Wankel i skoter?

Lynxer

Välkänd medlem
18 jan 2009
440
0
16
Uttran
Wankel i skoter?

Någon som har koll på varför inte Wankelmotorer är vanligare i skotrar?

-Kompakt
-Låg vikt
-Fyrtakt (ingen extra olja)
-Jämn gång/vibrationsfri
-Tyst
-Tål höga varv

För mig låter det som det perfekta alternativet till tvåtakt.
Det har ju varit en del problem med att täta mellan rotorns spetsar men Mazda kör ju med Wankel i sina Rx modeller och de motorerna lär väl avverka långt fler timmar än en skotermotor (fast på lägre varv)

Missar jag något?:hmmmm:​
 

slut på bensin

Välkänd medlem
26 jan 2009
202
0
16
Dala Floda
Har själv funderat på varför det inte används fler sånna motorer, iaf i bilar. Är typ bara mazda som gör sånna va. Tycker att det borde vara en ultimat motor inom många användingsområden:) Kommer följa tråden!
 

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Dyr konstruktion med pissiga förbränningsrum och har därför dålig förbrännnig = hög förbrukning, höga utsläpp samt lätt för knack kan säkert bidra till saken
 

Lynxer

Välkänd medlem
18 jan 2009
440
0
16
Uttran
Dyr konstruktion med pissiga förbränningsrum och har därför dålig förbrännnig = hög förbrukning, höga utsläpp samt lätt för knack kan säkert bidra till saken
+1 Kort och koncist svar, me like :)

Vet att bl.a. Mazda har jobbat med keramiska material i rotorspetsarna för att få bättre tätning->högre kompression->bättre förbränning->lägre förbrukning. Knackning borde gå att komma ifrån med elektronisk styrning av tändningen.
Fast om det blir för dyrt så är det nog en stor orsak till att låta det vara.

Är väl samma som med remdrift till bilar, fast tvärt om. Egentligen inte den optimala drivlinan p.g.a stora energiförluster men det ger en automatväxling som är billig och har låg vikt. Har för mig att någon tillverkare påstod att dom löst problemet genom att använda någon sorts stålbälte istället för gummirem, som i "rem-Johan"(Volvo/DAF 66DL hette dom väl?).
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Arctic Cat hade väl redan i början av 70-talet en 300 kubikare Wankel och även Sno Tric SC 14 tror jag, finns säkert kalenderbitare här på forumet som vet mer exakt och säkerligen finns det några kvar som rullar trots att de inte var långlivade kommersiellt set.
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Hej! Detta har jag också kollat på!

Dom gör motorer ---> http://www.woelfle-engineering.com/

Bifogar mitt mail som jag skickar till dem.

Hi!


Sorry to disturb you now in the middle of the summer. But Im just a "hobby engineer" who likes Engines and I hope to find some answers around your company and your engine. My first and only idea of using a wankelengine came when i saw the new Mazda RX 8 engine. And i tought maybe you could put that engine in a Sled a snowmobile sled. Since then I have been courius about how a wankel could performe in sled. I think it would kick those old 2-strokes butt.

I have some questions about your XR50.

1. How does the cooling of the engine work?

2. How is the reliability of the engine, comparing to a 2-stroke? service intervalls?

3. What weight would it be without the clutch and stripped down.

4. Any plans on putting a turbo on it?

Thats it. But I have some more questions about your company!

1. Are you planing to build bigger engines in the future? maybe up to 150 horsepower or more?

2. Can you build together three XR50 engines into one single? like a 2-stroke 3 cylinder. Im sure you can but is it easy? =)

Hope you can answer back! I would be very glad.
___________________________________________________________________
Dear Petter,

Thank you for your message. In “constant load” applications our single-rotor 294cc engine produces around 25kW, a twin would probably deliver around 60kW, and it is something we are working on. Once you get to more than 2 rotors, the assembly gets difficult as the eccentric shaft needs to be made from 2 or more pieces (otherwise you can’t fit the rotor(s) in the middle. Engine port design, lubrication concept and cooling mainly determine how difficult it is to combine several rotors. But also overall dimensions (for bearings etc.) are important.
Our engines are water cooled and fuel lubricated (like 2-stroke), so they are very simple in design and can be mounted/used in any direction. Due to the porting concept more than 2 rotors are difficult, and it is nothing we are focusing on.
A Wankel engine would work very well in a snowmobile, but as you anticipated it would require some more power. Therefore we are well aware of the potential, but since it would take more resources than we have available, it is something we will not be able to work on in the near future. Once we get to a stage where we can offer a twin engine for motocross bikes and the like, we will think about a modified version for snowmobiles as well, but unfortunately this is still years away..

