Wikipedia snöskoter

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
Nu är jag lite väl fundersam, texterna på wikipedia motsäger sig lite (iofs är det många olika som skriver men ändå).

"Snöskoter heter snowmobile på engelska, är ett populärt fordon för att ta sig fram på snötäckt och istäckt mark och sjöar.I dagligt tal förkortas detta fordon till skoter"

"När man i Sverige pratar om scooter, så är det en förkortning av ordet snöscooter. Inte att förväxlas med ordet skoter, dvs. dom mer och mer vanliga mopederna av vespa-modell"

Taget från artiklarna "Snöskoter" och "Skoter (fordon)"

Själv så tycker jag att den som ändrat till Scooter på "Snöskoter" har fel, har som för mig att det stod Skoter där för någon vecka sedan.

Så, vad är rätt, Skoter eller Scooter?
Jag säger och skriver skoter, inte snöscooter eller scooter då iallafall jag kopplar Scooter till "vespa-modellerna"
Hade aldig skapat en sån här tråd om jag inte sett det på wikipedia :p
 

Quethec

Välkänd medlem
21 apr 2005
824
2
16
Gävle
Helt riktigt.
Scooter - moped(mc) vespa modell
Skoter - Snöskoter

Tycker det är helt galet att de står snöscooter på wikipedia.. men men jag kan ha fel.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Det låter som att det är någon från detta forum som varit där och ändrat! ;P
 

t0k_SXViper

Välkänd medlem
15 okt 2006
308
0
16
37
Örnsköldsvik/Mjösöby
Beror väl lite på vart man bor gissar jag...Pratar jag med nån som bor längre söderut så måste jag säga snöskoter annars så tror dom det är en vespa.

Men folk häromkring säger då skoter.
 

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
nu har det blivit ändrat, igen...
"Snöskoter, terrängfordon med band och medar avsett att köras i snö. Snöskotrar framförs ofta på skoterleder. Med skoter avses vanligen på svenska en förkortning av ordet snöskoter. Ordet skoter sammanblandas många gånger med scooter, vilket avser oftast mopeder av vespa-modell."