X-rs som väger 340kg

Greeken

Välkänd medlem
27 feb 2008
228
0
16
Östersund, Sweden
Har fått ett litet problem nu.
Har en släpvagn som får lasta max 320kg. Det ska ju vara lugnt tänkte jag när ja köpte den.
Edge:en jag hade förut vägde ju 255 enligt regbeviset.
Kolla regbeviset på ski-doo:n, skatte- och tjänstevikt på 340kg.

Hur ska jag göra för att slippa köpa ny vagn. Ta med manualen där det står att skotern väger 217kg torr?

Behöver lite tipps för att argumentera emot eventuell polis kontroll ;)
 

zzaphod

Välkänd medlem
11 feb 2009
130
0
16
Västvärmland
Har fått ett litet problem nu.
Har en släpvagn som får lasta max 320kg. Det ska ju vara lugnt tänkte jag när ja köpte den.
Edge:en jag hade förut vägde ju 255 enligt regbeviset.
Kolla regbeviset på ski-doo:n, skatte- och tjänstevikt på 340kg.

Hur ska jag göra för att slippa köpa ny vagn. Ta med manualen där det står att skotern väger 217kg torr?

Behöver lite tipps för att argumentera emot eventuell polis kontroll ;)
Hej,

Tror inte du behöver argumentera alls, skall dom sätta dit dig för överlast så lär dom ju väga ekipaget, då spelar det ju ingen roll vad det står i regbeviset på skotern. Är ekipaget för tungt vid vägning så kan det ju möjligen vara bra att ha papper som visar att du "trodde" lasten vägde betydligt mindre..
;)
/p
 

Greeken

Välkänd medlem
27 feb 2008
228
0
16
Östersund, Sweden
Okej, ja då är det väll bara säga att väga det då :)

Tjänstevikt är utan förare på terrängskoter, men du har lite rätt, bil är förare inräknat i tjänstevikt ;)
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
OBS!

OM du skulle krocka med ekipage, och dom märker att du haft överlast, tror du att du får ut nå på din försäkring?

Det kan ju bli personskador på dig och andra, dessa belopp är tokhöga..

En tanke bara.
 

Greeken

Välkänd medlem
27 feb 2008
228
0
16
Östersund, Sweden
Jo Beretta det är ju sant.
Känns bara drygt eftersom jag inte kör med överlast, skotern väger ju 217torr,
217+40+8=265 tankad och allt och vagnen får dra 320.

Har skrivit ut lite papper från ski-doo som tyder på att skotern väger 217.
Känns extra drygt att eftersom jag har prövotid kvar och redan åkt dit en gång så vet jag inte vad som händer om jag får böter igen :(
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Jo Beretta det är ju sant.
Känns bara drygt eftersom jag inte kör med överlast, skotern väger ju 217torr,
217+40+8=265 tankad och allt och vagnen får dra 320.

Har skrivit ut lite papper från ski-doo som tyder på att skotern väger 217.
Känns extra drygt att eftersom jag har prövotid kvar och redan åkt dit en gång så vet jag inte vad som händer om jag får böter igen :(
Enkelt, fixa 3 badrumsvågar, eller vad dom nu kallas, en under varje skida och en längst bak under mattan, ligger du då under 320kg så är det bara att åka
 

Greeken

Välkänd medlem
27 feb 2008
228
0
16
Östersund, Sweden
Det har ordnats sig nu efter en del samtal och besök hos ÅF.
Jag har lärt mig att man ska inte tro på allt som skrivs på detta forum, thullen du hade rätt, förare är inräknat.

Tack för tipsen från er andra :)
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
och därmed har vi redit ut att det också finns en edge som väger under 150 kg torr.


är ganska säker på att förare egentligen inte ska vara med i vikten....
tror mer att det är bilprovningen som verkar rätt så dåliga på att veta hur dom ska göra.
 

Stelt

Välkänd medlem
5 nov 2008
1.088
0
16
Luleå
Då har VV gjort fel, tjänstevikt har varit utan förare på både min förra och nuvarande skoter.

Står så här på min:
Skattevikt, kg: 240
Tjänstevikt, kg: 244
 

SweZor

Välkänd medlem
23 nov 2009
148
0
16
Vemdalen
Tror det är lite si och så med inräkningen av förare vid inregistrering av skotrar... Min XC Sp väger 220-nånting kg enligt googlestudier, men på regbeviset står det 320. Vart VV fått denna siffra ifrån vet jag inte, men jag har känt på skotrar som väger ~300kg, och min väger då inte så mycket utan förare. Använd logik istället, kolla torrvikt, stämmer då torrvikt+full tank soppa och lite till=tjänstevikt så är det nog så, om inte så har nog VV räknat in en förare ändå... För att vara 100% säker ska man givetvis väga sitt fordon. Då borde alla frågetecken rätas ut ganska så omgående.
 

AC_zr

Välkänd medlem
2 sept 2008
1.074
0
16
vilhelmina
om jag fattat rätt så är tjänstevikt fulltankad och klar? då äre ju fan bara tömma den på bensin innan du far om den är över va du får ha på släpe/dra bakom bilen.
 

zzaphod

Välkänd medlem
11 feb 2009
130
0
16
Västvärmland
Men....
Det är fotfarande helt ointressant vad skotern väger enligt regbeviset då det ju är släpet som kommer att vägas inklusive last och då betraktas ju skotern bara som last, inte som ett fordon som dom bryr sig om tjänste och totalvikt på enligt skoterns regbevis.

D.v.s. skotern kunde lika gärna vara en stor säck potatis, ett piano, en ovanligt småväxt blåval eller vilket föremål som nu önskas, det polisen är intresserad av är bruttovikten på släpet exakt när det vägs.

Så, vet du att skotern fulltankad väger 265 kg som sägs ovan så är det absolut inget problem att köra den på ditt släp oavsett vad skoterns regbevis säger.

Mvh, Peder
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Men....
Det är fotfarande helt ointressant vad skotern väger enligt regbeviset då det ju är släpet som kommer att vägas inklusive last och då betraktas ju skotern bara som last, inte som ett fordon som dom bryr sig om tjänste och totalvikt på enligt skoterns regbevis.

D.v.s. skotern kunde lika gärna vara en stor säck potatis, ett piano, en ovanligt småväxt blåval eller vilket föremål som nu önskas, det polisen är intresserad av är bruttovikten på släpet exakt när det vägs.

Så, vet du att skotern fulltankad väger 265 kg som sägs ovan så är det absolut inget problem att köra den på ditt släp oavsett vad skoterns regbevis säger.

Mvh, Peder
Styrker dig, det är ju inte så att polisen som vinkar in kepsgubben med släpvagn och frågar honom efter reg.beviset (Som inte finns.) på veden han har med sig hem, För att ta reda på hur mycket ekipaget väger.

Det som är intressant är helt enkelt hur mycket din vagn väger med last - Vad som står på papper är ointressant, precis som det nya dom börjat med på transportstyrelsen "Ungefärlig bränsleförbrukning"
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
För att sätta hur VV specsar tjänstevikten i ytterligare ett perspektiv:
Min IQR har en specsad tjänstevikt på 200kg, en förbannat lätt skoter mao ;)
Kan inte finnas en chans att de går på vad pappret säger utan de måste själva ta fram en siffra genom att väga ekipaget om de bedömer att det verkar väga för mycket...