VT600 2001 går orent på mellanregistret

Johanbygde

Prospect sledder
4 jan 2018
4
0
0
Bygdeå
Hej!

Jag har en -01 Venture med en 600 trippel som har börjat gå illa. Den startar fint men går orent upp till drygt 5000 varv, sedan drar den som ett skott.
Jag har haft upp trottelhusen men hittade inget skräp där, jag har justerat och testat T.O.R.S och den fungerar som den ska. Jag har även bytt stift.
Om jag plockar bort mittre tändhatten så blir det ingen skillnad på motorgången, den tänder alltså inte på mittre. Jag har skiftat både stift och tändspole men det är alltid mittre som ej tänder. Den verkar skicka soppa genom till avgasröret eftersom den smäller en del också och luktar vasst.
Vad mer kan jag göra?
 

Micke2

Välkänd medlem
25 sept 2011
132
4
18
Ludvika
Har du sett gnista på mittre cyl då?
Man brukar få stötar om man testar som du gjorde, om ström kommer i kabeln.

Annars om du håller mittre stift mot jord och drar i snöret?

Om ja, gnista finns och det blir blött av bensin, så får den antingen för mycket bensin på den cyl, alt dålig komp kanske......
Alla cyl har egen förgasare antar jag? (Dvs tre stycken totalt )
Blandskruven grundinställd?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
De vore en bra ide att kolla kompet så man inte jobbar i onödan.
byta tändstift vore också bland de första man gör för de kan vara semi sönder trots gnista! Kör NGK br9eya för de tål mer surhet.
Du kan flytta tändkablarna hur du vill de finns ingen tänd ordning som på fyrtaktare så du kan snabbt lista ut om de är en tändspole eller tändhatt som spökar genom att se om felet flyttar sig mellan cylindrarna.
Om du ska kolla gnistan prova med samma stift på alla tändspolar.
Tändhattarna på dessa Skotrar är en av få svagheter de har de kan börja tappa kontakt invärtes efter sisodär 10 år hehe. De går utmärkt att ohm mäta dem då ser man om de tappat kontakten. Om en tändhatt tappar kontakten inv så går inte den cylinder på lägre varv men på högre varv orkar den ge gnista.
Om de nu inte är tändspolen eller tändhatt som felar så låter det som reedventilerna på mitten cylindern är skadade. De ger dålig eller obefintlig tomg men funkar hyfsat på högre varv. Om reedventilerna är ok skulle jag kollat mitten förgasaren extra noga så nålventilen stänger/tätar för om den flödar får man dessa problem.

Om de visar sig att de är tändspole fel så har jag en hel rack dvs tre stycken fungerande tändspolar från en trecylindrig yamaha skoter de bör passa bolton. Pma om du behöver dem.
 
Last edited:

Johanbygde

Prospect sledder
4 jan 2018
4
0
0
Bygdeå
Hej! Tack för alla svar.
Som jag skrev tidigare så bytte jag till nya stift men det blev ingen skillnad. Självklart när jag bytte plats på tändspolarna så gjorde jag det med avstängd motor.
Nu har jag haft upp förgasarna och rengjort munstycken. Jag hittade något som såg ut som pappersfiber i lågfartsmunstycket på mittre förgasaren. Det kan ju förklara att mittre cylindern inte gick på lägre varv. Den går nu betydligt bättre, men ryker fortfarande en del och luktar rätt fränt, som att den går väldigt fett.