Wildcat 700 EFI 1993, hjälp?

Bagy

Välkänd medlem
10 mar 2007
350
0
16
Söderhamn
Hej,

Nu är det sista försöket innan skotern plockas ner i delar.

Symtom:

Skotern startar, går som en klocka på tomgång. Även när man gasar upp den i höga varv går den som en klocka när den är upp-pallad.

Stänger man sen av den och försöker starta igen så går det inte, ibland går det ibland inte. Jordens dynamit avgassmällar. Man får på rikigt ont i öronen.

Provar man i början att åka iväg så kommer man en bit innan den dör. Känns dock orkeslös om den får motstånd i form av uppförsbacke eller mer snö.

Bytt:

Nya beg bränslefilter
Ny beg rengjord tank
Ny tändspole
Nya stift
Ny lindad stator av Timrå elbyggnad
Nya kolvar och ringar
Ny voltregulator
Ny likriktare
Nytt batteri
Nytt dödmansgrepp
Nytt tändningslås

Övrigt: delat alla kontaktstycken och spruta på smörj. Ingen felkod på ecun. 6kg i komp på båda cyllarna varm. Kopplat förbi dödmansgrepp utan resultat. Kopplat förbi killswitch samt gashandtagsdödaren utan resultat.

Nu kanske jag glömde nått, men ni förstår frustrationen? 😅😁

Idéer?

Mvh Andreas Lindgren
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Då lär de va picupcoil som sitter utanför svänghjulet. Byt den för den kan visa rätt värde fast den är felande. De sitter förmodligen samma picupspole på alla Arctic cat från liknande årgångar.
 

Bagy

Välkänd medlem
10 mar 2007
350
0
16
Söderhamn
Då lär de va picupcoil som sitter utanför svänghjulet. Byt den för den kan visa rätt värde fast den är felande. De sitter förmodligen samma picupspole på alla Arctic cat från liknande årgångar.

Tack för försöket..tyvärr glömde jag skriva att den var bytt 🙈
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Vilka givare finns på den där gammefin? Insugslufttemp? Avgastemp?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Har du provat annan tändspole/spolar också?
Vilket lågt komptryckvärde du har trots nya kolvar o ringar!? Är de fel på mätaren eller är du ovanlig svag eller rycker bara 1-3ggr per cylinder? Normalt bör du ha 9-11 bar med halvsluta cylindrar.
Håll full gas och dra minst 7ggr snabbt per cylinder.
De är väl även en tps givare på spjällhuset har du ohmmätt den också i hela gasutslaget från tomg till full gas?
 

Bagy

Välkänd medlem
10 mar 2007
350
0
16
Söderhamn
Har du provat annan tändspole/spolar också?
Vilket lågt komptryckvärde du har trots nya kolvar o ringar!? Är de fel på mätaren eller är du ovanlig svag eller rycker bara 1-3ggr per cylinder? Normalt bör du ha 9-11 bar med halvsluta cylindrar.
Håll full gas och dra minst 7ggr snabbt per cylinder.
De är väl även en tps givare på spjällhuset har du ohmmätt den också i hela gasutslaget från tomg till full gas?
Också tänkt att det är låg komp, jag har inte haft fullgas när jag mätt, men mätaren är hel. Jag ska alltså ha 9kg? Då har vi väl det där då..? Vad kan jag ha gjort för fel vid monteringen tro?

Tps givaren ska ge felkod på ecun om jag läst rött på amerikanska forum..men har varit inne på denna jag med.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Också tänkt att det är låg komp, jag har inte haft fullgas när jag mätt, men mätaren är hel. Jag ska alltså ha 9kg? Då har vi väl det där då..? Vad kan jag ha gjort för fel vid monteringen tro?

Tps givaren ska ge felkod på ecun om jag läst rött på amerikanska forum..men har varit inne på denna jag med.
Testa kompmätaren på anna skoter den kan va felande. Om den ger 7-8 bar bara ska den ivf gå men något sämre bara den ska inte smälla och stanna. 8-9 bar skulle duga men uppimot 11 bar kan den ge med fräscha cylindrar o kolvringar (och riktig mätare). Är kompmätaren av typen du gängar in i tändstiftsgängan?
Stämde ringgapet på kolvringarna dvs va de inom 0,40-0,60mm? Jag funderar på om du fått fel kolvar eller något underligt? Har du vänt kolvarna rätt väg? Dvs kolvringsstoppar bakåt mot insug?
Va de lika dåligt komp med gamla kolvarna?