Wildcat 700 EFI -93 Problem!!

wildcat700

Aktiv medlem
8 dec 2005
80
0
6
Töre
Hej jag har en Wildcat 700 efi-93 när jag startar skotern så kan jag köra i ca 3 min och den går hur bra som helst men sen så börjar den gå dåligt går bara på tomgången och dör efter ett tag och när jag slår av och startar den igen så går den bra igen i ca 3 min vad kan det vara för fel ?
den går ju bra när efi:n sprutar in bensin i början. har bytt batteri så det är det inte.
Pumpen är hel och funkar som de ska . blir snart tokig hjälp mig nu!


Tacksam för svar
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Hur beter den sig när den dör? bluddrar den innan den dör eller misständer den.
Om du låter den gå på tomgång vad händer då?
Om du kollar på EFI boxen så finns det en lite lysdiod (ser ut som en liten svart prick 3-4mm) den blinkar olika felkoder kolla hur och om den blinkar.
 

wildcat700

Aktiv medlem
8 dec 2005
80
0
6
Töre
Den dör när den går på tomgång de är som att den inte får bensin för när jag slår av och på skotern så går den bra i ca 1000 m igen och gör samma.
Efi boxen blinkar 1 gång.
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
wildcat700 skrev:
Den dör när den går på tomgång de är som att den inte får bensin för när jag slår av och på skotern så går den bra i ca 1000 m igen och gör samma.
Efi boxen blinkar 1 gång.
Du kan alltså hålla på så hur länge som helst om du bara vrider av å på nyckeln en gång direkt när den stannat så startar den igen och går lika länge.
Om du bara startar och bara låter den stå på tomgång stannar den efter lika lång tid då eller går det längre tid innan den stannar än när du försöker köra.
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Det kan vara nått elektriskt fel kolla pump reläet och EFI reläet sen har jag för mig att det ska sitta ett motstånd till spridarna, men ifall pumpen inte orkar hålla uppe flödet pga tex. igensatta silar i tanken eller helt enkelt att pumpen börjar ta slut så kan du få precis det här fenomenet.
Annars är det nog tyvärr bara att bita i det sura äpplet å åka in med den på verkstad. :(
 

wildcat700

Aktiv medlem
8 dec 2005
80
0
6
Töre
Okej men har haft lös pumpen och de men den verkar pumpa som den ska.
men Givaren (Injection timing) en som sitter viid svänghjulet hur mäter man om den är trasig jag misstänker att den är trasig vad tror du kan det vara den ?
 

addewildcat

Aktiv medlem
10 feb 2008
68
0
6
Jönåker
hallå,gammal fråga.men min wilcat 700 efi beter sig precis likadant idag,typ 2 år efter.....har du löst ditt problem och vad var det,tacksam för svar
 

wildcat700

Aktiv medlem
8 dec 2005
80
0
6
Töre
Det var bränslepumpen som hade fått smuts i sig, det är bränsle slangar med ett hölje av tyg som multnas och far in i pumpen, ta lös och rengör dem så är nog problemet löst ska du se : )
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
57
Täfteå, Umeå
Det var bränslepumpen som hade fått smuts i sig, det är bränsle slangar med ett hölje av tyg som multnas och far in i pumpen, ta lös och rengör dem så är nog problemet löst ska du se : )
Klassiskt problem. Byt ut det dyra uppsugarna (2 st) till endast slangar som går till vanligt bränslefilter från tex bil. Utan filter får du upp skräp som låser pumpen.