Wildcat 700 EFI 1993, den fan nöp, men varför?

mr_lundkvist

Välkänd medlem
13 dec 2008
118
0
6
Ludvika
Var ute på en tur idag på ca 5 mil... den gick som en dröm ända tills vi skulle hem, låg i 90 på isen och tjoff så nöp den, det var helt ospårat så den lär inte ha gått varm, ser att den dragit olja, men jag tyckte den dratt lite men det kanske bara e inbillning, har minskat ca 2cm i nivån på oljebehållaren, från proppfullt. Sen ser stiften hyfsade ut, ljusbruna o fina, ena var det dock brun beläggning på.. ja varför i hela friden nöp den? böt nyss primären och den var ju så sjukt dålig... börjar undra om kolvarna bara vart slitna... är det nicasil i denne eller e det vanligt hederligt stålfoder ?? Kan jag ställa så den får lite mer olja? ja just ja.. sista frågan.. nu fick jag ju som sagt igång den och åkte hem, ca 6km.. den var lite seg att starta så jag antar att den bränt fast nån ring.. men det var inga hemska missljud eller nå o när den väl gick så gick den bra.. kan jag gå i tron om att vevstake och vevpartiet klarat sig bra.. o skoter blir prima med nya kolvar o honade/borrade cylindrar ??
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Kom du undan med en lätt nypning skall det räcka med nya kolvar och honing av cylindrarna. däremot kanske du skall kolla hur det är med bränsletillförseln till den ena cylindern.
 

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
Lyft på topp&cylindrar så ser du hur det ser ut,håll tummarna för att det är en lätt nypning bara,då kanske du klarar dig med nya kolvar.
Det är nicasil i cylindrarna på den motorn så ifall du har skit från kolvarna i cylväggarna så är saltsyra ett bra sätt att få bort det med,i fall nicasilbeläggningen klarat sig.
Men ta reda på varför den nöp för dig så det inte händer igen.
 

ankaon1

Välkänd medlem
5 jan 2006
681
8
18
57
Luleå
arcticcat.forum24.se
Visst kan det vara så att en 2T kan "varmnypa" om man ligger och håller jämn gas en längre tid, därför är det alltid bra att pumpa till lite på gasen i mellan åt så att soppan hjäper till att kyla.
Är väl också därför man vill hålla koll på avgastemperaturen och inte bara vätsketempen
 
B

Biosteel

tanka upp ngr bilder så finns de riktiga proffs på forumet som kan avläsa vad som hänt din motor ;)