WildCat 700. Pumpen går inte igång efter sommaren.

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
57
Täfteå, Umeå
Hej

WildCat gick klockrent när jag ställde bort den i ladan i våras. Nu funkar inte bränslepumpen.

Pumpen går om den får 12v.provat. Men ingen spänning i lila kabeln till pumpen.
Främre relät bakom ECU klickar till när jag vrider på nyckeln.
ECU lampa blinkar en gång.

Har provat en annan ECU och det är exakt samma resultat.
Har tagit isär varenda kontakt jag hittat och sprayat.

Pumpen ska ju gå varje gång jag drar i starten. Ingen spänning.
Även utan att koppla in de två feta kontakterna till ECU är det samma resultat, säger klick i relät. Även med den andra ECU.

ECU + relän kan vi avfärda.
Men vad är det som ska initiera att bränslepumpen går igång när jag drar i startsnöret ? Vart går lila kabel ?
Vad har det bakre relät för funktion ?

Haft många wildcat men första gången det strular så här.

Så alla gamla WildCat vänner som kan dessa. Hjälp mej.

Mvh
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
57
Täfteå, Umeå
Nu har kontoristen försökt sej på att använda en multimeter. Lila kabeln går till bakre relät (pos ON) bakom ECU.
Det relät slår inte till när man vrider på nyckeln. Relät är det inte fel på, provat andra.
En röd kabel med blått har 12v när jag kopplar in batteriet, den går in på COM.
Sen finns en annan likadan kabel till COIL och en annan rosa kabel till andra COIL och den leder in till ECUn.

Samma röd-blåa kabel går från säkringsdosan så det måste vara + matarström.

Nu till det konstiga när jag använder multimetern. Jag sätter röd penna på reläkontakten COM (röd-blå) och svarta pennan på motorn. Om jag har spänning på från batteri visar multimetern 12V. Vrider jag till summer som ska visa på att det är en ledare emellan så tjuter den.
Alltså den både leder via jord och har 12V. Och ännu konstiare blir det när jag tar bort batteriet
då slutar det tjuta. Och ingen 12V förståss.

Tyder detta på kortis på röd-blå kabeln?
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
57
Täfteå, Umeå
Hittat felet. Det var + kabeln till spolen i bränslepumpsrelät.
Hade sonika gått av utan fysisk nötning el dyl. Sprättade upp kabelstammen och följde den till brottet.
Kablarna börjar bli spröda efter 16år.

Haft 3 wildkatter, och 3 vänner haft likadana. Aldrig har det varit nåt större fel på elen.
En åkte ner i havet och då dog förstås ECUn. Men vi satte i en beg och skotern gick igång.
Dock hade den skotern problem med ärgningar.
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Intressant att höra vad som var fel. Kanske inte så konstigt med tanke på ålder på kablage odyligt. Allt slits och åldras så även kabel. Men det är nog många som tråkigt nog hade givit upp pga dåliga kunskaper om felsökning av el.
Själv hade jag önska man hade delarna så man kunde EFI konvertera gamla EXT 550n. Den har förgasar pesten...