Why fläktis ?

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Tja!

Kan nån förklara för mig vad meningen med alla ny skotrar med fläktmotor på typ 50-60hk ? Vem fan vill betala 80k+ för nåt dyligt ? Man kan ju få en 100ggr bättre skoter för samma peng fast kanske 2-4år gammal !

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Fläktisar är ju oftast väldigt pålitliga. Sen behöver du ju inte snö för kylningens skull heller.

Endel kanske vill ha komforten som finns i nya skotrar men ändå inte behöver nån stor motor.

lummz

Välkänd medlem
4 maj 2008
138
0
16
Piteå
Jag skulle då aldrig köpa en fläktsnurra men fördelen är väl att de är hållbarare då man tagit ut mindre effekt ur motorn. Perfekt alltså om man bara ska transportera sig till pimpelhålet :)

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Jo men när det närmar sig vår och blir + grader blir dom ju slöa ! :ciao:

Fläktisar är ju oftast väldigt pålitliga. Sen behöver du ju inte snö för kylningens skull heller.

Endel kanske vill ha komforten som finns i nya skotrar men ändå inte behöver nån stor motor.

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Jo men när det närmar sig vår och blir + grader blir dom ju slöa ! :ciao:
Snacka om att dra alla över en och samma kam. Men de kan ju även gälla vätskekylda. Beror ju på luften, att den just är varmare.

Kallare luft är syrerikare.

De märker man ju speciellt på 2-taktare med hög trimningsgrad som oftast då blir väldigt känsliga på bestyckning. Du får bestycka om efter temperatur och luftfuktighet osv.

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
tänkte mest på att luftkylningen funkar sämre när det är varmt medans snökylningen är lika bra eftersom snön alltid är kall.

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
tänkte mest på att luftkylningen funkar sämre när det är varmt medans snökylningen är lika bra eftersom snön alltid är kall.
Men då ska du ju ha just snö till den vätskekylda :amuse:.

Vilken tror du funkar bäst och längst om du kör runt på barmark i +10 ?

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Knepig fråga imo.. varför köper folk en ny skoda när det finns begagnade sportbilar för samma pengar!!!
allt handlar väl om hur det passar just dig och ditt hehov.. ser inte vitsen varför "Gösta" 67år ska köpa en begagnad renegade 800 när han ska bra åka mellan stugan och sjön när han ska fiska, bara för att det handlar som samma pengar.

4

426H

Tycker 550 kan vara riktigt kul att köra på krokiga leder, dom är ju rätt kvicka i starten och så länge det inte är några långa rakor hänger dom med bra.
Fast man kan ju hoppas att det kommer en modernare 2T motor även i den lägre effektkt/prisklassen, 550F är riktigt törstig på soppa och det är inte kul att ligga bakom i oset på leden heller.

miketheman

Välkänd medlem
22 aug 2006
422
0
16
obbola
Kan garantera Twister att du skulle åka på så mycke stryk mot en 550 fläkt.. prova åka mot tony johansson.. så ska du se att du vill sälja din nytro

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
hihihihi... värsta snoppmätärtävlingen. ¨
håller med undie här, man köper saker och ting efter sina behov... så enkelt är det.

grop

Välkänd medlem
Ja... varför fläktkylt. Finns inget bättre enligt mej. Jag kör fläktkylt även på sommaren. Jag är VW-nörd och då betyder det enbart luftkylt.

Till min körning så passar inte vattenkylt. Jag kör inte efter led utan det är krypkörning uppför, nerför, på skrå och trycka sej imellan träd.

Ett fint exempel på att det inte går med vattenkylt är vad som hände i helgen då jag och grannen var ute och körde. Vi körde verkligen i den svarta offpistbanan! Mycket krypkörning. Kliva av skotern och gå fram och titta för att planera sin körning bäst. Vår åktur slutade med att hans skoter värmenöp. Går inte att ha vätskekylt utan fläkt om man krypkör.

Camo

Välkänd medlem
26 mar 2007
286
0
16
Storuman
Jag har nyligen sålt min -09as rave 550 som jag köpte ny och kan säga att jag ALDRIG varit besviken över den då jag mest kört led. De klart där kring påsk när de va plus grader någon dag och snön blev bly tung vart det lite jobbigt för lilla motorn i lössnön men på leden hade jag ALDRIG problem att häng på kompisar med upp till 800cc och dessutom va den GUDOMLIG att köra.

Ska byta till mer att köra med nu då jag har börjat bli less att bara äga leden utan vill ut i pudret nu men annars va jag aldrig besviken över den.