wildcat 95 efi

netram

Välkänd medlem
1 jan 2000
291
0
16
någon som vet nå bra eller dåligt om dessa touringskotrar och vad man ska se upp för, eller betala för en.
 

xcr

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
örnsköldsvik sverige
efi kan skära om bränslefiltret ä dåligt
och är inte det bytt på ca600-1000mil så se åpp. efi kan även kortslutas när baklysets kablar ligger under dynan och skaver mot bandtunneln

efi byte ca15000-20000kr

pris ca 30000
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Harkel...du menar kanske att bensinpumpen inte mår bra om det är stopp i bränslefiltret? Det är varken större eller mindre problem än på vilken bil med insprutning som helst. Bensinpumpen är för övrigt rätt okritisk för funktionen, om den skulle haverera kan man ta en från någon bil med ett insprutningssystem som arbetar med ungefär samma tryck. Och sådana kryllar det av på bilskrotarna :)

Och vad menar du att baklyset skulle ha med insprutningssystemet att göra? Elsystemet är uppdelat i två delar, dels ett likströmssystem med batteri som matar insprutningen, och dels ett växelströmssystem för lyse och handtagsvärmare. Det enda de har gemensamt är att generatorspolarna för bägge råkar sitta tillsammans under svänghjulet.
En kortslutning eller jordfel på ledningarna till baklyset ger troligen inga följdfel alls utom att allt lyse slocknar. I värsta fall skulle man kunna bränna sönder generatorspolarna eller få kabelbrand.

Priset på 15-20 kkr som du nämner gäller ju insprutningsstyrdonet, alltså inte hela systemet! Men styrdonet går att reparera, byte av styrdon behövs bara om det t ex är brandskadat, sönderslaget eller svårt vattenskadat.

Det man kan säga i övrigt om Wildcat är att många delar är lättare och billigare byggda än på andra liknande skotrar. Fördelen är (var) att den som köpte en Wildcat ny fick mycket att köra med för pengarna, nackdelen är att det mesta är ömtåligare och lättare att vålda sönder än på andra märken. Klassiska känsliga saker är framvagnsdelar, drivaxel och kedjetransmission. Det är också rätt vanligt med elproblem, mest pga oxid och glapp i rundstiftskontaktdonen som det kryllar av överallt. För insprutningen används dock tätade kontaktdon som klarar sig bättre. Generatorspolarna för tändsystemet är slarvigt lindade och går ofta sönder. Ny tändplatta kostar ca 4000 kr medan omlindning brukar röra sig om ca 1000 kr. En tändplatta som är omlindad av en seriös lindarverkstad är mer pålitlig än en som är köpt ny som reservdel! Men tändplatteproblemet är lika stort på andra märken också, de flesta skotermotortillverkare köper ju sådant från samma underleverantörer (Kokusan eller Nippondenso).