Wildcat 700 efi 1993

Bagy

Välkänd medlem
10 mar 2007
350
0
16
Söderhamn
Tjena!

Då var man tillbaks igen, lovade att skita i wildcaten då den bara gett mig huvudvärk. Men så kom det snö..

Symtom: Går på tomgång, dör på gas men kan pumpgasas förbi döden då och då. När den bryter/dör, släpper jag gasen då så går den på tomgång igen, fortsätter jag gasa dör den helt. Går bättre med backen i. Går ej att varva speciellt mycket alltså.

Bytt:

Stator
Bränslepump/filter
Voltregulator
Likriktare
Tändspolar
Tändhattar
Tändstift
Pick up
Insugsgummin
Kolvar med tillbehör

Ingen felkod från EFI-boxen
Alla kontakter är sprayad med kontaktspray.

TSS dödmansgrepp och killswitch är bypassed.

8,5kg i båda cyllarna.

Ny 98 bensin.

Sagt det förr, denna gång menar jag det, detta är sista ropet på hjälp!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Jag ser ingen tps givare upptagen som reservdel men de ser ut som en på bilden för spjällhusen på vänster sida i färdriktningen. Om de nu finns så är den mest misstänkt nu. Ohmmät den i hela gasregistret och leta bortfall i ohm. Alt voltmät den men ohmmäta är lika bra om man bara letar fel i kolbanan.Om den är vridbar kan de va så enkelt att den ska justeras in också.https://www.arcticcatpartshouse.com/oemparts/a/arc/5a3ada2887a8660e4c5a33fb/throttle-body-assembly
De kan äöven va nr 20 på sprängskissen de är timing sensor för insprutet.
Även tempsensorn som sitter i eller för efter luftburk är lite misstänkt . Om den visar fel temp så kan de gå för fett eller snålt , men motorn borde gå lite bättre än din besk även om den är väck.
 

Bagy

Välkänd medlem
10 mar 2007
350
0
16
Söderhamn
Jag ser ingen tps givare upptagen som reservdel men de ser ut som en på bilden för spjällhusen på vänster sida i färdriktningen. Om de nu finns så är den mest misstänkt nu. Ohmmät den i hela gasregistret och leta bortfall i ohm. Alt voltmät den men ohmmäta är lika bra om man bara letar fel i kolbanan.Om den är vridbar kan de va så enkelt att den ska justeras in också.https://www.arcticcatpartshouse.com/oemparts/a/arc/5a3ada2887a8660e4c5a33fb/throttle-body-assembly
De kan äöven va nr 20 på sprängskissen de är timing sensor för insprutet.
Även tempsensorn som sitter i eller för efter luftburk är lite misstänkt . Om den visar fel temp så kan de gå för fett eller snålt , men motorn borde gå lite bättre än din besk även om den är väck.

Visste att du fanns kvar booost, tack för svar 👊🏻

Ja, varit inne på tps jag med men känner att det varit för avancerat så har inte orkat tagit mig för ännu..men kanske är dags nu då 😅

Gjorde en kort film innan jag ställde bort den häromdagen...där syns det tydligt att när den dör så kan jag vrida av och på nyckeln så går den igen utan att dö, ibland avgassmällar. Obs, rätt brant backe upp där och kan inte varva den så döm inte 😂.

Länk :
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Bra att du nämner att den går bra när du vrider av och på. Videon nedan visar hur du kan koppla bort alla dödare de är bara rycka isär en kontakt och vrida den ett halvt varv och trycka ihop igen. Om den funkar då så fortsätt köra så. Du kopplar iså fall bara in dödarknappar nyckel på denna krets du satt ihop.Så har jag och många fått gjkort på Arctic när de gått dåligt på alla möjliga sätt. Efter den modden har man aldrig mer något problem.

Kolla även in andra filmen där visar man liknade sätt att tjuvkoppla kontakten. Prova enderas vers.
 

Bagy

Välkänd medlem
10 mar 2007
350
0
16
Söderhamn
Hej igen,

Kollat en hel del på dessa klipp, hade inte sett när han har statorn på bordet dock. Nu har jag inte skotern där jag är så kan inte kolla, men jag är rätt säker på att jag har fler gula kablar, alltså att det han har är inte Efi. Eller har jag fel? För annars om det nu är samma på Efi som min så verkar det ju väldigt lätt. Och då måste jag testa direkt när jag kommer till den sen.

Är du säker på att det ser lika ut på EFI boost?

Tack för svar, uppskattar det verkligen 👍
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Efi har andra kontakter ser man på bild film. Ena kontakten med bla gula kablar till ser likadan ut som på filmerna så de kan funka att bara vrida den 90 grader och stoppa ihop.
De kan även va fel på statorn så mät upp den som videon visar.