x-rs 600 sdi 07 eller xp 600 sdi 08:a

miketheman

Välkänd medlem
22 aug 2006
422
0
16
obbola
vad är det förskillnad förutom chassie modell ?
hört att dämparna ska vara kass på 08:an
vad har dom för förbrukning?
är ute efter att åka på rullen piska led och hoppa lite :)
eller ska man köpa re 600:an
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Kan inte säga något om de andra man har/hade en XP MXZ 600SDI -08 förra vintern och jag var grymt nöjd med den. För det första så är chassit mycket skönare enligt mig.
Men annars, har inte upplevt dämparna som dåliga men givetvis är det inga race-dämpare. När man smiskar led så visst kan det slå i nån gång och om man landar hårt osv.
Förbrukningen är rena drömmen, ligger på 1,7 i snitt, mest bus. Har som mest legat på 2L/mil i vår/påsk/slask/blöt-före och mycket bus.
Har 44mm matta och nerdrevat 2 kugg, går grymt fint. Drar lätt på rullen och då väger jag ändå inte överdrivet (75kg).
Skulle inte satsa på det gamal chassit, inte efter man provat det nya, känns lite "gammalt".
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Jag har haft en xrs 600. Dämparna ska ju vara jävligt bra enligt ski-doo, men det är välkänt att många haft problem med att dom typ känts helt slut efter 50mil från ny. och så var de även för mig, så då fick man renovera. Jag ser då ingen anledning till varför du inte skall köpa 08:an med xp chassit, de skulle jag har gjort efter att ja även åkt 600 TNT 09 i 2 säsonger som jag strångt rekommenderar. Kanske sämre dämpare på papperet men jag tycker dom funkar bättre en xrs:ens. Kan även rekomendera dig att kolla på TNT som är förgasarmaskin. Mindre hästar än sdin på papper men även där upplever jag tvärs om, bättre gassvar på TNT. Den är ju dessutom billigare än sdin.
 

miketheman

Välkänd medlem
22 aug 2006
422
0
16
obbola
tack för svar :)
Men hur håller TNT:n är den inte väldigt lättad.. knäcker man den inte fort om man leker lite hårt. Har en polare som tävlar och han säger att tnt:n går bort.. men då är han ju en som hoppas som ett phsyk.. berätta gärna lite mer om tnt:n. åka rulle? vad drar den i blandad körnig?

mvh
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
tack för svar :)
Men hur håller TNT:n är den inte väldigt lättad.. knäcker man den inte fort om man leker lite hårt. Har en polare som tävlar och han säger att tnt:n går bort.. men då är han ju en som hoppas som ett phsyk.. berätta gärna lite mer om tnt:n. åka rulle? vad drar den i blandad körnig?

mvh
Tnt är inte lättad jämfört med någon annan XP modell förutom racemaskinen 600rs (4-5liter milen) finns inte en skillnad i hållbarhet. Enbart RSen är förstärky i chassit. Skall man åka bana går alla xp bort utom RSen som är gjord för bana.

Det går ju faktiskt att köpa dessa förstärkningar till alla XP maskiner om man vill de. Vad de gäller dämparna så har de då funkat att hoppa för mig utan problem.
det är whoppis rakor med 1,5 metersknölar som kräver en RS.

Jag har testat soppaförbrukningen mot en kompis som har en 600sdi xrs-07 och tro de eller ej men efter att vi tankat absolut fullt och sen kört 10mil i lika tempo så fick kompisen i 2 liter mer än mig, så TNT går otroligt billigt.

Som sagt chassimässigt så håller inte en XP 600sdi bättre än en XP 600 TNT.
 

miketheman

Välkänd medlem
22 aug 2006
422
0
16
obbola
okey:) tusen tack för info.. blir nog att kolla om man hittar en fin tnt.. men såg att det inte finns så många till salu på blocket.. vilket nog är bra betyg för dom..
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
ja dels det och att 09 var sista året som den såldes i sverige nu finns ju bara e-tec så de är svårt att få tag i p.g.a. att dom är så prisvärda, nu är de egentligen bara lynx som har fögasaralternativet med samma motor som TNT. Skall också tilläggas att TNT 09:an går både billigare och bättre än 08:an men det är säkert inge fel på den heller.