändå haft samma toppfart efter, pga att den orkar varva ut helt ! men bara rykten inget jag själv prövat!