Wildcat 700 EFI -94 går ej på ena cylindern, surar bara där!

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Den bara surar ned sig på PTO-sidans cylinder, går bara på andra. Har provat följande utan framgång:

- Bytt stiften
- Gnista på bägge stift
- Dragit den torr utan stift i
- Kompmätt till 8,5 kg bägge cylindrar med kall motor
- Växlat kontakter till spridare

Går fortfarande bara på höger cylinder...

Borde väl inte komma bränsle på ovansidan kolven om tex packboxen bakom variatorn var slut, dvs ingen komp i vevhus, eller?

Kan en spridare "hänga" sig och spruta för mycket bränsle?

Har inte kollat efter råttbo i vänster pipa ännu.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Om packboxen på vevaxeln är väldigt söndertrasad kan man få värdelös gång så den ser ut att sura då den inte alls går på den cylindern. Så börja med att kolla där.
Om den stått en hel sommar innan detta hände så kan de som sagt vara råttbo i den pipan eller dämparen.
De kan såklart vara spridarfel eller annat fel men börja med enkla fel.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Kan en spridare "hänga" sig och spruta för mycket bränsle?
Ja, men det är mycket sällsynt. Den enda gång jag har varit med om det var på en bil där spridarna (och hela motorn) hade blivit svårt överhettade i samband med att den plötsligt blev av med allt kylvatten. Den läckande spridaren gick dock att rädda genom ultraljudstvättning.

Enklaste sättet att kolla det är att lossa elanslutningen till den misstänkta spridaren och kolla om motorn fortfarande surar ner sig (eller överhuvudtaget går) på den cylindern.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Ska kolla packbox, men en annan sak som slog mig, kan en dålig reedventil ge detta fenomen?
På dessa motorer har reedventilerna mindre inverkan på gången än alla andra skotermotorer den här motorn är ensam om att ha både kolvstyrt insug och reedventiler. Redventilerna står bara för 30% av bränslematningen så de måste vara enorma skader på dem för att påverka gången såpass mycket som din beter sig.
Men ta gärna ett titt på reedventilerna och kolla kolvens kjol i samma veva så inte den gått av för då kan både reedventilerna och kolven vara skadade. Om de ser bra ut i insug så kolla även i utblås om kolven är hel nertill.
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Så här är läget:

Reedventilen saknade ett och ett halvt blad... Kolvkjolarna är hela. Små repor på kolven insugssida under kolvringar samt små repor på kolvens avgassida ovanför kolvringar. Cylinder verkar jättefin.

Ska prova montera en bättre begagnad reedkorg och prova.

Måste jag absolut byta kolv tror folket?
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Sent ute ser jag, men reedventilerna är inte ovanliga att de går sönder på denna motor. Just pga hur de är monterade.

Samma fenomen uppstår på exempelvis Suzuki ts modellerna (cross och moped modeller) då de har reedventilerna monterat på samma vis.