Wössner kolvar

enslow

Välkänd medlem
8 jan 2007
231
9
18
Jag tänkte byta kolvar på en Khaos 2020 155.
Vet att många tycker man ska köpa orginal men tycker dom är lite väl dyra.

Nu funderar jag på Wössners nya anodiserad kolvar är det någon som vet någon angående dom?

Tacksam för hjälp//Enslow

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
11.051
929
113
Kramfors
Wössner funkar bra i 850 motorn de är biffigt byggda vs till äldre 800 som va lite väl bräckliga i kjolarna. Wössner är bet lättare än org uppimot 30-40 gr och använder du dessutom Polaris org kolvbultarna så är de 10gr löättaree än wössners. De måste kapas av någ mm i vardera ände för de är lite för lång och koniskt svaravade inv.Tänk på att wössner är smidda så varmkör lite mer noga än med org och andra gjutna kolvar. De är dock inte alls lika skärbenägna som smidda kolvar va för över 30 år sen. Fördelen med smidda wössner eller Wiseco är just lägre vikt de blir bet rappare. Men obs gå inte efter wössners kolvringsgap rek och absolut inte Polaris rek. Sätt ringgapet till 0,50-0,53mm på alla kolvmärken utom Polaris org. Polaris kolvar törs man gå efter deras spec på ca 0,47mm men inga andra kolvringar. Jag fattar inte varför piratkolvarnas kolvringsgap är satt för tight de blir garanterat ringsizing nypning med de måtten. Jag har provat dessa mått mer än en gång på olika kolvmärken och de har blivit ringsizingrevor omdelebart.