Wildcat trilskas

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
57
Täfteå, Umeå
Hej

Jag har en 93:as EFI. Symtomen jag beskriver har kommit och gått. Men oftast kommit.

Den matar på jättebra till 7500 ibland kommer jag till 8000 innan den börjar gå ojämt och tappar effekt och varv. Det går inte att hålla höga varv nån längre tid.

Men i låg och mellan registret går den hur bra som helst.

Jag har kollat alla kablar, bytt bränslefilter. Sköljt munstycken.
Tömt tanken.
Har nytt batteri. Och stiften är det inte.

Är det någon som vet vad som brukar krångla på dessa skotrar?

Är det tändning, bränsletillförsel eller tjyvluft ?
Specificera tack

Mvh
Kattoxen




 

sx600r

Medlem
1 jan 2000
20
0
1
Falun sverige
Vet ej om det är det som är felet men kolla om ljuddämparen har rasat ihop innuti,,hade en kompis med samma problem,men det var på en lynx
 

zrt1107

Medlem
1 jan 2000
8
0
1
luleå sweden
Hej har haft samma problem med en w-c 93
det var jord kabeln som sitter mellan motorn
och chassiet på mag sidan under glykol behållaren. lycka till
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det kan också vara glapp i någon spole på tändplattan (om något kommer i mekanisk resonans vid just det där varvtalet), eller oxid/dålig kontakt i nästan vilket kontaktdon som helst.

Kolla (som vanligt!) om styrdonet blinkar någon felkod sedan felet har visat sig!

En möjlighet till är om någon klåpare har kapat sönder luftburken. Det där insprutningssystemet har ju ingen möjlighet att mäta hur stort luftflöde motorn suger i sig utan det vet varvtalet och gasspjälläget och räknar med ledning av det ut hur mycket luft motorn antagligen får i sig, och hur mycket bränsle den då borde behöva. Om man nu kapar upp luftburken och minskar strömningsmotståndet, så får den i sig mer luft än styrdonet tror, resultatet blir alltså för mager bränsleblandning!