Votregulator rotax 503

21 dec 2016
49
0
6
Hällaström
Hejsan! jag har en lynx 650 med en rotax 503 och voltregulatorn e paj och jag vet inte om den är på 200 watt eller 230 watt, så skadar det att sätta i en 230 watt regulator i ett 200 watt system och tvärtom?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det avgörande för vilken regulator som ska användas är om det är ett rent växelströmssystem utan batteri, eller om elsystemet har likriktare för batteriladdning och reglerar på likströmssidan.

Många andra skotertillverkare har helt skilda växel- och likströmssystem som regleras var för sig, om det finns batteri på skotern. Men Lynx har ofta använt likström till alla förbrukare om man ändå ska ha ett batteri där pga elstart.

En sak som är värd att kolla är om ena polen på lysspolen är jordad i chassi eller om båda polerna är helt fria från allt annat och bara anslutna till likriktare/regulator.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Framför allt är det risk för problem om du använder en regulator/likriktare från något annat skotermärke än Lynx, eftersom jag som sagt tror Lynx på den tiden var ensamt om att köra med enbart likströmssystem.
Har du elschema för skotern? Finns ofta i instruktionsboken.
Jag antar att de två gula är anslutna till lysspolen på tändplattan och att det inte finns någon anslutning alls från lysspolen till jord (om du kopplar bort regulatorn och ohmmäter, så ska det vara oändlig resistans mellan valfri gul ledning och jord, men mycket lågohmigt mellan de två gula).
Svart och röd borde rimligtvis vara minus och plus på likströmssidan, troligen är systemet minusjordat.

Ett tips: när du börjar provköra med en tveksam regulator, se till att ha ett batteri i bra skick på plats, och se också till att batteriet INTE är fulladdat när du startar. Det bör inte heller vara så urladdat att det har svårt att orka med startmotorn. Om det skulle bli överspänning i systemet pga att regulatorn inte fungerar som den ska, så kommer batteriet att svälja överskottsenergin åtminstone så länge att du hinner mäta och konstatera om spänningsregleringen verkar fungera eller inte.