Wildcat 700 -93

Basse92

Välkänd medlem
2 nov 2014
141
10
18
Bräcke
Wildcat 700 -93 problem

tja, har en fräsh gammal kisse från 93, mountain modellen.
stött på lite beskymmer. köpte ett nytt batteri o laddade upp de o slängde i skotern, skotern startar direkt , men går bara på en cylinder på låga varv. börjar gå på 2 när man gasar lite. skotern har stått i 3år och den är renoverad med nya kolvar innan den ställdes bort.

har kört injector cleaner genom systemet och upplevde att den gick lite bättre.
när man kollar på stiften så verkar den ena gnistan vara svagare än den andra, troligtvis en tändspole då? tänkte köpa nya stift och en tändspole till veckan o pröva. :)
 
Last edited:

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Eftersom det är en dubbeltändspole där tändstiften är kopplade till var sin ände av samma lindning, så är det knappast troligt med tändspolefel som bara påverkar det ena stiftet. Men du kan i alla fall ohmmäta mellan tändhattarna och kolla att det inte är avbrott i högspänningslindningen.

Går den på en cylinder även på tomgång, eller fungerar bägge då och det är först vid försiktigt gaspådrag den ena börjar missa?
Någon skillnad om den är kall eller varm?

Jag skulle nästan i första hand gissa på tjuvluft i det här fallet - insugningsgummin, diverse slangar kring spjällhusen, vevaxeltätningar etc.
 

Basse92

Välkänd medlem
2 nov 2014
141
10
18
Bräcke
Eftersom det är en dubbeltändspole där tändstiften är kopplade till var sin ände av samma lindning, så är det knappast troligt med tändspolefel som bara påverkar det ena stiftet. Men du kan i alla fall ohmmäta mellan tändhattarna och kolla att det inte är avbrott i högspänningslindningen.

Går den på en cylinder även på tomgång, eller fungerar bägge då och det är först vid försiktigt gaspådrag den ena börjar missa?
Någon skillnad om den är kall eller varm?

Jag skulle nästan i första hand gissa på tjuvluft i det här fallet - insugningsgummin, diverse slangar kring spjällhusen, vevaxeltätningar etc.
Åfan, ja de kan ju absolut vara en möjlighet. Den går på en även på tomgång. Upplever ingen skillnad när den är kall eller varm. Nya gummin köptes i samband med renoveringen. Men dom kan ju ha torkat såklart. Får kolla upp det, tack för tipset!
 

Basse92

Välkänd medlem
2 nov 2014
141
10
18
Bräcke
vart hos en kunnig kompis nu och prövat lite olika saker. har bland annat satt i nya stift men ingen skillnad. den går surt som attan och den verkar släcka ena stiftet pga det. båda stiften är dyngsura efter lite gas. efter 4-5tusen varv börjar den komma igång. nån som har en aning om vad det kan vara? bocen ger inte ifrån sej några felkoder heller... hjälp!
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
En möjlighet är om bränsletryckregulatorn har hängt sig eller det är stopp i returledningen, så att bränsletrycket blir alldeles för högt. När bränslepumpen går men motorn står stilla (t ex om du slår på och av tändningen några gånger i följd) ska man höra och känna att det strömmar bränsle genom regulatorn.
Eftersom det inte finns något bränslefilter så är det extremt viktigt att sugsilarna i tanken är i ordning, annars kan ju vad skräp som helst som tar sig genom pumpen fastna i spridare eller regulator.
Tyvärr händer det att plastpinnarna som ska fungera som distans mellan sugsilen och tankens botten nöts ner med åren, så att även silduken nöts bort och sen gör den silen ingen större nytta.

En annan möjlighet är om det skulle vara fel på motortempgivaren så att insprutningssystemet tror att motorn är kallare än den verkligen är, dock inte ett så grovt fel (t ex totalt avbrott) att det sätter felkod.

En tredje möjlighet är om det skulle ha blandats ihop saker mellan olika skotrar, så att styrdonet (boxen) och spridarna inte är kompatibla. Spridarna är klassade efter bränsleflöde och färgmärkta gul, röd eller blå, och boxen bör ha en klisterlapp med samma färgmärkning.
Ännu värre fel kan det nog bli om det skulle sitta en box avsedd för en 550-motor av samma årsmodell där.
Ta gärna en bild på boxens typskylt så man ser alla olika nummer som står på den!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Sv: Wildcat 700 -93 problem

Förutom för högt bränsletryck så kan de även vara halvtrasiga reedventiler då brukar de gå fett på tomg och låg fart. Nu har denna motor visserligen mestadels kolvstyrt insug så den är inte så känslig på otäta reedventiler men du kan ju ta dig en titt på dem för säkerhets skull.
Gör även ett läckagetest av vevaxeltätningen bakom variatorn med startgasmetoden.

Den ser ivf bra ut!!
 

