Wildcat-700 EFI ( 1993 ) Något att ha ?

Tebbe

Aktiv medlem
1 jan 2000
56
0
1
37
Umeå
Funderar på en sån maskin till nästa år.
Skulle vilja ha så mycket information som möjligt om skotern. Hur är dom att köra, bensinförbrukning, dämpare osv
 

Ski_doo

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
1
Ume
RE: Wildcat -93 Efi något att ha?

Tjenare! Jag har en WildCat 700 EFI 93:a som har gått 640 mil nu. när ja köpte den hade den gått 420 mil och under dom 2 åren som jag har haft den så har den fungerat utan minsta bekymmer. Som du kanske vet så ligger effekten på ca 118 hk, vikten torr ligger på 235 kg MEN det känns inte speciellt störande utan den är Otroligt stadig på led, En mycket snabb och potent maskin! Fjädringen: ja framvagnen fungerar bra redan med orginal dämparna men bakre boggie dämparen skulle behöft vara lite hårdare annars så fungerar fjädringen på maskinen riktigt fint för sin ålder om man tex gämför med en Mach 1:a lr liknade maskiner.
Besinförbrukningen: Jag har kört på exakt 1.9 L/mil på hård led i ganska högt tempo. som max vid ledkörnig när standarden på leden ligger på vanlig svensk led så brukar den ligga på ca 2.3 l/milen. I Djup tung Lössnö och på lekar tagen så har jag fått upp den på 3.0L/mil men jag har Aldrig fått den över det! Jag Kan bara berätta att jag blev väldigt förvånad att WildCaten var så pass snäll på soppan! Och hur maskinen är att köra: Till att börja med så kan jag berätta att när jag bytte bort orginal mattan mot en 25 mm Predetor matta så fick jag en NY maskin. med orginal diton så spann man upp till 120 men nu fick man ner den kraft som finns i 700 motorn ner i snön och det är som en häst spark vid varje accelation det spelat ingen roll i vilken hastighet så finns kraften där och det känns verkligen att den vill fram ! framkomligheten då... Jo den är hyffsad, som sagt blev det en otroligt stor skildnad när jag bytte mattan, den tar sig fram på dom flästa ställerna när inte förhållandena är allt för extrema men som sagt mycke beroende på förare, och den kan ju kännas lite för tung för att leka bärgsget med men det är ju inte syftet med den här masinen heller, den ska ju gå fort hälst ska det gå väldigt fort. Den ligger som ett strykjärn efter leden och det märker man även den gången de blir alltför stökigt så måste man slå av på takten för att spara ryggen från dom värsta genomslagen. Men jag har legat och dragiy jämt med betydligt nyare maskiner som tex mxz:eek:r så länge det har varit fina spår men blir avhängd så fort krävs lite mer fjädring. Men det är en MYcket potent maskin som håller än idag, och utsendet är ju underbart, mycket brutalt! Ljudet från 700 an lika så, mycket skönt! Och EFI:n har fungerat klander fritt och är gudomligt för en som mig som kör allt ifrån kusten och upp till fjällen.
Om du har fler frågor är det bara att fråga! har säkert glömt något.. men köper du ett fint ex så lovar jag dig att du inte kommer att bli besviken !! // Jonas

 

Ski_doo

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
1
Ume
RE: Wildcat -93 Efi något att ha?

Ett tillägg som ja kom på, ang orginal primär variotorn så var den inte byggd för den kraftiga 700 motorn så den pallar oftast inte så länge, ett tipps är att se till att det sitter en 9 bults variator på maskien som du köper eller att sätta det en så fort som möjligt! // Jonas