Kind Regards,

Poul Henrik Woelfle
 

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
[/QUOTE]
Är väl samma som med remdrift till bilar, fast tvärt om. Egentligen inte den optimala drivlinan p.g.a stora energiförluster men det ger en automatväxling som är billig och har låg vikt. Har för mig att någon tillverkare påstod att dom löst problemet genom att använda någon sorts stålbälte istället för gummirem, som i "rem-Johan"(Volvo/DAF 66DL hette dom väl?).[/QUOTE]


Det du tänker på heter CVT och återfinns i många bilar idag bland annat nissan x-trail har ett alternativ, mercedes a och b klass, äldre nissan primera p11. fördelen är att vid fullt gaspådrag bestämmer motorstyrdonet hur "variatorerna ska " stå och det medför att bilen håller konstant varvtal tills du släpper gasen och /eller kommer upp i fart. och det varvtalet kan då läggas där motorn har mest vrid/hk beroende på programmering. därefter kan du hålla mycket fördelaktiga varv/per km/h.

de nyare kan även ha inprog. i motorstyrdon sk växlingssteg7 den "växlar" variatorerna i steg för att den ska kännas mer som en sedvanlig automat.

mvh
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.095
897
113
Stora Blåsjön
Största nackdelen med en wankel i snöskoter är att de ska varvas nått så förbannat för att leverera mycket effekt. Men det skulle va coolt med en wankel turbo som spinner i 20000varv :). Eftersom en variator inte bör spinna mer än runt 9000varv (helst inte mycket mer än 8500varv) så blir det lite problem, det går ju visserligen att växla ner men då stjäl den växellådan effekt också. Som tex Yamaha har löst det problemet på vissa modeller.
 

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Det att en vankel varvar mycket är lite av en myt, har själv kört en RX7 med turbo som varva max strax över 7000 rpm. Visst har man inte samma bottenvrid men nog borde man kunna få till bra med effekt vid 9000 rpm. Problemet ligger i utformingen på förbränningrummet. Längs ut i kanterna på den 3 kantiga "kolven" är förbränningen dålig som antigen ger höga utsläpp eller så får man knack som skadar tätningar eller kolv.
Men har sett en fin lösning om man vill bygga en vätgas wankel med bara vatten som utsläpp. Eftersom kolven roterar så kan man ha insprutning av gas direkt i cylindern, när kolven sedan roterar så kan förbränningen ske utan risk för att skada gas-munstycket. På en kolvmotor krävs mycket högre krav på insprutningen då det sitter i förbränningrummet, och kör man värgas i insuget kan det lätt explodera.
Så en skoter med Wankel som går på vätgas med endast vatten (snö) som utsläpp vore ju en dröm, och kräver inte allt för dyr teknologi
 

Lynxer

Välkänd medlem
18 jan 2009
440
0
16
Uttran
Så en skoter med Wankel som går på vätgas med endast vatten (snö) som utsläpp vore ju en dröm, och kräver inte allt för dyr teknologi
Perfekt!
Då är ju smörjningen av boogie och slides löst på samma gång och så behöver man inga isrivare ;-)
Mad tanke på hur mycket(lite) vätgas som ryms i en tank så kanske räckvidden blir lite begränsad dock. Pulka med tankar?
 

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
Precis som lynxer säger så är det en myt att en wankel varvar, dom gamla hederliga motorerna kunde man bygga så dom varvade 11-12000 varv, men då är de rena tävlingsmotorer.

Folk gnäller på hög förbrukning på wankel, ta tex rx-8a drar inte mer bränsle en motsvarande bil i samma klass!

och dom som är rädda för tätningarna så finns de å köpa med livstidsgaranti!!

Hälsningar fd bubbla med turbo wankelmotor åkare :D
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.095
897
113
Stora Blåsjön
Vad skulle en wankel med ca 250hk med turbo, som väger lika eller mindre än en 800twin eller 1000twin två-takt varva?
Tycker det är lite fel att jämföra mot bilmotorer, vilken gatbil ligger man och nöter i 8000-8500varv per minut hela tiden (som är normalt arbetsvarv på en skoter)
 

enbergg

Välkänd medlem
17 apr 2009
722
0
16
Älvsbyn/Arvidsjaur
Riktigt intressant, dock krävs det nog mycket teknik innan man får ner en B13 rew (rx7 gen3 motorn 255hk) i en skoter, en kompis har en rx7a å jag hade fått för mig att dom kunde varva 11-14,000rmp, men när jag såg att varvräknaren slutar på 8 eller 9k blev jag lite fundersam, Finns ju folk som trimmar B13 Rew upp till 500hk, vissa har nått betydligt högre effekter, och med inte allt för höga varv, hade varit väldigt coolt i en skoter! men vi får nog vänta några år till!
 

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
13b heter dom :D
sen gen 3 är ju dubbelturbo, iofs enkelt å bygga om till singel:p men ja hade uppskattat en portad 13b med förgasare :D
eller varför inte en 26b :D [video=youtube;Qnus3R41Ti4]http://www.youtube.com/watch?v=Qnus3R41Ti4&feature=related[/video]
Grejen med att alla tror att en wankel varvar är att den tänder ju mer gånger per varv så att säga så den låter betydligt vassare! var några år sen så ja är lite osäker i ämnet.

Men dom måste ju ha lyckats bra då en 13b är helt enkelt en 1.3l motor, i motortävling i sverige så är dom så överläggsna så man måste räckna motorvolymen gånger 1.5, Vet ni vem som har fått till detta! Jo Kent k*ken Karlsson som gör evo motorerna, värsta volvo motorerna som finns i tävlingssammanhang, ry,rc mm mm bara för att hans motorer kostar 200 lök å bygga å blir ifrånkörda!

Vill ni veta mer om wankel så besök svenska wankelregistrer, vill ni veta lite om motorer så rekommenderar ja rotaryperformance.se