x( BLÅST PÅ FÖRSÄKRINGEN (if)

nurmi

Medlem
1 jan 2000
6
0
1
hofors sverige
Varför betala för en helförsäkring (svindyr sådan, dessutom) när man ändå nekas ersättning vid skada????!!!!!!

If vägrar att betala delar av reparationen eftersom det vid skaderegleringen visade sig att Boogien varit lagad med svets sedan tidigare,
vilket jag inte visste.
Köpte skotern, två år gammal, på firma för tre vintrar sedan.
Jag trodde att om man handlade på en skoterfirma som dessutom är återförsäljare av mitt märke var säkrare än privat men tydligen inte.
Ska nu överklaga, men får jag avslag
kommer jag att gå ut med all information på denna sida inklusive vem skoterhandlaren är!
Varför betala för en helförsäkring (svindyr sådan, dessutom) när man ändå nekas ersättning vid skada????!!!!!!

If vägrar att betala delar av reparationen eftersom det vid skaderegleringen visade sig att Boogien varit lagad med svets sedan tidigare,
vilket jag inte visste.
Köpte skotern, två år gammal, på firma för tre vintrar sedan.
Jag trodde att om man handlade på en skoterfirma som dessutom är återförsäljare av mitt märke var säkrare än privat men tydligen inte.
Ska nu överklaga, men får jag avslag
kommer jag att gå ut med all information på denna sida inklusive vem skoterhandlaren är!

Dr Stein

Välkänd medlem
1 jan 2000
130
0
6
[Uppdaterat: Senast editerat den 09-Feb-04 kl 09:48 AM (CET)]Hej

Ska byta bort IF nu när jag läst detta.

Och if nöjer sig inte mer snöskotrar.
Jag skulle vara livrädd om jag kör någon annas bil (typ föräldrarnas) och kvaddar den. Om if´s utredare får för sig att DU är bilens huvudsakliga brukare vägrar dom ersättning.

Läs om detta på autopower:
http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=33699

MVH Danne

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Ett gott råd om man håller på och ska diskutera med ett försäkringsbolag är att se till att man själv är bättre påläst på både försäkringsvillkoren och de lagar som gäller för ärendet än vad skaderegleraren är. Då har man ett ganska bra psykiskt övertag i förhandlingarna.
Om man är helkund i bolaget i fråga kan man alltid hota med att flytta alla sina försäkringar till ett annat bolag.
Om du anser dig ha rätt, så se först till att få prata med skadereglerarens närmaste chef innan du går vidare på annat håll.
Sen bör man komma ihåg att några tusenlappar hit eller dit för en skoterreparation ändå är småpengar för försäkringsbolaget jämfört med om olyckan hade lett till personskador. Om man lyckas ta dem på rätt sätt (och inte bara råskäller när man inte får som man vill) så brukar det inte vara alltför svårt att få igenom rimliga krav.

D

Dennis Furberg

Du kan ju inte skylla på försäkringsbolaget för att du inte kollat så att skotern var hel innan du köpte den.
Samma sak som att kräva ersättning för typ en buckla i dörren på en bil, som fanns där redan då man köpte bilen. Skyll på skoterfirman istället.

T

Tuomo

Håller med Dennis,ni kan väl inte påstå att ni blivit blåsta av IF.Folk som ni är dom värsta försäkringstagarna ett bolag kan ha.Nästa gång får ni visa upp skoterns skick för bolaget,innan ni börjar köra efter köpet.
Det är som att skylla på vädret om man skulle förlora en Fotbollsmatch utomhus.

nurmi

Medlem
1 jan 2000
6
0
1
hofors sverige
Hej du när jag tog försäkringen så sa dom att på en så ny skoter behövs ingen kontroll
av skick.
(DOM HADE FEL) alla av -99 modell vart återkallade på grund av sprickbildning
i boggie av yamaha.
Din jämförelse var ganska dum om jag får säga

nurmi

Medlem
1 jan 2000
6
0
1
hofors sverige
Hallå När jag tecknade försäkringen så sa dom att en så ny skoter inte behövde någon kontroll.
Men jag fick rätt. Alla av -99 modell
blev återkallade på grund av sprickbildning
av yamaha.
Ps du måste vara en bra kund för försäkrings bolagen.
Så fortsätt att gå på fotboll och strö omkring pengar.

H

harge

hej.. en boggie som är svetsad av en kunnig seriös människa är hollbarare än vad skälva matrealet var från början.tro mig jag är utbildad licenssvetsare.
mwn lämna in boggien på t.ex industriprogramet där dom har svetsar å grejer till att laga det dära

M

mareno-1

>hej.. en boggie som är
>svetsad av en kunnig seriös
>människa är hollbarare än
>vad skälva matrealet var
>från början.tro mig jag är
>utbildad licenssvetsare.
>mwn lämna in boggien på t.ex
>industriprogramet där dom
>har svetsar å grejer till
>att laga det dära

Där har du fel trots att du är "licenssvatsare". När man svetsar förändras strukturen på materialet närmast svetsen (kallas HAZ). Det som händer är att materialet som är uppbyggt med en viss kornstorlek innan värmepåverkan förändras till en kornstorlek som är större. Det leder (enkelt förklarat) till mindre kontaktarea mellan kornen och hållfastheten blir sämre. Det är bara snack att svetsen är starkare än materialet.
"Tro mej, är EWS-certifierad"

G

gäst

Ska du svetsa i aluminium och det ska gå rätt till så ska det avspänningsbehandlas i ugn.

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Rätt så gammal tråd men det vore ju intresant att veta hur det gick???

Ang svetadet. Jag är inte så kunnig på området man det jag har hört är att det är ungefär som ett benbrott. Svetspunkten i sig blir starkare så den lär aldrig gå sönder på samma ställe igen, dock blir det, som mareno skrev, att materialet närmast svetsen blir svagare pga värmepåverkningen och förändringen i materialet.
Detta förutsätter ju att det är en kunnig som svetsar.

njeese

Välkänd medlem
2 jan 2008
442
1
16
kalix
www.pixbox.se
men blir bara sur när dom gör sånt där och när de väl går igenom så tar de allt för länge innan de kommer en kille från försäkringsbolaget och kollar på skadorna