Basse92

Välkänd medlem
2 nov 2014
141
10
18
Bräcke
tack för förslagen! skall gå igenom detta. kan ta en bild på boxen imorgon och även filma hur den beter sej!
den har gått i samma by sedan den var ny och aldrig varit sönderskruvad eller så. somsagt, bra skick och har dessutom back. hade vart riktigt kul att få den att gå som folk. :)
btw, finns det någon wildcat som inte krånglar? :p hehe
 

Basse92

Välkänd medlem
2 nov 2014
141
10
18
Bräcke
här är ett klipp på den, den tänder till på den andra cylindern efter man släppt gasen..
[video]https://www.youtube.com/watch?v=cEOCO6EpsBc[/video]
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
här är ett klipp på den, den tänder till på den andra cylindern efter man släppt gasen..
[video]https://www.youtube.com/watch?v=cEOCO6EpsBc[/video]
Sådär gick min Thundercat när jag satt dit PSI piporna som legat i några år de visade sig vara ett råttbo i ena pipan. Om du har dubbla utblås så du kan känna avgaspuffar ur resp pipa så kan du känna om de blåser ovanligt lite ur någ av piporna för då kan de va råttbo. Du kan även prova trä igenom en trädgårdsslang genom både pipan och kolla även att ljuddämparen är öppen. I min pipa var de ett gigantiskt råttbo som jag fick jobba en hel del med innan jag fick ut allt!
 

Basse92

Välkänd medlem
2 nov 2014
141
10
18
Bräcke
Tack för förslaget boost, måste ändå ta in den i vekstan o skruva lite. Upptäckte att lagerhållaren till sekundären smullit av :(
Är de möjligt att cdi boxen spökar? När den står o puttrar på en cyl så dör den oberoende av vilken tändhatt man lyfter av, den verkar gå på båda, men inte på samma gång så att säga
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Att konsolen för sekundärvariatorlagret lossnar med några veckors mellanrum hör till på Wildcat '93 (och troligen några år framåt), det är ju en ganska klen sak som bara sitter fast i tunneln med några popnitar.

Eftersom det är en dubbeltändspole, tändstiften är kopplade till var sin ände av samma sekundärlindning, så bryts strömmen helt och hållet till båda tändstiften oavsett vilken tändhatt du lyfter.
Om man vill kolla vilken cylinder den går på så får man antingen kortsluta en tändkabel i taget till jord eller lossa en spridarkontakt i taget.
Eller också tar man till den gamla metoden och kastar snö på avgaspiporna för att se vilken som är varmast.
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Om jag inte missminner mig så hade man fortfarande "slutande" system för att skotern ska gå dvs att alla dödare är seriekopplade för att få gnista. Om du har en CDI som har en ensam kabel med ett runt stift, testa att jorda det så kopplar du bort alla dödare, det är ofta glapp i de.

Sen så kan det vara värt att kolla kablarna till tänsspole, cdi mm, de går ofta av just vid kontaktstyckena under isoleringen.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det stämmer bra. Nödstopp, tändningslås mm är samtliga kopplade i serie med manöverströmmen till huvudrelät för insprutningen. Blir det något problem där så slår relät definitivt från och det kan aldrig förekomma att motorn går halvdåligt pga att det är "nästan kontakt" i någon av dem.
Man har ju också en bra indikering på att allt fungerar genom att bränslepumpen går några sekunder efter tillslag.
 

Basse92

Välkänd medlem
2 nov 2014
141
10
18
Bräcke
tack för alla inputs... felsökt lite idag, och min gissning är en defekt reed ventil. alternativt tjuvluft...
kopplade bort spridarna i olika ordning o kom fram till att cylindern på magnapull sidan har hög tomgång samt "böar" så fort man rör på gasen, medans cylindern på variatorsidan går nomalt. prövade dessutom att byta plats på spridarna men de symptomen blev desamma.. fgunderar även på om väcellådan kan ha tagit skada utav att lagerhållaren till sekundären har gått av.
 

Basse92

Välkänd medlem
2 nov 2014
141
10
18
Bräcke
hej igen, liten uppdatering. mycket riktigt så var det en trasig reed ventil som var boven. stora bitar hade lossnat vilket tog med sej kolven. cylindern verkar ha klarat sej. finns ett litet märke under avgasporten men de är inget som känns när man skrapar med naglarna.

köpt alla packningar och packboxar, nya kolvar med bult och ringar. nya nål lager samt nya boyesen reeds. kanske blir till att skruva ihop den i helgen. måste dock försöka få av variatorn. vet någon vad det är för gäng man behöver? 7/8"? mvh
 

Basse92

Välkänd medlem
2 nov 2014
141
10
18
Bräcke
6förresten. Kan inte mina gamla arctic modeller , är uppvuxen med polaris ;) men, har inte sett en wildcat mountain med denna mattlängd förr, Heller med dubbeldyna för den delen. Dom mountain modellerna jag sett är 136" , denna är längre. Vad är det jag har?

wildcat mountaincat


wildcat touring


min, nån sorts hybrid :p

 
Last edited:

Basse92

Välkänd medlem
2 nov 2014
141
10
18
Bräcke
Stött på ett nytt beskymmer, skotern börjar hosta och går allmänt skit till o från. Började komma smygandes när man gasade lite hårdare , nu blir de istort sett varenda gång man ger den gaspådrag. Misstänker att det sitter igen i bränsle ledningen nånstans? Batteriet är nytt och efin ger inga felkoder.