WP stötdämpar frågor...

Lars Sundberg

Ny medlem
10 feb 2005
2
0
1
Hej allihopa!
Är det någon som har kläm på nån duktig stötdämparrenoverare som kan¨
repa WP-Dämpare??.De har ju tydligen lite annat påfyllningssätt än tex Öhlins.
Någon helst i Jämtland, men alla kontakter är intressanta...
Prisuppgifter mottages gärna också!!

Mvh Lars Sundberg
 

kalle99

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
du kan även prova med leif på jonssons allrep. duktig på att renovera och ställa in fjädring efter dina önskemål.
Telefon: 0933-20166
Adress:Hällnäs
92273 HÄLLNÄS
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Jag tror han heter Anders på Näsströms system Umeå, renoverar dämpare, även wp. Jag betalade 800 kr för 2 st (bara byte olja o gas). Han kan även shimsa mm.

Linus Cameron i Umeå fixar det oxå men lite dyrare tror jag.
 

daniels

Välkänd medlem
7 jan 2005
318
0
16
Är det dyrare o byta olja/gas i boggiedämparen?

Hur går dom tillväga egentligen?
 

Plush

Välkänd medlem
29 nov 2004
196
0
6
Går tillväga.... dom tömmer den på gas, öppnar upp dämparen, tömmer den på olja, tar isär shimsstacken för rengöring och inspektion, tar ut gaskolven, rengör övriga delar och inspekterar, monterar gaskolv till rätt nivå, fyller olja, monterar shimsstack tillsammans med kolv och kolvstång, fyller lite mer olja, monterar tätningsdelen, fyller gas. Klart.
 

Perrrr

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
38
Umeå Sverige
Det stämmer att det är lite eljest påfyllningssätt på wp dämparna, man måste trycksätta, dvs. spruta in gasen samtidigt som man skruvar dit insexskruven, och det krävs ett speciellt verktyg för det. Jag lämnade in mina wp dämpare till Robert på RMC-autotech i Umeå, han hade inte verktyget till mina wp, bara till dom mindre så då bytte han bara påfyllningsventilerna till likadana som på öhlins. Inga problem att göra det och det kostar ju inte många kronor heller. RMC tog 450 kr/dämpare för byte av ventilen samt olje/gasbyte, det brukar ligga därikring hos dom flesta..