x-trim 550 funderationer

jakk6

Aktiv medlem
29 jan 2012
86
0
6
Som rubriken lyder så funderar jag lite på kring x-trim 550 och då är det en -09 jag kikat på med re chassie. Jag har sålt mitt gamla åk och funderar på en långbandad eftersom jag för det mesta kör utanför leden, lite i skogen, burkar runt på nån åker eller myr och lite backkörning. men då är frågan duger skotern till det jag just nämnt? jag är ju ingen chris burandt precis men ja duger den eller är det för lite vrid i dom? :)

dugoha

Aktiv medlem
30 jan 2012
50
0
1
Motorn är väl en fläktis 550 jag hava läst på forumet tidigare och förståt att de har havit problem med skurna motorer orsaken är ljudämpare en sak som anndra ochså havit märken och gått över till separat slutljudämpare tillvärkarn hade tydligen lager intergrer ljudämp vilket ej skrotades utan monteras reklamasons problem kund värksta.

E

eMe181

Motorn är väl en fläktis 550 jag hava läst på forumet tidigare och förståt att de har havit problem med skurna motorer orsaken är ljudämpare en sak som anndra ochså havit märken och gått över till separat slutljudämpare tillvärkarn hade tydligen lager intergrer ljudämp vilket ej skrotades utan monteras reklamasons problem kund värksta.
stavning? orkar inte översätta varje ord............................................................................................

en variant av din stavning av: Vilket fint väder det är idag!

hjevla fi väd ida

Will I am

Välkänd medlem
16 jan 2012
122
2
18
Vännäs
stavning? orkar inte översätta varje ord............................................................................................

en variant av din stavning av: Vilket fint väder det är idag!

hjevla fi väd ida
En variant av din stavning av? Menar du "En variant av din stavning" .. Har inte haft många timmar på forumet, men är redan leds på Eme181

dugoha

Aktiv medlem
30 jan 2012
50
0
1
Är du språkpolis eller ordmärkare? sluta förpesta din omgivning och sök genast vård för ditt språkliga Aspergers syndrom! Bildning samt en välvillig inställning värkar hjälpa, medans höga tankar om din egen utbilningsnivå snarare förvärar syndromet. M.V.H dugoha.

E

eMe181

Är du språkpolis eller ordmärkare? sluta förpesta din omgivning och sök genast vård för ditt språkliga Aspergers syndrom! Bildning samt en välvillig inställning värkar hjälpa, medans höga tankar om din egen utbilningsnivå snarare förvärar syndromet. M.V.H dugoha.
Visste inte att aspbergers satte sig på språket :) Förvärar är det nya ordet för ryska ubåts-cylindern eller?

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
Sandlådefasoner, ALLT som inte berör tråden kan ni ta via PM och börja bete er,personliga påhopp är inte tillåtna nog om det...

Jag har en X-trim 550 2010 på gården,går väl hyffsat,tar sig fram nästan överallt men alldeles för vek tycker jag,sen så tycker jag 550 motorerna är oekonomiska då dom tar ganska mkt soppa om man ligger på lite,inga problem att få upp dom i 3,5-4 liter milen,det värsta är att dom går inte bestycka ner för det tål dom inte så jag skulle pröva att få tag på en 600 istället,det var bara ett tipps ifrån mig

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
En variant av din stavning av? Menar du "En variant av din stavning" .. Har inte haft många timmar på forumet, men är redan leds på Eme181
Här har faktisk eMel45QK rätt. Han missar visserligen lite i semantiken och gör dessutom misstaget att överföra vanligt talspråk till skriven form men trots detta så finns inga syftningsfel.

Angående tråden. Nej, jag skulle inte rekommendera den motorn. En 600 är att föredra och om du är beredd att lägga mera pengar så finns 600 ACE i årsmodell -12, helt fantastisk skoter med den motorn och du kan behålla den till pensionen.
Men eftersom att du tittar åt en x-trim så kanske jag får föreslå en M5? Hittar du en sån i fint skick så har du en billig maskin att behålla i flera år.

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.634
101
63
Örnsköldsvik

Va fan du kan ju skriva bra? Varför inte göra det hela tiden?

Lite mer om tråden så nog tycker jag du ska satsa på en 600 eller dylikt. Skillnaden på kraften är såpass stor att det är värt det, så har du råd så satsa på det. Det är då min åsikt=)

axis

Aktiv medlem
20 aug 2009
66
1
6
skellefteå
Hur är skillnaden i hur lättkörd en 550 är jämfört med en 600? Tjejen funderar på en ny 550, det viktigaste är framkomligheten och inte hur långt upp i backen hon kommer. Då hon är rätt kort och liten har hon inte så mycket tyngd att lägga bakom. Hon har idag en enduro 600 som är 10 år gammal men ska vi utanför leden och härja kör hon min gamla fina et 340 istället för den är mycket mer lättkörd och lättare att vika omkull. Hon har inte kört så mycket så tekniken är inte fulländad än. Vad ska hon satsa på som är lättkört och tar sig fram? Arbetsmaskiner går bort direkt :p

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
x-trim 550 eller 600, eller en summit 550/600 kan som du säger kanske vara nå. men är ju lite dyrare med en 600 men samtidigt så är ju 550 så grymt slöa och om hon kör en 600 idag så tror jag inte att hon ska byta ner sig iaf

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Sambon har en Summit 550 väldigt lättkörd maskin perfekt för tjejer och köra. Sambon är jätte nöjd själv tycker jag den är otroligt slö. Men själv åker man 1200 så är lite skillnad när man provar Summiten. Men den är otroligt lätt och verkar gå bra i snö.

Ant_

Välkänd medlem
23 feb 2011
140
0
6
Ljusdal
Sambon har en Summit 550 väldigt lättkörd maskin perfekt för tjejer och köra. Sambon är jätte nöjd själv tycker jag den är otroligt slö. Men själv åker man 1200 så är lite skillnad när man provar Summiten. Men den är otroligt lätt och verkar gå bra i snö.
Eh va? "perfekt maskin för tjejer och köra"? Vad menas med det egentligen?

Ant_

Välkänd medlem
23 feb 2011
140
0
6
Ljusdal
Hur är skillnaden i hur lättkörd en 550 är jämfört med en 600? Tjejen funderar på en ny 550, det viktigaste är framkomligheten och inte hur långt upp i backen hon kommer. Då hon är rätt kort och liten har hon inte så mycket tyngd att lägga bakom. Hon har idag en enduro 600 som är 10 år gammal men ska vi utanför leden och härja kör hon min gamla fina et 340 istället för den är mycket mer lättkörd och lättare att vika omkull. Hon har inte kört så mycket så tekniken är inte fulländad än. Vad ska hon satsa på som är lättkört och tar sig fram? Arbetsmaskiner går bort direkt :p
En switchback 600 -06 (och framåt?) (eller liknande). För att slippa tröttheten hos en 550 men ändå ha en lätt och smidig maskin.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.291
1.114
113
Stora Blåsjön
Förstår inte heller varför en 550 är en tjejskoter, eller framför allt varför månge tjejer åker på just 550is. En modern 600 går bättre, billigare och minst lika smidig.
Och ska man upp för en liten backe så är ju faktisk 600an lättare att komma upp med...